eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 34/2018

Polska: wydarzenia tygodnia 34/2018

2018-08-28 00:57

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 33/2018

  • Jeszcze niedawno polski premier obiecywał realizację projektu umożliwiającego uruchomienie produkcji w Polsce samochodów elektrycznych rodzimej konstrukcji rzędu miliona sztuk... Marzenia to wspaniała rzecz, ale gospodarka i przedsięwzięcia gospodarcze potrzebują czegoś więcej niż tylko marzenia, muszą opierać się na solidnych, realnych fundamentach. Trzeba umieć trafnie określać cel, ocenić posiadane środki materialne i ludzkie, a następnie trzeba to wszystko zorganizować w biznesowe przedsięwzięcie. Trzeba też mieć świadomość, że żyjemy w świecie konkurencyjnym. W tym świecie od lat działają giganci branży motoryzacyjnej, którzy nie ustąpią nam swojego miejsca bez walki o własne interesy tylko dlatego, że my chcemy realizować swoje zamierzenia. Oni... już posiadają zaawansowaną technologię produkcji samochodów (w tym także aut elektrycznych), są dysponentami oryginalnych innowacyjnych rozwiązań chronionych prawnie, mają sieć handlową i przez lata zbudowali swoją rynkową markę!. Uważam, że trudno będzie te nasze plany zrealizować... Dziś elektromotoryzacja to nie jest już nisza, którą będzie można wypełnić realizując nasze marzenia, bo dziś... W Europie w minionym półroczu sprzedano już milionowe auto tego typu. Wyprzedziliśmy USA, ale w Chinach milionowego "elektryka" kupiono blisko rok temu (dotyczy to w pełni elektrycznych samochodów osobowych, vanów i hybryd plug-in). Praktycznie w katalogach wszystkich liczących się firm są już modele z napędem elektrycznym. W Europie auta tej klasy sprzedają się coraz lepiej (w pierwszej połowie 2018 roku w Europie sprzedano o 42 proc. więcej samochodów elektrycznych niż w tym samym okresie rok temu). W świecie z wielkimi producentami coraz częściej łączą się firmy zapewniające dostęp do innowacyjnych rozwiązań w infrastrukturę niezbędną dla tej klasy aut. Jednym z ostatnich przykładów tego typu jest fuzja interesów zawiązana między amerykańskim startupem motoryzacyjnym Bollinger Motors z Teslą Elona Muska w dziedzinie bloków ładowania akumulatorów. Radzimy bez zbędnych emocji obserwować sytuację i zmiany na tym rynku...
  • W środowisku eksperckim ścierają się opinie o stanie polskiej gospodarki i jej perspektywach. Nie ulega wątpliwości, że dane makro pozwalają dziś na postawienie tezy, że obecnie znajdujemy się na szczycie koniunktury. Publikowane prognozy wskazują, że w trzecim kwartale 2018 r. PKB powinien rosnąć o 4,5-5 proc., a dwucyfrowa dynamika inwestycji powinna zostać utrzymana. Rok przyszły jest trudny do prognozowania. W strukturze PKB wciąż dominować będzie konsumpcja i w dalszym ciągu będzie ona wzrastała. Ryzyko w pierwszej kolejności należy widzieć w możliwym spadku koniunktury w całej UE. Szczególne niebezpieczeństwo widzimy w możliwości pogorszenia się koniunktury w niemieckiej gospodarce, co mogłoby skutkować pogorszeniem się warunków dla naszego eksportu. Jest nadzieja na utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji przedsiębiorstw w maszyny, co może też być odpowiedzią na niedobory pracowników. Jednak z drugiej strony nie należy lekceważyć tego, że 16 proc. firm ogranicza nowe inwestycje ze względu na braki kadrowe....Powyższe obawy tłumaczą przyjęcie w nowym projekcie budżetu wzrost PKB w wysokości 3,8 proc. PKB.
  • Wiele polskich regionów już od kilku tygodni niszczy susza. Rząd obiecuje, że rolnicy otrzymają pomoc, a na wsparcie gospodarstw przeznaczy ok. 800 mln zł. Szacunki rolników wykazują, że już poniesione straty będą znacznie większe (ok. 5 mld zł) i żądają ogłoszenia stanu klęski żywiołowej. Na to nie zgadza się rząd. Klęska dotknęła ok. 2,5 mln hektarów upraw i ponad 147 tys. gospodarstw rolnych. Wg ekspertów niedobór wody występuje nadal na zachodzie kraju, największy w okolicach Poznania oraz na terenach wokół miasta. Sytuacja jest trudna również na Ziemi Lubuskiej, Nizinie Szczecińskiej, w okolicach Zielonej Góry, Trzebnicy, Lubina i na Równinie Legnickiej. Należy liczyć się z tym, że żywność może podrożeć. Wielkość podwyżki będzie zależała od ostatecznych szacunków strat spowodowanych suszą, ale także wirusem ASF.
  • Inwestycje to ważny czynnik wpływający na wzrost gospodarczy. W polskich firmach w drugim kwartale 2018 r. wzrosły nakłady inwestycyjne o 13 proc. r/r (to niemal dwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale). Wg GUS w całym pierwszym półroczu nakłady na inwestycje wzrosły o 10,3 proc. i wyniosły 54,4 mld zł. Szczegółowa analiza pokazuje, że wyższe niż przed rokiem były zarówno nakłady na budynki i budowle (wzrost o 15,2 proc.), jak i na maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia (wzrost o 10,6 proc.) oraz na środki transportu (wzrost o 0,9 proc.). Zwracamy jednak uwagę na to, że udział zakupów w nakładach ogółem zmniejszył się do 65,2 proc. z 67,3 proc. przed rokiem, ale powyższe dane dotyczą firm niefinansowych, zatrudniających powyżej 50 pracowników.
  • Analitycy z dużą uwagą analizują wyniki finansowe firm. Wniosek jest jeden: polskie firmy zarobiły mniej. Po sześciu miesiącach tego roku zysk netto przedsiębiorstw wyniósł ogółem 76,4 mld zł i był niższy o 2,3 proc. licząc r/r, a strata netto wyniosła 14 mld zł i zwiększyła się o 23,8 proc. GUS poinformował też, że zysk netto wykazało 74,4 proc. ogółu przedsiębiorstw wobec 73,4 proc. rok wcześniej.
  • W środowisku przedsiębiorców dyskusję wzbudzają plany Ministerstwa Finansów w sprawie wprowadzenia przepisów dotyczących tzw. exit taxation, czyli podatku od przeniesienia aktywów zagranicę. Ten pomysł w pewnym stopniu wynika z dyrektyw unijnych. Ciekawe będzie jaką ostateczną formę przyjmie dokument opracowywany przez resort finansów. Dużo emocji wzbudza dziś brak informacji resortu co do stosowania tego przepisu wobec osób fizycznych.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

