Koniunktura konsumencka VIII 2018
2018-08-24 11:02
Przyszedł sierpień, a wraz z nim delikatne zmiany nastrojów panujących wśród polskich konsumentów. Jak podał GUS, w ósmym miesiącu tego roku obecne nastroje konsumenckie nieco się poprawiły, a przyszłe pozostały na poziomie notowanym w lipcu.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w sierpniu 2018 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 1,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,2*. Wartości wyższe niż przed miesiącem odnotowano dla czterech składowych wskaźnika, przy czym najwyższe wzrosty wystąpiły dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,9 i 1,9 p. proc.). Pogorszyła się jedynie ocena obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,8 p. proc.).
W porównaniu do sierpnia 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 0,5 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,4*.
Dla większości składowych wskaźnika odnotowano nieznaczną poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największe wzrosty wystąpiły w przypadku ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (w obu przypadkach o 0,7 p. proc.). Spadek wartości odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (mniej o 1,8 p. proc).
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,3 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) był wyższy o 1,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W sierpniu 2018 r. przeprowadzono 1232 wywiady w okresie 06-16.08.2018 r. (w tym 73 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
![Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-poprawily-sie-w-I-2025-264488-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)