eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCzy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

Czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

2018-12-20 12:07

Czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

Czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online? © Antonioguillem - Fotolia.com

Przedświąteczny szał zakupowy osiąga apogeum. Pierwsze przygotowania do świąt rozpoczęliśmy jednak dużo wcześniej. Jak one przebiegały? O analizę zachowań konsumentów Polaków pokusiła się firma Selectivv. Pod lupę wzięto sprofilowane dane 14 mln właścicieli urządzeń przenośnych w naszym kraju. Badaniem objęto użytkowników 4 aplikacji zakupowych (allegro, AliExpress, OLX, Amazon) oraz klientów 5 centrów handlowych (3 w Warszawie i 2 we Wrocławiu). Na tych przykładach określono m.in., jakim zmianom w ostatnich tygodniach roku ulegało natężenie ruchu w aplikacjach m-commerce i obiektach handlowych.

Przeczytaj także: Kobiety częściej robią zakupy świąteczne online

“Kiedy i jak Polacy zaczynają kupować gwiazdkowe prezenty? Czy wprowadzony w marcu tego roku zakaz handlu w niedzielę miał wpływ na to kiedy zaczęliśmy przygotowania do świąt? Czy frekwencja Polaków w centrach handlowych w okresie przedświątecznym w związku z nowymi regulacjami się zmniejszyła? Dane z kanału mobile obrazują jak użytkownicy zachowywali się w przeszłości, co robią obecnie, a także pozwalają przewidywać przyszłe trendy. Okres przed świętami Bożego Narodzenia to najgorętszy czas dla handlu tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić czy szał zakupowy ma również przełożenie na zwiększony ruch w aplikacjach.” - mówi Marcin Augustyniak Client Director of Data Tank w Selectivv.

Jak wynika z danych Selectivv, zachowania konsumentów zmianie ulegają już w listopadzie. W minionym roku jedenasty miesiąc oznaczał dla wybranych centrów handlowych 51-procentowy wzrost odwiedzalności (względem października). W grudniu wskaźnik wyniósł 17%. W tym roku analogiczne porównanie listopada do października dało wynik na poziomie 46%. Przyrost odwiedzających jest zatem nieco mniejszy niż przed rokiem, ale najprawdopodobniej można go wytłumaczyć obowiązującym od marca br. zakazem handlu w niedziele.

fot. Antonioguillem - Fotolia.com

Czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

Najpopularniejszą aplikacją e-commerce wśród klientów badanych galerii handlowych w okresie przedświątecznym jest allegro (ok. 17% użytkowników).


Jeśli porównamy dane dla badanych galerii handlowych z dwóch ostatnich lat, to okaże się, że zmianom nie uległy przedświąteczne zachowania konsumentów do 40 roku życia. Porównując rok do roku, ludzie w trzech najmłodszych kategoriach wiekowych stanowili podobny odsetek klientów galerii w analizowanych miesiącach. Zmianę zachowań widzimy w dwóch najstarszych kategoriach wiekowych. Osoby w wieku 41-50 lat rozpoczęły w tym roku wizyty w wybranych centrach handlowych wcześniej (25% wszystkich klientów w listopadzie 2018, w porównaniu do 22% w listopadzie 2017). Natomiast użytkownicy powyżej 51 roku życia w listopadzie 2018 stanowili niecałe 17%, w porównaniu do ponad 20% w listopadzie 2017. Pod koniec grudnia będziemy mogli sprawdzić czy osoby starsze zostawiły kupno prezentów w tym roku na ostatnią chwilę?

To kobiety w okresie przedświątecznym są częstszymi klientami centrów handlowych i stanowią ok. 55% wszystkich odwiedzających. Często ich finalny zakup w sieci, jest poprzedzony wizytą sklepie stacjonarnym, gdzie na żywo sprawdzają wybrany w aplikacji produkt.

Przy okazji badania zachowań konsumentów okazało się, że centra handlowe cieszą się coraz mniejszą popularnością wśród ludzi młodych poniżej 20 roku życia – uczniów i studentów. W analizowanych okresach stanowili oni jedynie ok. 8% wszystkich klientów tych lokalizacji.

O tym, że młodzi ludzie coraz częściej robią zakupy online świadczą dane z analizowanych aplikacji. W listopadzie 2018 roku 13% wszystkich użytkowników aplikacji allegro i 17% aplikacji AliExpress stanowiły osoby do 21 roku życia (w analogicznym okresie 2017 roku odpowiednio - 11% i 16%).

Analiza użytkowników aplikacji pokazuje również, że większość rodaków, jeśli już kupuje prezenty online, to robi to głównie w listopadzie. Wyjątek stanowi tu aplikacja allegro, która notowała duży przyrost liczby aktywnych użytkowników również w grudniu 2017 roku. Wprowadzona niedawno przez tę firmę usługa kurierska allegro smart, może mieć wpływ na jeszcze częstsze korzystanie z aplikacji w ostatnim miesiącu tego roku. Pozostałe trzy aplikacje notowały w grudniu 2017 roku spadki aktywności. Może to być spowodowane różnym charakterem badanych aplikacji. W przypadku AliExpress i Amazon dłuższym oczekiwaniem na przesyłkę. Użytkownicy mają świadomość, że aby otrzymać zamówienie, muszą je złożyć odpowiednio wcześniej. Również MAU (monthly active users) aplikacji OLX może wynikać z jej profilu. Jest ona bardziej serwisem ogłoszeniowym, gdzie użytkownicy mogą chętniej szukać świątecznych dekoracji niż prezentów. Ciekawą informacją jest fakt, że większość użytkowników wspomnianej aplikacji stanowią kobiety (ok. 55%).

Z aplikacji m-commerce, w okresie przedświątecznym chętniej korzystali mężczyźni (średnio 52%). W tym roku, w przypadku aplikacji allegro, widzimy większą aktywność w aplikacji kobiet (51%). W czasie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia wśród użytkowników aplikacji zakupowych największą grupę stanowią osoby wieku 21 – 40 lat. Ludzie aktywni zawodowo, którzy mogą mieć coraz mniej czasu na zakupy w centrach handlowych i sklepach stacjonarnych.

Najpopularniejszą aplikacją e-commerce wśród klientów badanych galerii handlowych w okresie przedświątecznym jest allegro (ok. 17% użytkowników). Kolejne miejsce zajmuje OLX – w Warszawie korzysta z niej – ok 8% klientów badanych galerii, a we Wrocławiu – 12%. Z analizy danych z mobile widać, że ponad 1/5 klientów tradycyjnych centrów handlowych robi zakupy również w aplikacjach online.
“Wiedza o zachowaniach użytkowników urządzeń przenośnych, zdobyta w drodze analizy danych pochodzących bezpośrednio z kanału mobile, znajduje wiele zastosowań. Wykorzystując autorską usługę Selectivv - Geotrapping® możemy dotrzeć do użytkowników z odpowiednio sprofilowaną reklamą, ale też zbadać populację użytkowników w określonej lokalizacji. Dzięki temu możemy opisać strukturę demograficzną i behawioralną klientów wybranych centrów handlowych czy zmierzyć zmiany w natężeniu ruchu w tych lokalizacjach.” - podkreśla Marcin Augustyniak.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: