Jak kupujemy prezenty świąteczne?
2018-12-11 09:49
Jak kupujemy prezenty świąteczne? © Antonioguillem - Fotolia.com
Tegoroczne prezenty świąteczne będą nas kosztować średnio 594 zł, z czego 236 zł przeznaczymy na upominki dla najmłodszych - dowodzi badanie, które serwis eBay zlecił Kantar TNS. Coraz częściej kupować będziemy online - 3 na 4 badanych planuje kupić przez laptopa lub telefon tyle samo lub więcej podarków niż rok wcześniej. Tradycyjnie już nie każdy trafi w gust adresata - szacuje się, że wartość nietrafionych upominków przewyższy 586 milionów złotych. I wprawdzie Boże Narodzenie przeważnie przywołuje nam na myśl pozytywne skojarzenia, to jednak całkiem spora rzesza Polaków (37% kobiet i 26% mężczyzn) odczuwa stres związany z sięganiem po portfel i sprawdzaniem salda rachunku bankowego.
Przeczytaj także: Boże Narodzenie 2021: liczy się przede wszystkim czas?
Przeprowadzone badanie potwierdza, że zapobiegliwość Polaków ciągle pozostawia sporo do życzenia. Z zakupami świątecznymi ciągle zwlekamy niemal do ostatniej chwili. Nie pomagają nawet świąteczne dekoracje i melodie, które zaczynają rozbrzmiewać w sklepach już w listopadzie. 54% z nas po prezenty wybiera się w grudniu, na tydzień lub nawet na kilka dni przed wigilią. Niezależnie jednak od tego potrzebujemy sporo czasu do namysłu - 41 badanych poświęca planowaniu zakupów kilka dobrych dni.Ile wydadzą Polacy?
Z deklaracji respondentów wynika, że w tym roku planujemy zakup średnio 7 prezentów, które będą nas kosztować niemal 600 zł. Najhojniej obdarujemy oczywiście najmłodszych – na upominki dla nich przeznaczymy średnio 236 zł, podczas gdy na partnera przypadnie kwota 174 zł, a najmniej na rodziców – 137 zł. Nie wszyscy znajdą jednak pod choinką wymarzone prezenty. Jeśli w tym roku Polacy otrzymają tyle samo niechcianych upominków co w 2017 roku, szacuje się, że wartość nietrafionych upominków wyniesie ponad 586 mln zł. W poprzednie święta, co trzeci badany otrzymał co najmniej jeden niechciany prezent, z czego 42% zdecydowało się taki upominek zatrzymać. Co ciekawe, odsprzedawanie nietrafionych upominków w ostatnich latach wydaje się być coraz bardziej popularne i akceptowalne. Aż 42% pytanych cieszyłoby się, gdyby obdarowany sprzedał prezent i środki przeznaczył na cele charytatywne, a 34% gdyby za środki ze sprzedaży kupił sobie coś innego, co mu się podoba.
Kupujemy online
Nowoczesne technologie, ale też brak czasu na wielogodzinne wędrówki po sklepach, sprawiają, że aż 76% badanych planuje kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu. Coraz więcej osób ceni sobie wygodę zakupów na platformach typu marketplace m.in. za niższe ceny produktów (45%) oraz większa możliwość znalezienia unikalnych przedmiotów (41%). Dla ankietowanych, korzystających z platform marketplace, motywacją są także: unikanie przedświątecznych kolejek (24%), dowolny i nieograniczony czas na podejmowanie decyzji zakupowych (21%), możliwość kupienia wszystkich prezentów w jednym miejscu (13%) oraz wybrania spośród różnych form dostawy (13%). Internet może być także doskonałym źródłem inspiracji, szczególnie dla 29% respondentów, którzy stresują się brakiem pomysłów na wymarzone prezenty.
fot. mat. prasowe
Święta 2018 - zwyczaje zakupowe Polaków
Przeczytaj także:
Boże Narodzenie 2021 za 2129 zł
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zachowania konsumentów, Boże Narodzenie, zakupy świąteczne, prezenty świąteczne, zakupy online
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)