Koniunktura konsumencka IX 2018
2018-09-19 13:32
Jakie nastroje konsumentów we wrześniu? © Tatiana - Fotolia.com
Jak prezentują się nastroje polskich konsumentów? Z danych cyklicznie prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że względem sierpnia wskaźniki koniunktury konsumenckiej uległy delikatnym zmianom. Odrobinę lepsze niż przed miesiącem są zarówno nastroje odnośnie obecnej sytuacji, jak i nastawienie wobec przyszłości.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) we wrześniu 2018 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,9*.
Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny obecnej oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,8 i 2,5 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,9 p. proc.).
W porównaniu do września 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,9 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) we wrześniu 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,1*. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 2,5 i 1,5 p. proc.). Największy spadek wartości odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,9 p. proc).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 2,3 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycz-nie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. We wrześniu 2018 r. przeprowadzono 1286 wywiadów w okresie 03-12.09.2018 r. (w tym 74 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)