Moda napędza konsumpcję
2018-11-23 10:19
Sklep z odzieżą © zhu difeng - Fotolia.com
Moda w Europie Środkowej i Wschodniej notuje pokaźne wzrosty i w wyraźny sposób stymuluje konsumpcję - pisze Colliers International w swoim najnowszym raporcie „ExCEEding Borders – the fashion sector in the CEE-14 countries” (Przekraczając granice – sektor mody w 14 krajach CEE). Za taki obrót spraw odpowiedzialny jest wzrost PKB, pikujące bezrobocie oraz pnące się w górę wynagrodzenia.
Przeczytaj także: Galerie handlowe kreują doświadczenia
- W miarę jak dochody rozporządzalne rosną, stopniowo zbliżając się do średnich unijnych, zakupy odzieży i akcesoriów stają się coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym konsumpcję. Szybki wzrost PKB w ostatnim cyklu, niskie bezrobocie i rosnące płace napędzają boom na modę w Europie Środkowej i Wschodniej — wyjaśnia Mark Robinson, specjalista ds. badań w regionie CEE, Colliers International.
Główne wnioski raportu:
- Wzrost sprzedaży detalicznej notowany jest w całym regionie, a w minionym roku w Rumunii osiągnął on rekordowy dla całego cyklu poziom 11%;
- W regionie Europy Środkowo-Wschodniej handel został wyraźnie zdominowany przez centra handlowe. Liderem pod względem ilości obiektów jest Polska (prawie 500 centrów o łącznie powierzchni najmu brutto na poziomie 11,8 mln mkw.). Z kolei Praga jest jedynym rynkiem, gdzie prym wiedzie segment ulic handlowych.
- Mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży on-line, także w sektorze mody, Polacy wciąż lubią zakupy w centrach handlowych, na co wskazują poziomy ich odwiedzalności – w najlepszych obiektach pojawia się 1,5-1,7 mln osób miesięcznie — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
fot. mat. prasowe
Zestawienie wszystkich najważniejszych najemców strategicznych w regionie
- Na 14 badanych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej strategiczni najemcy z branży odzieżowej uzyskują w najlepszych lokalizacjach obroty rzędu 350-450 euro/mkw./miesiąc. Wśród nich można wymienić m.in. H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A i TK Maxx.
- Europa Środkowa i Wschodnia nadal przyciąga międzynarodowe sieci handlowe – spektakularne debiuty mają miejsce m.in. w Polsce (Primark), Rumunii (Victoria's Secret) i na Łotwie (Van Graaf). Także polskie marki są bardzo aktywne w regionie, np. Sizeer obecny na 7 rynkach (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia).
- Oprócz obecności w centrach handlowych, sektor mody jest również motorem wzrostu wolumenu e-handlu w CEE 14 – w czterech krajach (Bułgaria, Estonia, Polska i Czechy) jego udział w całości sprzedaży internetowej przekracza 30%.
Przeczytaj także:
Parki handlowe deklasują centra
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)