eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyChatbot pomoże nie tylko klientom

Chatbot pomoże nie tylko klientom

2018-11-23 10:02

Chatbot pomoże nie tylko klientom

Chatbot © sdecoret - Fotolia.com

Zdecydowana większość firm rozumie doskonale, że wysoka jakość obsługi klienta i dobre doświadczenia związane z interakcjami na linii firma-klient to jeden z wyznaczników rynkowego sukcesu. Komunikacja z klientem musi się jednak rozwijać, a na rozwój ten w niebagatelny sposób wpływać ma sztuczna inteligencja, w tym chatboty. Okazuje się jednak, że te ostatnie mogą wspomagać nie tylko klientów, ale i wewnętrzne procesy w firmie.

Przeczytaj także: Chatboty opanowują rynek?

Firma Genesys poinformowała właśnie o wprowadzeniu bazującego na sztucznej inteligencji rozwiązania wspierającego zarządzanie czasem pracy. Może być to traktowane jako odpowiedź na fakt, że - jak szacuje Call Center Helper - ponad połowa organizacji na świecie ciągle stosuje żmudne, czaso- i pracochłonne i niejednokrotnie mało efektywne metody opracowywania harmonogramów pracy czy prognozowania ilości pracowników potrzebnych w danym dniu do obsługi klienta.

Opracowane przez Genesys narzędzie może porównywać w czasie rzeczywistym parametry z ponad 25 różnych metodologii, ocenić setki tysięcy prognoz i wybierać tę najwłaściwszą w ciągu zaledwie pół minuty. Napędzany sztuczną inteligencją system równie sprawnie radzi sobie z przygotowywaniem harmonogramów, generując je o 60 razy szybciej względem „ręcznych” metod, uwzględniając poprawkę na niespodziewane rotacje kadrowe.

Wirtualny, czyli bezstronny


To jeden z najwidoczniejszych ostatnimi czasy sygnałów zwiastujących długo oczekiwany koniec ery papieru i tabelek w zarządzaniu kapitałem ludzkim. O ile jednak opracowanie tego typu rozwiązań było jedynie kwestią czasu, o tyle w przypadku drugiego z nich z pewnością nie było to oczywiste. O czym mowa? O chatbocie „wartym zaufania” czyli wirtualnym asystencie o nazwie Spot. Twórcy tego bota doszli do wniosku, że pracownicy, którzy doświadczyli w miejscu pracy dyskryminacji na jakimkolwiek tle – płci, rasowym, etnicznym, religijnym – zwykle są osamotnieni w tym problemie, gdyż trudno im powiedzieć o tym przełożonym oraz narażać się na jeszcze większą niechęć ze strony współpracowników.
- Stąd pomysł, by wszelkie przypadki takich incydentów zgłaszać niejako „bezosobowo” czyli wirtualnemu asystentowi, wykorzystującemu technikę przetwarzania języka naturalnego – NLP i sztuczną inteligencją. Tego typu chatbot jest w stanie trafnie reagować na otrzymywane zgłoszenia, zadawać właściwe pytania nakreślające cały zarys sprawy a następnie przekazać gotowy, anonimowy raport pracodawcy – tłumaczy Maciej Stanusch ze Stanusch Technologies.

EEOC, czyli Amerykańska Komisja Równych Szans Zatrudnienia dowiodła niedawno, że ok. 75% pracowników, którzy spotkali się z jakąś formą dyskryminacji nigdy nie podejmowało tego tematu z przełożonymi. Liczba osób, które poszły o krok dalej, decydując się na przygotowanie skargi jest jeszcze mniejsza. Jessica Collier z firmy All Turtles, która opracowała chatbota Spot przyznała natomiast, że ich narzędzie ma na celu ułatwienie zgłaszania przypadków nękania czy dyskryminacji, które zwykle jest bardzo trudne, nawet jeśli firma charakteryzuje się wysoką kulturą pracy czy działem HR oferującym maksimum wsparcia.

fot. sdecoret - Fotolia.com

Chatbot

Poza automatyzacją obsługi klienta, wirtualni asystenci coraz częściej odnajdują się w wewnętrznym wsparciu personelu, stając się cenionymi współpracownikami.


Bot antystresowy


Poza wspominanymi zastosowaniami chatbotów do celów różnorodnego wsparcia personelu warto wspomnieć jeszcze o jednym. Mianowicie – rozładowywania stresu, którego z pewnością mają pod dostatkiem pracownicy działów obsługi klienta. Swego czasu dużym zainteresowaniem cieszyła się usługa wykorzystująca Facebook’owego Messengera – Shine. Bot ten opracowany został pod kątem pomocy osobom nie radzącym sobie z nadmiarem stresu w pracy, oferując szereg porad odnośnie działania w stresujących sytuacjach. Naukowcy z MIT (Massachusetts Institute of Technology) pracują natomiast nad algorytmem, który będzie w stanie precyzyjnie zdiagnozować depresję w trakcie rozmowy głosowej.
– W tym przypadku diagnoza jest bardzo trudna, gdyż istnieje wiele parametrów na podstawie których oceniać należy czy dana osoba faktycznie zmaga się z depresją, czy są to jedynie objawy tymczasowej zmiany nastroju. Stąd, twórcy wirtualnego doradcy o nazwie Woebot postanowili nie skupiać się w największym stopniu na interpretacji samych słów, a tonie głosu danej osoby. Dzięki temu udało im się osiągnąć aż 77% skuteczność diagnozowania prawdziwej depresji, co pozwala sądzić, że rozwiązania tego typu mogą bardzo szybko znaleźć się w powszechnym użytku – dodaje Maciej Stanusch ze Stanusch Technologies.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: