Fintech. Czy Polacy są gotowi?
2018-09-03 11:20
Fintech © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bez czego nie poradzi sobie FinTech?
Przepisy unijnej dyrektywy PSD2 mają wejść w życie jeszcze w bieżącym roku. Wprowadzą one i dokonają regulacji działalności nowych podmiotów, które zyskają - po uprzednim otrzymaniu od konsumenta danych do logowania w bankowości internetowej - możliwość inicjowania płatności w jego imieniu. Uprawnione do takich działań będą m.in. sklepy internetowe czy firmy technologiczne.Czy Polacy są gotowi na tego rodzaju rozwiązania? Raczej nie. Z badania zrealizowanego przez Blue Media wynika, że gotowość na przekazanie swoich danych bankowych zewnętrznym podmiotom deklaruje jedynie 12 proc. z nas. Chociaż warto tu również nadmienić, że w porównaniu z minionym rokiem z 34 do 38 proc. podniósł się odsetek tych, którzy nie mają ugruntowanej opinii na ten temat.
fot. mat. prasowe
Czy ufa Pan(i) następującym instytucjom?
Co trzecia osoba spośród tych, które byłyby gotowe udostępnić swoje dane do logowania deklaruje, że mogłaby je udostępnić innemu bankowi (33 proc.). W dalszej kolejności: zaufanemu sklepowi internetowemu (24 proc.), firmie telekomunikacyjnej (23 proc.), operatorowi płatności (19 proc.). Najmniej chętnie udostępnimy te dane takim podmiotom jak Google czy Facebook (8 proc.) - wynika z badania spółki technologiczno-finansowej Blue Media.
Niebankowe usługi finansowe? Wahamy się
Banki wciąż mają w Polsce duży kredyt zaufania. Ufa im 73 proc. badanych, podczas gdy koncernom technologicznym - 44 proc. (wzrost o 3 punkty proc. w porównaniu do ubiegłego roku).
Zaledwie 7 proc. Polaków jest gotowych skorzystać z usług finansowych oferowanych przez inne niż finansowe instytucje. Jest to mniej niż w ubiegłym roku. Ciekawe wnioski płyną jednak z analizy odpowiedzi negatywnych i neutralnych. W ciągu dwóch lat odsetek osób deklarujących, że na pewno nie skorzystają z niebankowych usług finansowych spadł z 81 do 44 proc, a tych niezdecydowanych wzrósł z 13 do 48 proc.
fot. mat. prasowe
Co jest dla Pan/i najważniejsze przy korzystaniu z usług finansowych/ płatniczych danej instytucji?
Osoby deklarujące gotowość do korzystania z niebankowych usług finansowych najchętniej skorzystałyby z produktów globalnych firm technologicznych (należy jednak pamiętać o niewielkiej liczebności próby, poniżej 100 osób).
W ciągu ostatnich dwóch lat dwukrotnie zmalał także odsetek osób deklarujących, że nie udostępnią żadnych danych osobowych, aby otrzymać korzystniejszą ofertę finansową (z 54 do 27 proc.). Nadal najbardziej chronimy swoje dane logowania do banku oraz, co ciekawe, informacje z mediów społecznościowych.
fot. mat. prasowe
Jakiemu podmiotowi udostępniłby Pan(i) dane do logowania do swojego banku:
- Większość Polaków nie zna pojęcia fintech, a tym bardziej nie ma pojęcia, że nowe przepisy umożliwią licencjonowanym podmiotom pobieranie za zgodą użytkownika danych z konta bankowego czy też wykonywanie w jego imieniu transakcji. Dynamika zmian wydaje się jednak jednoznaczna. Choć nie jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do niebankowych usług finansowych, to jednak coraz rzadziej mówimy im zdecydowane “nie” - mówi Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)