Jak Internet Rzeczy zmieni sport i kibiców?
2018-08-26 00:36
Kibice © oneinchpunch - Fotolia.com
Coraz lepsza jakość posiadanego przez gospodarstwa domowe sprzętu RTV w połączeniu z pnącymi się w górę cenami biletów w skuteczny sposób obniżają frekwencję podczas wydarzeń sportowych. Nie należy jednak wnioskować, że moda na sport przemija. Przeciwnie. Ulega jednak znaczącym przemianom. Z opracowanego przez Deloitte raportu „Internet of Things in Sports. Bringing IoT to Sports Analytics, Player Safety, and Fan Engagement” wynika, że znaczny udział w budowaniu wrażeń kibiców i zapewnieniu im spersonalizowanej obsługi w czasie rzeczywistym mieć będą Internet Rzeczy oraz poprawa łączności na stadionach. Te same czynniki nie pozostaną bez wpływu na przychody organizatorów.
Przeczytaj także: Ze stadionów do Internetu, czyli jak rośnie e-sport
Wprawdzie firmy z branży sportowej już teraz dokładają wielu starań, aby technologicznie nie odbiegać od konkurencji, to jednak warto podkreślić, że strategie wprowadzające innowacyjne rozwiązania powinny być dobrze przemyślane. Warto w nich uwzględniać m.in. to, że stadiony docelowo działać będą jako swoistego rodzaju platformy łączące kluby, zawodników oraz ich fanów. Obecnie coraz częściej widać spadek atrakcyjności starszych obiektów, które, aby dorównać konkurentom, potrzebują nakładów inwestycyjnych na technologie oraz infrastrukturę. Równocześnie wyraźnie zauważalny staje się spadek frekwencji na meczach, co jest efektem rosnących cen biletów oraz lepszej sytuacji gospodarstw domowych, które mogą pozwolić sobie na coraz lepszy jakościowo sprzęt RTV.– Kibice chcą odgrywać coraz większą rolę w życiu ulubionych graczy, zarówno na stadionie, jak i poza nim. Umożliwienie im tego za pomocą sieci IoT, pozwoli na zwiększenie frekwencji na stadionie, zbudowanie mocnej pozycji poszczególnych drużyn oraz zapewni stały strumień dochodu organizatorom. Stadiony jednak wciąż nie wykorzystują w pełni opcji wbudowanej łączności, co skutkuje brakiem zasięgu i Wi-Fi podczas meczu. To znacząco ogranicza doświadczenie kibica, a organizacje sportowe tracą możliwość wczesnego wykrywania usterek i ryzykują kosztowną awarią sprzętu – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Sports Business Group Deloitte.
fot. oneinchpunch - Fotolia.com
Kibice
Aplikacje mobilne staną się asystentem kibica
Choć boisko nadal pozostaje centrum zainteresowania większości kibiców, kilka ulepszeń, takich jak statystyki w czasie rzeczywistym, aplikacje mobilne i integracja mediów społecznościowych zmieniają sposób, w jaki cieszą się oni sportem. W najbliższej przyszłości organizacje będą coraz bardziej wykorzystywać IoT do usprawnienia rozwiązań logistycznych przed, podczas i po meczach. Będzie to obejmowało m.in. cyfrowe nawigatory pokazujące najkrótszą drogę do wejścia i wyjścia, znalezienie parkingu oraz przemieszczanie się po stadionie za pomocą aplikacji mobilnych, kamer i czujników. Aplikacje mobilne tworzone przez zarządców stadionów i drużyny sportowe będą udostępniać szczegółowe instrukcje dotarcia do poszczególnych punktów, czas oczekiwania w kolejce, a także statystyki i filmy z gry w czasie rzeczywistym. W celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wydarzenia, Internet Rzeczy będzie wspomagał w obserwowaniu zachowania tłumu za pomocą monitorujących kamer oraz narzędzi do rozpoznawania twarzy.
Kluczowe sieci Internetu Rzeczy, takie jak Wi-Fi, sprzęt sieciowy i wizualny (wyświetlacze) oraz systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning) umożliwiają szczegółową analizę danych całej lokalizacji. Dopasowują także oferty do indywidualnych potrzeb każdego kibica w czasie rzeczywistym.
– Poprzez programy lojalnościowe organizatorzy mogą nagradzać fanów za obecność i dokonywanie zakupów na terenie stadionu. IoT umożliwia śledzenie ich zwyczajów zakupowych oraz oferowanie kuponów i rabatów na ulubione przez kibica towary czy usługi – wyjaśnia Wojciech Górniak. – W dniu meczu organizatorzy mogą wyświetlać na powieszonych monitorach cyfrowych wybrane posty z mediów społecznościowych w celu zachęcania gości do większej interakcji, udzielenia opinii na temat udogodnień i doświadczeń z tego dnia oraz informować o kolejnych wydarzeniach – dodaje.
Nowe źródło przychodów
IoT pozwala firmom wykorzystywać inteligentne technologie i generować przychody w nowy i innowacyjny sposób. Stadiony są przekształcane w centra rozrywkowe i gastronomiczne, otwarte przez cały rok. Coraz większa liczba ekranów cyfrowych oferuje szereg nowych możliwości dla sprzedaży miejsca na reklamę i praw sponsorskich. Podmioty sportowe mogą także sprzedawać partnerom dane zebrane za pomocą czujników i sygnałów nawigacyjnych do przeprowadzenia badań. Inteligentne stadiony sprawią, że kupno biletów, żywności i towarów stanie się łatwiejsze i szybsze dzięki aplikacjom mobilnym. Niemniej ważne będą pakiety spersonalizowane oferujące wejście na boisko przed rozpoczęciem gry, zwiedzanie stadionu i inne wyjątkowe doświadczenia przed i po meczu.
– Wiele organizacji już dziś korzysta z Internetu Rzeczy w celu usprawnienia działalności stadionów, lepszej obsługi zawodników i zwiększenia satysfakcji kibiców. Trenerzy, łącząc zaawansowaną analitykę z czujnikami i nagraniami wideo z rozgrywek, uzyskują informacje dotyczące efektywności i wydajności graczy oraz słabości przeciwnika – mówi Wiesław Kotecki, Dyrektor, Sports Business Group Deloitte – IoT pomaga lekarzom sportowym i fizjoterapeutom redukować kontuzje i leczyć zawodników. Wbudowane urządzenia, takie jak inteligentne wkładki i chipy, umożliwiają utrzymanie ich dobrej kondycji. Fakt, że liczba podmiotów inwestujących miliardy dolarów w nowe stadiony ciągle rośnie, pokazuje, że poza emocjonującą grą kibice oczekują także innych atrakcji – podsumowuje.
Przeczytaj także:
E-sport: polscy użytkownicy liderami wśród fanów
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)