Jaki mamy stosunek do sztucznej inteligencji?
2018-12-19 10:31
AI © fotomek - Fotolia.com
Sztuczna inteligencja nie tylko przestała należeć do kategorii science-fiction, ale wyraźnie również zaistniała w świadomości Polaków - ze zrealizowanego na zlecenie IBM badania wynika, że słyszało o niej już 92 proc. Polaków. Nieco mniej imponująco przedstawia się odsetek tych, którzy się z nią bezpośrednio zetknęli. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy wobec niej spore oczekiwania - 8 na 10 respondentów zakłada, że najbliższe trzy lata przyniosą znaczne upowszechnienie się tej technologii.
Przeczytaj także: 2018 rok, czyli sztuczna inteligencja i data lakes
Nie jest chyba żadnym zaskoczeniem, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennych sytuacjach jest najbliższe najmłodszym, biegłym w nowoczesnych technologiach respondentom (18-24 lata). I to właśnie przedstawiciele generacji Z w największym stopniu (88 proc.) są przekonani, że w najbliższych latach rozwiązania AI będą się rozwijać z dużą intensywnością. Co jednak interesujące, podobnie często (84 proc.) takie prognozy formułują również respondenci pomiędzy 55 a 65 rokiem życia.Największych korzyści płynących z wdrożenia sztucznej inteligencji spodziewamy się w branży elektronicznej (70 proc. wskazań) oraz w szeroko rozumianym przemyśle (47 proc.). 35 proc. ankietowanych jest przekonana, że będzie ona miała duże znaczenie dla rozwoju sieci społecznościowych i internetu, a niemal 1/3 wskazuje tu medycynę.
Sztuczna inteligencja wyczekiwana w opiece zdrowotnej
Już teraz 4 na 10 mieszkańców Polski z chęcią widziałoby wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji jako wsparcia dla lekarzy przy wyborze skutecznego leczenia. Nasze zaufanie do sztucznej inteligencji w tym obszarze jest jednak ograniczone i zakłada jedynie pomoc specjalistom, a nie podejmowanie niezależnych decyzji. Tylko 37 proc. Polaków powierzyłoby postawienie diagnozy sztucznej inteligencji zamiast lekarzowi, a w przypadku wyboru sposobu leczenia ta liczba jest jeszcze mniejsza (26 proc.).
Oczywiście Polacy widzą więcej korzyści płynących z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję w codziennym życiu. Jako największe ich zalety wskazują łatwiejsze wykonywanie obowiązków domowych oraz łatwiejsze podróżowanie, a także bardziej efektywną pracę.
„W Polsce i innych krajach Europy Środkowej w ciągu ostatnich trzydziestu lat zaszły olbrzymie zmiany. Efektem gigantycznego skoku w rozwoju gospodarczym jest otwartość ludzi na nowe technologie, również zastosowanie sztucznej inteligencji. W IBM jesteśmy przekonani, że rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję pomogą polskim firmom tworzyć innowacje, pobudzą wzrost koniunktury i otworzą możliwości działania na nowych rynkach” – mówi Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny, IBM Polska i Kraje Bałtyckie.
Jakie nastawienie do sztucznej inteligencji mają inni mieszkańcy Europy?
Badanie na zlecenie IBM zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku tego roku na reprezentatywnej grupie 1521 osób w wieku 18-65 lat z Polski, Czech i Węgier. Jego celem było porównanie nastawienia mieszkańców poszczególnych krajów do sztucznej inteligencji. Okazało się, że uczestnicy badania pokładają spore nadzieje w tej innowacji, a najbardziej otwarci w kwestiach sztucznej inteligencji w naszym regionie Europy są Węgrzy. Blisko dwie trzecie przedstawicieli tej nacji ufa rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję, podczas gdy wśród Czechów ten odsetek stanowi 56 proc. Najbardziej sceptyczni w tym zestawieniu okazali się Polacy (53 proc.).
fot. mat. prasowe
Stosunek do sztucznej inteligencji
Opinie mieszkańców i przedstawicieli biznesu
Powyższe opinie w zestawieniu z wynikami wcześniejszych badań przeprowadzonych przez IBM Institute for Business Value wśród 5 tys. menedżerów najwyższego szczebla z całego świata pozwalają na ciekawe porównania. Raport opublikowany we wrześniu tego roku wskazuje na znaczącą zmianę w postrzeganiu sztucznej inteligencji przez liderów rynku w kontekście generowania wartości biznesowej i wzrostu przychodów. Dane udostępnione przez IBM pokazują, że 82 proc. firm i 93 proc. przedsiębiorstw o najlepszych wynikach rozważa wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji lub już to robi z myślą o zwiększeniu zysków.
Przeczytaj także:
Polska liderem korzyści płynących ze sztucznej inteligencji
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)