Różnice kulturowe powodem kryzysu w firmie?
2018-12-12 13:12
Różnice kulturowe powodem kryzysu w firmie? © Drobot Dean - Fotolia.com
Przeczytaj także: Warto inwestować w zróżnicowanie kulturowe zespołu
Pikujące bezrobocie oraz problemy z pozyskaniem pracowników sprawiają, że pracodawcy coraz częściej uzupełniają braki kadrowe pracownikami spoza Polski. Pozostaje zapytać, czy wszyscy są na to gotowi? Odpowiedzi na to pytanie udziela badanie zrealizowane przez Procontent Communication - agencję wyspecjalizowaną w komunikacji korporacyjnej oraz employer brandingu. Okazuje się, że przekonanie o tym, że ich firmy są przygotowane na przyjęcie osób zza granicy, formułuje nieco ponad połowa badanych pracowników. Jednocześnie niemal 3 na 4 badanych przyznaje, że w ich miejscu pracy nie są prowadzone żadne działania edukacyjne w zakresie różnic kulturowych. To duże niedopatrzenie, zważywszy chociażby fakt, że już 17% ankietowanych deklaruje, iż doświadczyło w pracy nieporozumień na tle kulturowym.fot. mat. prasowe
Czy firma, w której Pan/i pracuje jest gotowa na przyjęcie do pracy obcokrajowców?
fot. mat. prasowe
Edukacji na temat różnorodności kulturowej i integracji z pracownikami z innych krajów
„Pilnie potrzebne są działania edukacyjne skierowane do obu stron zarówno polskich pracowników – nastawione na pogłębianie zrozumienia, dialogu i otwartości oraz dla pracowników z zagranicy by mogli łatwiej zasymilować się w nowym miejscu pracy. W takich procesach komunikacji wewnętrznej pomagają wydarzenia integracyjne, kursy językowe i warsztaty ze zrozumienia różnic kulturowych, ale też projekty, w których obie strony mogą zaprezentować swoją kulturę. W komunikacji dobrym pomysłem może być np. wspólne wydanie książki kucharskiej z okolicznościowymi przepisami z państw, z których pochodzą nasi pracownicy, wieczory podróżnicze, kiedy to możemy pokazać zdjęcia i opowiedzieć o specyfice regionu, z którego pochodzi część załogi, czy też warsztaty z przygotowaniem regionalnych potraw. Dobrym pomysłem dla przyjezdnych jest przygotowanie dla nich materiałów edukacyjnych o tym co zobaczyć w danym mieście czy kraju, jak się zachować w zwykłych sytuacjach dnia codziennego i co jest ogólnie przyjęte w relacjach biznesowych w Polsce. Warto przygotować też prezentacje o firmie (onboarding’owe) w językach, którymi mówią nasi pracownicy, tak by poznali wartości firmy, podstawowe zasady i procesy firmy” – podkreśla Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.
W podjęciu decyzji o wprowadzeniu działań komunikacyjnych może pomóc znajomość opinii Polaków w kwestii zatrudniania obcokrajowców. Największy odsetek (prawie 60% badanych) zgadza się z zatrudnianiem w Polsce obywateli z innych krajów Unii Europejskiej. Przeciwników zatrudnienia pracowników z krajów UE takich jak: Niemcy, Francja, Hiszpania jest mniej niż 10%. Duży odsetek badanych (blisko połowa respondentów) jest przeciwny zatrudnianiu w firmie osób z krajów arabskich. Głosy co do zatrudniania osób z Azji są podzielone – 29% respondentów jest przeciwnych, 32% popiera zatrudnianie imigrantów z tego obszaru. Co czwarty ankietowany jest przeciwny zatrudnianiu obywateli z krajów Europy Wschodniej, ale blisko 40% popiera ich zatrudnienie w Polsce.
fot. mat. prasowe
Opinie w kwestii zatrudniania pracowników z danych krajów
„Moim zdaniem istnieją silne bariery, stereotypy dotyczące osób odmiennych kulturowo, z innych kręgów kulturowych. Związane są one głównie na niewiedzy, np. pracownicy z za Wschodniej granicy uważani są za „tanią siłę roboczą”, posiadającą niskie kwalifikacje. W związku z tym, jeśli firma planuje zatrudnianie obcokrajowców, osób z odrębnego kręgu kulturowego, powinna pomyśleć o działaniach mających na celu integrację pracowników i możliwość poznania danej kultury, uświadamiając załogę że panujące stereotypy nie mają potwierdzenia w rzeczywistości. Z doświadczenia mogę stwierdzić, iż jest to proces długotrwały i wymaga ciągłego przypominania o wartościach nadrzędnych, jakimi są współpraca, tworzenie zespołu i praca dla tej samej organizacji.
Należy zaznaczyć, iż naturalnym procesem obronnym jest podświadome odrzucenie „inności” ze względów kulturowych, religijnych czy historycznych. Równocześnie organizując pracę załogi, uwzględniając kompetencje poszczególnych pracowników, można tak dobrać składy osobowe, iż te różnice nie wpływają na przebieg procesów. Osobnym zagadnieniem jest asymilacja pracowników z danym środowiskiem. Występuje ona także przy migracji wewnętrznej, ponieważ różne regiony charakteryzują się specyficznymi cechami kulturowymi.” - komentuje Krzysztof Kosek, Dyrektor Zakładu Mebloform
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 30.10-31.10.2018 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, W ramach badania przeprowadzono 1012 ankiet z pracownikami firm powyżej 50 pracowników.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)