Sztuczna inteligencja to nie robot
2018-12-19 12:55
![Sztuczna inteligencja to nie robot [© phonlamaiphoto - Fotolia.com] Sztuczna inteligencja to nie robot](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sztuczna-inteligencja/Sztuczna-inteligencja-to-nie-robot-213279-200x133crop.jpg)
Sztuczna inteligencja to nie robot © phonlamaiphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jaki mamy stosunek do sztucznej inteligencji?
SI nie równa się robot
Z badań VMware wynika, że niemal co drugi z badanych (45 proc.) postrzega sztuczną inteligencję bardziej jako „rzecz” niż zbiór inteligentnych algorytmów, których zadaniem jest usprawnienie funkcjonowania systemów IT czy usług. Taki wynik uzyskano, pozyskując opinie przeszło 5000 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. Jak interpretują go eksperci? Ich zdaniem, jest to zarówno dowód na strach przed innowacjami, jak i efekt braku usystematyzowanej definicji sztucznej inteligencji i edukacji w tym zakresie.
To jak ludzie postrzegają sztuczną inteligencję to tak naprawdę projekcja naszych lęków związanych ze wszelkimi innowacjami, które w najbliższych latach zmienią nasze codzienne życie. W efekcie, zamiast skupiać się na konkretach, błądzimy w fantazjach, które budzą poważne kontrowersje natury moralnej. Tworzymy skrajne wizje – od tysięcy autonomicznych samochodów na naszych drogach, przez masowe bezrobocie spowodowane automatyzacją każdego zawodu, po wojny robotów, prowadzone przez superinteligentne maszyny rodem z filmów o Terminatorze – komentuje Joe Baguley, wiceprezes i dyrektor ds. technologii w VMware.
Badania VMware wykazały, że ponad 50 proc. konsumentów na świecie oczekuje od firm i instytucji, wdrażających technologie kognitywne, rzetelnego przekazu o tam jak SI realnie może zmienić działanie biznesu i jaki to może mieć wpływ na ich np. doświadczenie z danej usługi.
fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com
Sztuczna inteligencja to nie robot
Niemal 50 proc. konsumentów uważa sztuczną inteligencję za robota. To powszechny błąd.
Gdy człowiek to za mało…
Eksperci VMware w swoim raporcie tłumaczą, że obecnie istniejąca sztuczna inteligencja to przede wszystkim zaawansowane systemy i algorytmy, które usprawniają i optymalizują firmowe systemy IT, aplikacje, bazy danych, narzędzia i procedury. W taki właśnie sposób technologie kognitywne wykorzystuje chociażby brytyjski dostawca energii, National Grid. Firmowe drony zostały wyposażone w algorytmy uczenia maszynowego, by móc kontrolować działanie ponad 11 tys. km linii elektrycznych.
Optymalizacja biznesu nie brzmi tak ekscytująco jak superinteligentny robot. Rzecz w tym, że to właśnie w tym usprawnianiu leży prawda o rewolucji jaka czeka przedsiębiorstwa. Wykorzystują one w coraz większym stopniu chmury obliczeniowe, analitykę big data i nowoczesną infrastrukturę IT. A tym wszystkim trzeba zarządzać. Choć człowiek najlepiej sprawdza się w tej roli, ma swoje ograniczenia – szczególnie gdy firmowe systemy stają się coraz bardziej skomplikowane i rozbudowane, a jednocześnie firma chce działać szybko i efektywnie. Wówczas z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja i machine learning – tłumaczy Joe Baguley z VMware.
Nauczyciel robotów
Wobec tak postawionych wniosków, ponownie pojawia się pytanie - czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? Eksperci VMware w swojej analizie uspokajają, że obecnie istniejące SI nie jest w stanie działać bez nadzoru człowieka. I raczej tak pozostanie.
Ludzie nadal mają wpływ na to jak dane systemy mają być zaprojektowane i jak powinny działać. Tworzą procedury, wymagania i kryteria, których maszyna, w oparciu o machine learning, uczy się i wdraża, gdy zajdzie taka potrzeba. To już się dzieje np. samonaprawiające się bazy danych to właśnie taki efekt wykorzystania sztucznej inteligencji w branży IT. Technologie te mają już też wpływ na zwykłych konsumentów. Google wykorzystuje uczenie maszynowe do walki ze spamem, a Bank of America w swojej codziennej pracy z klientami wykorzystuje wirtualnych doradców. W każdym wypadku jednak sztuczna inteligencja działa w oparciu o zestaw zasad, które zostały wpojone jej przez człowieka. Obecne SI, w efekcie, bardziej przypomina dziecko, które trzeba nauczyć rozróżniać dobro od zła – twierdzi Joe Baguley.
Eksperci VMware przekonują, że w najbliższej przyszłości pełna sztuczna inteligencja będzie działała podobnie i nadal będzie potrzebować danych od człowieka. Różnica będzie polegać na tym, że sama określi kryteria działania i będzie w stanie zaproponować nieszablonowe rozwiązania danych problemów. Jednocześnie eksperci podkreślają, że w perspektywie następnych lat SI nie stanie się uniwersalnym remedium na wszystkie problemy.
Sztuczna inteligencja jest i pozostanie tylko narzędziem, a nie gotową strategią zmian. Przedsiębiorstwa muszą określić swoje wymagania i technologiczne potrzeby, zanim zaczną myśleć nad wdrożeniem technologii kognitywnych. Tak jak w przypadku każdej innej innowacji – czy to jest chmura obliczeniowa, blockchain czy wirtualizacja serwerów – biznes musi wiedzieć, czy i do czego dana technologia jest mu potrzebna i jak może mu pomóc. Bez zrozumienia tego, SI to tylko kolejna modna technologia, która prędzej czy później może więcej stracić na swoim hype, niż zyskać – dodaje Joe Baguley.
Ekonomia zasilana przez SI
Jak wynika z analiz McKinsey & Company, wdrożenie sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa będzie miało znaczący wpływ na gospodarkę. Do 2030 r. SI zwiększy jej wartość o 13 bilionów dolarów. Do tego czasu, zdaniem analityków, aż 70 proc. firm i organizacji na świecie będzie posiadało "na pokładzie" co najmniej jedno rozwiązanie technologiczne, bazujące na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Trend ten dociera także do Polski. Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że już dziś ponad połowa (53%) prezesów polskich firm i organizacji wskazuje SI jako priorytet inwestycyjny na najbliższe 3 lata.
![Sztuczna inteligencja, czyli agenci AI w natarciu [© Freepik] Sztuczna inteligencja, czyli agenci AI w natarciu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sztuczna-inteligencja/Sztuczna-inteligencja-czyli-agenci-AI-w-natarciu-265700-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)