Na co sektor MŚP zamienił kredyty?
2018-08-09 08:59
Ubezpieczenie majątku firmy popularniejsze niż kredyt firmowy © BillionPhotos.com - Fotolia
Przeczytaj także: Większe firmy częściej sięgają po leasing
Nowy lider
Jeżeli przyjrzeć się źródłom, z których przedstawiciele MŚP czerpią środki na finansowanie swoich przedsięwzięć, to okaże się, że najpopularniejsze ciągle są środki własne, a więc np. oszczędności lub wypracowane zyski. Taka sytuacja utrzymuje się od początku realizacji „Barometru EFL”. W III kw. br. do własnych portfeli sięgało niemal 94 proc. przedsiębiorców. Jeżeli jednak brać pod uwagę wyłącznie zewnętrzne źródła finansowania, to w tym wypadku mamy zaskoczenie - po raz pierwszy w historii badania na liderem okazało się ubezpieczenie majątku firmy, które wybiera co drugi z badanych (49 proc.). Istotny wzrost zainteresowania tym rozwiązaniem widoczny był już przed kwartałem (40,5 proc.). Dla porównania, jeszcze rok temu sięgało po nie tylko co szóste przedsiębiorstwo (16 proc.). Na drugim miejscu uplasował się leasing z 48 proc., a na trzecim kredyt z 42 proc.
- Propozycji finansowych dla małych i średnich firm jest na rynku coraz więcej i coraz więcej firm zaczyna z tego korzystać. W latach 90-tych królował kredyt i powoli do świadomości przedsiębiorców zaczynał przedzierać się leasing. Na początku XXI wieku leasing coraz częściej jest wymieniany jako zewnętrzne narzędzie finansowe numer jeden. W najnowszym pomiarze naszego „Barometru EFL” po raz pierwszy spotkaliśmy się z sytuacją, że najchętniej wybieranym zewnętrznym instrumentem finansowym jest ubezpieczenie majątku firmy. To oznacza, że finansowa świadomość zarządzających MŚP jest coraz większa i w celu finansowania swoich inwestycji stawiają na dywersyfikację narzędzi – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.
Transportujemy, handlujemy i budujemy w leasingu
Jeśli spojrzymy na branże, część z nich najchętniej inwestuje przy pomocy leasingu, a część finansowo najczęściej zabezpiecza się ubezpieczeniem majątku. W pierwszej grupie mamy firmy transportowe, handlowe oraz budowlane, wśród których odpowiednio 57,5 proc., 52,5 proc. oraz 47 proc. przedstawicieli korzysta z leasingu. Ubezpieczenie majątku firmy jest natomiast zewnętrznym narzędziem finansowym numer jeden dla firm produkcyjnych, hoteli i restauracji oraz firm usługowych (odpowiednio 62 proc., 57 proc. i 41 proc.). Dla żadnej branży pierwszym wyborem finansowym nie jest kredyt.
W III kwartale br. ponownie zauważalna jest tendencja, zgodnie z którą, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 30,5 proc. zarządzających bazuje na tym produkcie, to wśród małych ten odsetek wynosi 55 proc., a wśród średnich podmiotów 63 proc. przedsiębiorców finansuje swoją działalność leasingiem. Z podobnym trendem mamy do czynienia w przypadku ubezpieczenia majątku firmy. Na nie wskazała co czwarta mikro firma, 48 proc. małych przedsiębiorców oraz 57 proc. średnich firm.
fot. mat. prasowe
Produkty wspierające działalność firm MŚP
MŚP obawiają się spowolnienia
Główny odczyt Barometru EFL na III kwartał 2018 roku wyniósł 52,9 pkt., czyli był o 8,3 pkt. proc. niższy w porównaniu do II kwartału br. i o 6,4 pkt. niższy niż w analogicznym okresie 2017 roku. Jednocześnie, osiągnięty poziom jest najniższy od ponad 3 lat (pierwszy Barometr EFL realizowany był w I kwartale 2015 roku) i zbliżony do wyników pomiaru z I kwartału 2016 roku (53,1 pkt.). Eksperci EFL zwracają jednak uwagę, że odczyt wciąż znajduje się ponad progiem OR , co oznacza, że pomimo gorszych prognoz, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach. Na tak wyraźny spadek nastrojów wpływ miał spadek odsetka optymistów, przy równoczesnym wzroście pesymistów w każdym z kryteriów. W szczególności widać to w przypadku prognoz sprzedaży i inwestycji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)