KIEROWCY ZARABIAJĄ CORAZ WIĘCEJ. WZROST ICH WYNAGRODZEŃ PRZEŁOŻY SIĘ NA WYŻSZE CENY PRODUKTÓW.

Zarobki kierowców zawodowych rosną, w niektórych segmentach nawet szybciej niż średnia pensja w przedsiębiorstwach. Chociaż ich charakter pracy wiąże się z wieloma uciążliwościami, rzadko który decyduje się na zmianę pracy. Powodem są właśnie uzyskiwane dochody – średnio ponad 5 tys. zł na rękę. Co piąty kierowca zarabia ponad 7 tys. zł. Wzrost zarobków kierowców będzie się bezpośrednio przekładał na wzrost przewozów, ale też na wzrost cen. Na samym końcu zapłacimy za to my wszyscy – oceniają eksperci.

– Na przestrzeni ostatniego roku zarobki kierowców zawodowych wzrosły. W naszym raporcie widać, że te zarobki wzrosły dla całej branży średnio o ok. 3–4 proc., czyli trochę poniżej zmian wynagrodzeń w całej gospodarce. Niektóre specjalizacje w tej branży pokazują jednak, że wzrost zarobków był nawet kilkunastoprocentowy. Dynamikę zaniżają przede wszystkim kierowcy, którzy pracują na rynku lokalnym, czy kurierzy – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Wolak, prezes TransJobs.eu.

Z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2018” przygotowanego wspólnie przez TransJobs.eu i Polski Instytut Transportu Drogowego wynika, że średnio na konto kierowcy wpływa nieco ponad 5 tys. zł. Co piąty kierowca zarabia ponad 7 tys. zł. Dla porównania przeciętna płaca w Polsce wynosi ponad 3,4 tys. zł na rękę (według wyliczeń PARP w 2017 roku było to ok. 2,7 tys. zł netto). Wciąż jednak co dziesiąty kierowca zarabia mniej niż 2 tys. zł netto miesięcznie. Najczęściej są to osoby pracujące lokalnie na samochodach dostawczych lub busach.

Wysokość zarobków zależy od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju tras. W ruchu lokalnym mediana zarobków wynosi 2,9 tys. zł netto, w krajowym już 3,5 tys. zł netto, a międzynarodowym (w UE) – 6,1 tys. zł. Najlepiej zarabiają kierowcy pracujący w systemie 4/1 (cztery tygodnie w trasie i tydzień w domu).

– Wyraźnie widać, że jeżeli ktoś spędza więcej czasu w pracy, a mniej w domu, czyli pracuje w systemie 3/1 czy 4/1, to ma zdecydowanie wyższe zarobki w stosunku do innych zawodów. Mediana kształtuje się nawet w okolicach 7 tys. netto uzyskiwanego dochodu – wskazuje prezes TransJobs.eu.

Największe zarobki osiągane są na przyczepach typu mega i ponadgabarytowych (ok. 6 tys. zł). Najczęściej tego typu zabudowy wykorzystywane są do tych najdłuższych tras, gdzie kierowcy mogą liczyć na największe pieniądze.

– Pojawiają się też benefity. Najpopularniejszym jest telefon komórkowy, którego można używać do celów prywatnych. Są to też dofinansowania dojazdu do pracy – często zdarza się bowiem, że kierowca mieszka w innym miejscu, a bazę startową ma oddaloną od swojego miejsca zamieszkania o kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów. Są pakiety socjalne, bony świąteczne, rzadko za to spotykana jest prywatna opieka zdrowotna – wymienia Marcin Wolak.

Najpopularniejszym dodatkiem, oprócz telefonu komórkowego, było dodatkowe ubezpieczenie (32 proc.), bony świąteczne (25 proc.), dopłata do dojazdów i dofinansowanie do kursów i szkoleń (po 19 proc.).

Pensje kierowców wciąż rosną – w porównaniu z 2017 roku ich wynagrodzenie jest o ok. 230 zł wyższe.

– Na rynku europejskim jest obserwowany stały wzrost wynagrodzeń. Ma na to wpływ bardzo wiele czynników, przede wszystkim bardzo dobra sytuacja gospodarcza – podkreśla Marcin Wolak. – Wzrost zarobków kierowców będzie się bezpośrednio przekładał finalnie na wzrost przewozów, a na samym końcu zapłacimy za to my wszyscy, czyli konsumenci. To nieuniknione, transport jest bardzo ważną gałęzią gospodarki i całego obrotu handlowego na rynkach międzynarodowych i krajowych, a więc wzrost wynagrodzeń będzie się przekładał finalnie na ceny towarów.

Transport generuje ponad 6 proc. polskiego PKB i obsługuje 1/4 rynku przewozów międzynarodowych w Unii Europejskiej. Wartość obrotów zagranicznych stanowi 36 proc. całości eksportu usług.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: