eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCo piąty Polak rezygnuje z dochodzenia roszczeń

Co piąty Polak rezygnuje z dochodzenia roszczeń

2018-11-14 13:35

Co piąty Polak rezygnuje z dochodzenia roszczeń

Czy korzystamy z usług prawników? © Natee Meepian - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polacy, oprócz ubezpieczeń, do których kupna zmuszają ich przepisy, najczęściej decydują się na dodatkową ochronę samochodu, życia oraz mieszkania. O ubezpieczeniu zapewniającym pomoc prawną myśli zaledwie garstka z nas. Tymczasem, jak dowodzą wyniki badania D.A.S. w raporcie „Problemy prawne Polaków 2018”, na przestrzeni ostatnich 5 lat niemal co 5. respondentowi przydarzyła się sytuacja, w wyniku której mógł dochodzić roszczenia, np. odszkodowania, ale ostatecznie się na to nie zdecydował.

Przeczytaj także: Antidotum na problemy prawne Polaków? Internet

Ogólnopolskie badanie, którego wyniki zaprezentowano w raporcie D.A.S. nie pozostawia złudzeń - problemy prawne i sytuacje, w których aż prosi się o skorzystanie z porady prawnika, Polaków nie omijają.

Okazuje się, że na przestrzeni ostatnich 5 lat w co piątym polskim domu znalazła się co najmniej jedna osoba, która uczestniczyła bądź to w sporze prawnym bądź sprawie sądowej. Co więcej, ten wynik może być pokaźnie zaniżony, ponieważ aż 20% respondentów przyznało się do odstąpienia od dochodzenia roszczeń, choć miało ku temu podstawy.
– Dobrowolna rezygnacja z należnych jednostce praw jest zjawiskiem toksycznym dla kultury prawnej. Naszą bezczynnością utrwalamy niekorzystne praktyki i działania. Oczywiście, decyzja o wejściu na drogę sądową nie jest łatwa, ale to też nie jedyny sposób aby wyegzekwować swoje prawa. Polubowne i pozasądowe metody rozwiązywania sporów mogą być bardziej efektywne i mniej obciążające. Czasem wystarczy się też umiejętnie upomnieć się o swoje prawa. Formalne pismo czy powołanie się na konkretne przepisy, mogą często przekonać drugą stronę do rozważenia naszego roszczenia – wskazuje Piotr Kuźmiński, prawnik D.A.S.

Jak pokazuje badanie D.A.S., w obliczu sporu prawnego czy sądowego Polacy najczęściej obawiają się jego kosztów. Tak wskazuje 38% z nas. Jednak dla sporej grupy, to nie kwestie pieniężne są stawiane na pierwszym miejscu. Już co czwarty Polak najbardziej obawia się straty czasu i energii, które musiałby poświecić na taką sprawę.
– Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, mniejszym bezrobociem i wyższymi płacami w Polsce, coraz więcej osób wyżej ceni sobie swój komfort i czas. Powstaje więc przestrzeń na rozwój produktów i usług, które ten cenny czas potrafią zaoszczędzić. Obsługa prawna jest jedną z takich sfer, gdzie stała pomoc specjalisty może być niezwykle wygodna. A na rynku są już rozwiązania dostępne praktycznie na każdą kieszeń. Obsługę prawną można bowiem zapewnić sobie w formie ubezpieczenia, w ramach którego przez cały rok mamy zapewnioną pomoc i reprezentację prawną w bardzo wielu sferach życia – mówi prawnik D.A.S.

fot. mat. prasowe

W przypadku sporu sądowego czego obawiasz się najbardziej?

Najbardziej obawiamy się kosztów związanych ze sporem czy postępowaniem sądowym.


Ubezpieczenia ochrony prawnej to rozwijający się w Polsce segment ubezpieczeń, dzięki któremu w ramach rocznej składki, ubezpieczony ma zapewniony dostęp do porad prawnych, w tym także natychmiastowych, udzielanych telefonicznie. Może też np. poprosić o analizę stanu prawnego czy umowy przed jej podpisaniem. Prawnik pomoże zatem podejmować właściwe decyzje w sprawach, które mogą wiązać się z konsekwencjami prawnymi oraz umożliwi skuteczne dochodzenie roszczeń, np. związanych z nieuznaniem reklamacji ubezpieczonego, czy uzyskania odszkodowania, przykładowo za odwołany lot. Co więcej, w przypadku uczestnictwa w sprawie sądowej polisa sfinansuje reprezentację prawnika oraz koszty sądowe zarówno w razie wygrania i przegrania sprawy. Zadziała więc niezależnie od wyniku. Jest rozwiązaniem kompleksowym, a nie doraźnym.

fot. mat. prasowe

Jaka forma kontaktu z prawnikiem byłaby dla ciebie najwygodniejsza?

7 na 10 respondentów preferuje kontakt osobisty.


Podejście Polaków do usług prawniczych


Dlaczego Polacy rezygnują z dochodzenia roszczeń, choć mają ku niemu podstawy? D.A.S. wskazuje, że odpowiedzi na to pytanie także można upatrywać w rezultatach przywoływanego badania. Według jego wyników, Polacy wykorzystują możliwości konsultacji prawnych w dość ograniczony sposób. Mniej niż połowa z nas (45,7%) w razie sporu prawnego w pierwszej kolejności zwróci się do prawnika. Więcej niż co piąty badany poszuka rozwiązania w internecie (22%) lub poradzi się znajomych lub rodziny (17,9%).
– Z naszych obserwacji wynika, że w Polsce wciąż wiele osób zwraca się do adwokata czy radcy prawnego dopiero gdy dana sprawa wyraźnie się skomplikuje i grożą nam jej nieprzyjemne skutki. Korzystanie z usług prawnych często ogranicza się więc do rozwiązywania poważnych problemów. A powinno się z nich korzystać właśnie w celu zapobiegania skomplikowaniu lub pogorszeniu się naszej sytuacji. Często właściwa decyzja czy podjęte kroki na samym początku wystąpienia problemu pozwalają rozwiązać go szybciej i korzystniej. Zasięgnięcie porady prawnej to inwestycja, która może pomóc zaoszczędzić nam dużo kłopotu, czasu i przede wszystkim pieniędzy – podkreśla Piotr Kuźmiński z D.A.S.

Z prawnikiem twarzą w twarz


Badanie D.A.S. wykazało również, że Polacy nie są zwolennikami nowoczesnych kanałów kontaktu z prawnikami. W ogromnej większości za najdogodniejszą formę kontaktu z prawnikiem uznają osobistą rozmowę (71%). W zdecydowanej mniejszości są osoby, które preferowałyby formę pisemną, za pomocą e-maila lub listu (17%) lub drogę telefoniczną (11,9%). Dla porównania, w podobnym badaniu przeprowadzonym w Holandii, Irlandii, Niemczech i Francji przez międzynarodowe stowarzyszenie ubezpieczycieli ochrony prawnej (RIAD) , ankietowani z tych krajów najczęściej preferowali telefoniczny kontakt z prawnikiem. We wszystkich tych państwach odsetek takich wskazań sięgał ok 75-80%.
– W krajach zachodnich mamy już do czynienia z rozwiniętym rynkiem usług ochrony prawnej, w tym ubezpieczeń ochrony prawnej. Możliwość szybkiej, telefonicznej konsultacji prawnej jest tam zatem bardziej znana i jak widać chętniej praktykowana. W Polsce oczywiście też mamy takie możliwości i sądzę, że skoro tak wielu Polaków coraz bardziej ceni sobie swój czas i komfort, zainteresowanie takim rodzajem prawniczego assistance’u będzie rosło – dodaje prawnik D.A.S.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: