Firmy rodzinne, czyli biznes nie tylko dla pieniędzy
2018-10-05 12:15
Przeczytaj także: Firmy rodzinne w opinii Polaków
Wprawdzie pod względem ilości firm rodzinnych daleko nam jeszcze do Japonii czy Stanów Zjednoczonych, gdzie za 'family business' uważa się zdecydowaną większość przedsiębiorstw, to jednak i w naszym kraju znaczenia biznesów prowadzonych przez kolejne pokolenia nie można pomijać.- Od pięciu lat z pogłębioną ciekawością przyglądamy się nastrojom społecznym związanym z rodzinną przedsiębiorczością, dokonując nowych odkryć, a także porównując stan teraźniejszy z przeszłością. Nieustannie staramy się w ten sposób zrozumieć na czym polegają tradycja, uczciwość i odpowiedzialność na pokolenia, które definiują rodzinną przedsiębiorczość – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska, prezes zarządu Fundacji Firmy Rodzinne. – Z tegorocznego opracowania wynika, że powoli rezygnujemy z nieustannego pędu po pieniądze i dostrzegamy różne rzeczy poza materią – to dla mnie najważniejszy wniosek z tego raportu. Że szukamy w pracy czegoś więcej niż tylko zarobku. Może to zbliży pracowników do rodzinnych przedsiębiorców, którzy zakładają firmy nie tylko dla pieniędzy, ale przede wszystkim z przekonania, że marzenia się spełniają – dodaje.
Zakładający firmy rodzinne nie robią tego tylko dla pieniędzy
Raport pokazuje, że firmy rodzinne często nie powstają z chęci zarobienia pieniędzy. Osoby, które planują założenie własnej firmy rodzinnej znacznie rzadziej są motywowane do zmiany pracy wyższymi zarobkami (35,1%) niż dzieje się to w przypadku tych, którzy myślą o samodzielnym założeniu firmy (54,3%). A zatem różnica to aż 19,2 pkt. procentowego. Takie podejście łączy właścicieli, także tych potencjalnych, rodzinnego przedsiębiorstwa, jak i osoby, które chciałyby w takim miejscu pracować. Pozytywne nastawienie do firm rodzinnych rośnie z roku na rok. W 2017 roku osób, które wiązały swoją przyszłość zawodową z biznesem rodzinnym było 24%, obecnie jest to 28 % badanych.
fot. mat. prasowe
Odsetek Polaków, którzy jako następne miejsce pracy wybraliby firmę rodzinną
W porównaniu z minionym rokiem powiększył się odsetek Polaków, którzy jako następne miejsce pracy wybraliby firmę rodzinną.
Drzewko zna już prawie 2/3 Polaków
Rośnie nie tylko chęć związania się z firmami rodzinnymi, ale i rozpoznawalność znaku Drzewko Firma Rodzinna, do którego prawa posiada Fundacja Firmy Rodzinne i nieodpłatnie udziela licencji na korzystanie z niego firmom, które chcą otwarcie komunikować swój rodzinny charakter. Pytanie o rozpoznawalność znaków identyfikujących produkty firm rodzinnych pojawia się od początku raportu (w tym od trzech lat – pytanie dotyczy konkretnie znaku Drzewka, sama Fundacja działa od 8 lat) i wzrosła z 9% do 61%. Regionem Polski, w którym symbol jest najlepiej kojarzony jest Warmia i Mazury (75,8%), a kolejne to Lubelszczyzna (74,4%), oraz Pomorze Zachodnie (72,5%).
Z czym kojarzy się rodzinność?
W tym roku najczęstszym spontanicznym skojarzeniem badanych z firmami rodzinnymi była przyjazna atmosfera w pracy (mówi tak 18,3% badanych). W poprzednich raportach była to zawsze tradycja. Widać więc zmianę w stosunku do tego, na czym Polakom najbardziej zależy. Atmosfera w pracy to również drugi z najważniejszych argumentów, które przekonują Polaków do zmiany pracy. Pierwszy to bliskość miejsca pracy, a trzeci elastyczny czas pracy. W pierwszej trójce nie ma zarobków, co oznacza, że obecnie cenimy swój czas, spokój oraz komfort, i to właśnie firmy rodzinne postrzegamy jako miejsca pracy, w których te warunki będą spełnione.
fot. mat. prasowe
Jakie cechy najtrafniej charakteryzują właściciela firmy rodzinnej? (
W pierwszej trójce w dalszym ciągu pozostaje zaradność i kreatywność, natomiast najczęściej wybieraną cechą jest pracowitość.
Czy rodzinność firmy wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?
Jednak nie da się zupełnie pominąć aspektu finansowego. W raporcie pojawia się pytanie o gotowość Polaków do zapłacenia więcej za produkt ze świadomością, iż pochodzi on z przedsiębiorstwa rodzinnego. Deklaruje ją nadal 1/3 Polaków.
fot. mat. prasowe
Jakimi wartościami/zasadami kierujesz się w życiu?
Biorąc pod uwagę, że uczciwość i rodzina to dla Polaków dwie najważniejsze wartości, wysoki poziom zaufania do firm rodzinnych nie może zaskakiwać.
- Firmy rodzinne nie powinny i w mojej ocenie nie oczekują, że konsumenci będą gotowi płacić więcej za produkt pochodzący z firmy prowadzonej przez rodzinę niż za produkt o porównywalnych cechach, a pochodzący od producenta nie będącego firmą rodzinną. Ważne jest, że konsumenci wierzą, że za rodzinnością firmy stoi szereg wartości, w tym polskość produktów oraz osobista gwarancja właścicieli odnośnie wysokiej jakości. Po takie produkty konsumenci sięgają częściej. Warto zatem rodzinność firmy prezentować, o czym może świadczyć dynamicznie rosnąca liczba firm używających znaku towarowego Drzewko Firma Rodzinna. Obecnie symbolu drzewko Firma Rodzinna używa ponad 800 firm w całej Polsce. To marka parasolowa dla wszystkich firm rodzinnych, budujących swoją markę na wartościach i historii założycieli.
fot. mat. prasowe
Jakie cechy opisują firmy rodzinne?
Jednoznacznie najważniejszym spontanicznym skojarzeniem wymienianym jako cecha firm rodzinnych, jest miła, przyjazna atmosfera.
![Przedsiębiorca a sukcesja. Czy biznes zostaje w rodzinie? [© alexx_60 - Fotolia.com] Przedsiębiorca a sukcesja. Czy biznes zostaje w rodzinie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/firmy-rodzinne-w-Polsce/Przedsiebiorca-a-sukcesja-Czy-biznes-zostaje-w-rodzinie-183139-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)