Rekrutacja wpływa na zachowania konsumentów?
2018-10-01 13:11
![Rekrutacja wpływa na zachowania konsumentów? [© Monkey Business - Fotolia] Rekrutacja wpływa na zachowania konsumentów?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rekrutacja/Rekrutacja-wplywa-na-zachowania-konsumentow-210452-200x133crop.jpg)
Rozmowa o pracę © Monkey Business - Fotolia
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne: w tym roku więcej za mniej
Doświadczenia z rekrutacji mogą mieć istotny wpływ na późniejsze zachowania konsumentów. Z opracowanego przez ManpowerGroup raportu „Dodaj do koszyka: kandydaci to też klienci” wyraźnie wynika, że aż 59% badanych zniechęci się do produktów lub usług firmy, która w niewłaściwy sposób potraktowała ich w czasie rekrutacji. Niemile widziany jest przede wszystkim brak jasnych zasad wynagradzania oraz opisu stanowiska pracy. Na te aspekty wskazało aż 63% badanych. 62% mówi o złych wspomnieniach z rozmowy o pracę, a 60% nie podoba się tak brak odpowiedzi na przesłane dokumenty aplikacyjne, jak i brak kontaktu ze strony pracodawcy po rozmowie kwalifikacyjnej.
– Podczas gdy efektywny proces rekrutacyjny może sprzyjać budowaniu pozytywnego „candidate experience”, tak nic nie zastąpi silnych i trwałych relacji pomiędzy kandydatami a pracodawcami. Transparentność jest kluczową wartością dla poszukujących pracy, szczególnie w kwestii wynagradzania, opisu stanowiska pracy, obowiązków zatrudnionego oraz możliwości awansu – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup. – Kandydat wchodząc w relacje z firmą staje się nie tylko potencjalnym pracownikiem, lecz także klientem. I odwrotnie – klienci mogą stanowić potencjalną grupę wartościowych talentów. Dzięki znajomości produktów i usług znają organizację i jej potrzeby, a w wielu przypadkach już rozumieją i podzielają wiele z podstawowych wartości organizacji. Usatysfakcjonowany klient chętniej też podejmie pracę w przedsiębiorstwie, z którego produktów i usług korzysta – dodaje Iwona Janas.
Efekt domina
W Polsce aż 64% badanych podzieli się z innymi osobami informacjami o swoim negatywnym doświadczeniu z procesu rekrutacyjnego. Zdecydowana większość (78%) zrobi to podczas bezpośredniej rozmowy, 23% opublikuje post w mediach społecznościowych, a 18% wykorzysta do tego celu stronę www z opiniami o pracodawcy. Na efekty nie będzie trzeba długo czekać, ponieważ 57% respondentów rzadziej sięgnie po produkty i usługi firmy, która niewłaściwie potraktowała ich znajomych w trakcie rekrutacji.
fot. Monkey Business - Fotolia
Rozmowa o pracę
Negatywne doświadczenia rekrutacyjne kandydatów mogą zniechęcać do produktów lub usług firmy
Polska wysoko w rankingu globalnym
Polska wypada wysoko w rankingu globalnym. Wśród 24 przeanalizowanych rynków zajmujemy czwartą pozycję (z wynikiem 64%) na liście krajów, gdzie najwięcej kandydatów zadeklarowało wpływ negatywnych doświadczeń rekrutacyjnych na ich decyzje zakupowe. Dla porównania, w Niemczech podobną postawę wskazało 42% respondentów, we Francji – 47%, w Czechach – 51%, w Wielkiej Brytanii – 58%, w Hiszpanii – 61%.
Informacje o badaniu
Wszyscy ankietowani są aktywnymi zawodowo osobami między 18. a 65. r.ż. W sumie badaniem objęto 17 994 kandydatów na całym świecie, w Polsce 748. Ankietowani reprezentowali cały przekrój zawodowy – od osób rozpoczynających karierę zawodową, do przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego szczebla.
![Rośnie rynek FMCG. Konsumenci więcej wydają i więcej kupują [© Freepik] Rośnie rynek FMCG. Konsumenci więcej wydają i więcej kupują](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/FMCG/Rosnie-rynek-FMCG-Konsumenci-wiecej-wydaja-i-wiecej-kupuja-265429-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)