Europa: wydarzenia tygodnia 42/2018
2018-10-22 08:51
Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 41/2018
- Włoska gospodarka to dziś chory człowiek Unii Europejskiej, a wg Brukseli koncepcje polityczne włoskiego rządu grożą poważnymi konsekwencjami tak dla gospodarczej stabilności Wspólnoty jak i jej spójności. Ostatnio włoski rząd wysłał do KE projekt przyszłorocznego budżetu. W odpowiedzi Komisja Europejska wyraziła swe niezadowolenie z przesłanego planu, a odpowiedź o takiej treści to jest pierwszy formalny etap procedury, która może doprowadzić do odrzucenia planu finansowego Włoch przez KE. Już wcześniej było wiadomo, że założenia budżetowe były niezgodne z unijnym Paktem Stabilności i Wzrostu (jak wiadomo przewiduje on m.in., że kraje UE nie powinny przekraczać 3-procentowego progu deficytu w relacji do PKB oraz 60-procentowego poziomu długu publicznego w stosunku do PKB). Zdaniem KE planowane wydatki budżetowe są za wysokie, deficyt strukturalny (czyli z wyłączeniem cykli koniunkturalnych czy jednorazowych środków), wzrośnie zamiast spaść, a dług publiczny nie zmniejszy się, tak jak wymagają tego unijne reguły. KE zaprezentowała swoje zastrzeżenia: włoski dług publiczny wynosi o. 130 proc. PKB, a włoski rząd zamiast go stopniowo zmniejszać (traktat rekomenduje poziom 60 proc.), jeszcze chce go powiększyć; rząd w Rzymie planuje nominalny wzrost netto pierwotnych wydatków rządowych o 2,7 proc., podczas gdy rekomendowane przez KE maksimum wynosi 0,1 proc. ; Wg planu deficyt strukturalny Włoch wzrośnie w przyszłym roku o 0,8 proc. PKB, podczas gdy wiążąca rekomendacja przyjęta przez unijnych ministrów finansów w czerwcu przewiduje obcięcie go o 0,6 proc. PKB. Podsumowując KE wskazuje na "znaczne odchylenie" od oczekiwanej ścieżki.
- 16 października przypada Światowy Dzień Żywności ustanowiony przez ONZ. To okazja, by na ten światowy problem spojrzeć z większego dystansu, także krytycznie. Z analiz wynika jeden wniosek: świat nie oszczędza żywności, a ta ogólna uwaga w dużym stopniu dotyczy Starego Kontynentu. Według eksperckich szacunków, w całej UE marnowanych jest rocznie około 88 mln ton żywności, a jej wartość szacuje się na ok. 143 mld euro. W dalszym ciągu Europa nie ma realnego pomysłu na znaczące ograniczenie tych strat. Pod względem marnowania żywności Polska znalazła się na piątym miejscu w UE. Polacy wyrzucają nawet 9 mln ton jedzenia rocznie. W tym zakresie jesteśmy w czołówce państw UE, w których marnuje się najwięcej żywności. Z tych analiz wynika też, że statystycznie każdy Polak wyrzuca 235 kg jedzenia rocznie.
- Korzystne informacje z europejskiego rynku pracy. Wg komunikatu Eurostat-u w całej strefie euro stopa bezrobocia wyniosła 8,1 proc. w sierpniu br., (wobec 8,2 proc. w lipcu oraz 9.0 proc. rok temu). W Unii Europejskiej (UE) wskaźnik ten wyniósł 6,8 proc. w sierpniu (wobec 6,8 proc. w lipcu i wobec 7,5 proc. rok temu).
- Od stycznia 2019 r. wejdzie w życie w Niemczech ustawa o opakowaniach (VerpackG). Będzie ona dotyczyła dostawców towarów z zagranicy, głównie sklepów internetowych. Będą one musiały zarejestrować się w rejestrze opakowań. W tym rejestracyjnym dokumencie będą musiały być podane m.in. rodzaj i masa opakowań, które firma chce wprowadzić na niemiecki rynek w ciągu roku. W oparciu o taką deklarację będzie naliczana opłata recyklingowa. Powagi temu nowemu, ustawowemu rozwiązaniu dodaje wysoki poziom kar za nieprzestrzeganie ustawy.
- Ocena ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych użytkowników tego portalu FB wkrótce z inicjatywy UE. Coraz więcej informacji z Parlamentu Europejskiego wskazuje na zbliżający się termin przeprowadzenia audytu Facebooka. Celem takiego audytu miałaby być ocena ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych użytkowników tego portalu. Taką kontrolę spełniałyby unijne agencje ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) i Europejska Rada Ochrony Danych Przypominamy, że afera Cambridge Analytica dotyczyła wycieku z Facebooka danych ponad 80 mln użytkowników.
- Światowy transport lotniczy dynamiczne rozwija się. Sukcesy biznesowe odnoszą także tanie linie lotnicze. Jedna z nich (Wizz AIR) poinformowała, że uruchamia loty z Budapesztu do Nowego Jorku. Analitycy oceniają tą decyzję jako z jednej strony naturalną w rozwoju tego przewoźnika, ale równocześnie jako bardzo ryzykowną. Warto tu dodać, że linię tą obsługują Polskie Linie Lotnicze LOT, które w tym celu otworzyły bazę w stolicy Węgier. Jak wiadomo oprócz lotów do Nowego Jorku LOT obsługuje trasę do Londynu.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
Fuzja interesów dwóch gigantów w dziedzinie inteligentnych pojazdów podłączonych do Internetu (ICV inteligent connected vehicles) HUAWEI I AUDI OGŁASZAJĄ WSPÓLNE PLANY.
Autonomiczna jazda w środowisku miejskim. Na HUAWEI CONNECT 2018 firmy Huawei i Audi przedstawiły swoje plany współpracy w dziedzinie inteligentnych pojazdów podłączonych do Internetu (ICV inteligent connected vehicles), prezentując nowe Audi Q7 jako demonstrację nowoczesnej technologii.
Analizujemy wspólny rozwój wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy i zorientowanej na przyszłość komunikacji pojazd-infrastruktura. Audi udowodniło w wielu wydarzeniach na całym świecie, że jest jednym z liderów technologicznych w dziedzinie wysoko zautomatyzowanego prowadzenia aut. Z niecierpliwością czekamy na zacieśnienie partnerstwa z Huawei w przyszłości, ponieważ jesteśmy przekonani, że bliższa współpraca między naszymi firmami przyniesie znaczące korzyści dla obu stron powiedział wiceprezes wykonawczy Audi China R&D, Saad Metz.
W miarę jak samochody stają się coraz bardziej inteligentne, wykorzystujemy nasze wiodące technologie ICT w Audi jednej z najbardziej cenionych marek samochodów klasy premium na świecie aby prowadzić automatyczną jazdę na szybkim pasie ruchu. Już wkrótce konsumenci będą mogli korzystać z bardziej bezpiecznych, wygodnych i inteligentnych usług w zakresie autonomicznej jazdy zgodził się z przedmówcą William Xu, dyrektor zarządu i dyrektor strategii marketingowej Huawei.
Mobilne Centrum Danych Huawei (MDC - Mobile Data Center) jest zintegrowane z Audi Q7 dla automatycznej jazdy w środowisku miejskim. Prototyp został zaprezentowany publicznie podczas HUAWEI CONNECT 2018. Wcześniej, 10 lipca 2018 roku, Huawei i Audi podpisały w Berlinie memorandum o współpracy strategicznej w celu wspólnego rozwoju inteligentnych pojazdów połączonych z Internetem. Obecna współpraca to kolejny krok we wspólnej strategii obu stron.
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)