Pracownicy nie czują się odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo
2018-12-27 10:57
Pracownicy nie czują się odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo © WrightStudio - Fotolia.com
O tym, że jednym z najsłabszych ogniw cyberbezpieczeństwa firmy są pracownicy, wiadomo nie od dziś. Potwierdzeniem tego jest również najnowsze badanie BSA | The Software Alliance, organizacji zrzeszającej producentów oprogramowania komputerowego, z którego wynika, że większość osób zatrudnionych w sektorze MSP nie wie, co stanowi zagrożenie cybernetyczne, a także nie poczuwa się do odpowiedzialności za ewentualne następstwa swoich ryzykownych działań.
Przeczytaj także: Ataki hakerskie w X 2018
Wprawdzie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych korzystamy każdego dnia, to okazuje się, że ciągle nie potrafimy skutecznie zdefiniować największych zagrożeń. I tak np., aż 63% ankietowanych nie uważa, aby zagrożeniem dla firmowej sieci było używanie nieautoryzowanego urządzenia (np. USB), a 56% nie sądzi, żeby była nim instalacja aplikacji bez uprawnień. Zdaniem 61% badanych bezpieczeństwu nie zagraża również nielegalne pobieranie z sieci.Wygoda ważniejsza od odpowiedzialności
Dlaczego pracownicy dopuszczają się ryzykownych zachowań? Za tą lekkomyślnością kryje się przede wszystkim wygoda (44%) oraz oszczędność czasu (35%). Tylko 39% uznałoby swoją odpowiedzialność, gdyby ich działania doprowadziły do cyberataku.
Tylko 38% pracowników instaluje wyłącznie aplikacje zgodne z polityką bezpieczeństwa firmy, a jedynie jedna trzecia (47%) regularnie aktualizuje oprogramowanie na swoich urządzeniach roboczych. Ponadto 54% pracowników, bez pozwolenia działu IT, decyduje się na korzystanie z narzędzi (aplikacje/dane/dostęp), których potrzebują do bardziej wydajnej pracy.
fot. mat. prasowe
Brak zrozumienia wśród pracowników
Fałszywe poczucie bezpieczeństwa
Wyniki badania dowodzą, że pracownicy nie doceniają skali zagrożenia. 78% z nich uważa, że środki bezpieczeństwa, z których korzysta ich firma są wystarczające, a 64% jest zdania, że ich firma dostosowała się wystarczająco szybko, aby poradzić sobie ze zmieniającymi się zagrożeniami cybernetycznymi.
Wyniki te są mniej imponujące, gdy mowa o konkretnych rozwiązaniach w zakresie cyberbezpieczeństwa wprowadzonych przez ich organizacje:
- tylko 18% zostały zapewnione dedykowane sesje szkoleniowe
- tylko 15% odnotowało wprowadzenie zaostrzonych zasad bezpieczeństwa lub użytkowania (dotyczących dostępu do usług)
- tylko 23% pracowników otrzymało wytyczne dotyczące najlepszych praktyk
fot. mat. prasowe
Powstanie cyberbuntowników
Znajduje to swoje odbicie w ogólnym braku świadomości cybernetycznej wśród polskich MSP – mniej niż połowa pracowników (48%) faktycznie wie, czy ich organizacja padła ofiarą cyberataku wskutek czego doszło do naruszenia danych.
Ustalenia badania dowodzą, że firmy z polskiego sektora MSP powinny poświęcać więcej czasu i środków na szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa. Tym bardziej, że skala pracowników, którzy nie są w stanie rozpoznać działań wysokiego ryzyka, nie czują się odpowiedzialni za swoje działania i nie boją się omijać wytyczne działów IT, jest zaskakująco duża. Od postaw, czyli bezpiecznego zarządzania hasłami po prowadzenie odpowiedniej polityki w zakresie licencji do oprogramowania. Większość naruszeń bezpieczeństwa cybernetycznego wynika z ludzkich błędów, z drugiej strony, pracownicy MSP nie otrzymują jasnego przesłania, że każdy ma obowiązek chronić dane organizacji, w której pracuje – powiedziała Sarah Coombes, dyrektor zarządzający, Compliance & Enforcement, BSA.
fot. mat. prasowe
Fałszywe poczucie bezpieczeństwa
Badanie BSA
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Opinium Research na zlecenie BSA wśród 1 500 pracowników sektora MSP w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech i w Polsce.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)