Sezon zimowy, czyli pora na ataki phishingowe
2018-12-31 09:57
Phishing © vchalup - Fotolia.com
Phishing pozostaje jedną z ulubionych metod na złowienie ofiary. Jak wynika z opracowanego przez Webroot i F5 Labs raportu „Phishing i oszustwo 2018”, w okresie październik-styczeń liczba incydentów, w których został wykorzystany wzrosła o przeszło 50 proc. Dane te pochodzą z F5 Security Operations Center (SOC) pod F5® WebSafe™, który monitoruje i likwiduje fałszywe i phishingowe strony.
Przeczytaj także: Phishing: jak się bronić?
Jak przedstawia się krajobraz warunków wręcz idealnych dla aktywnej działalności hakerskiej? Ludzie poszukują okazji cenowych w e-sklepach, rozglądają się za ofertami wycieczek, wspierają akcje charytatywne. Są rozproszeni, nie przywiązują należytej uwagi do ochrony swoich danych dostępowych, instalują malware. Firmy podsumowują rok, pracownicy są na urlopie. To właśnie w tym czasie biznesowi szczególnie potrzebna jest uwaga oraz aplikacja dobrych praktyk bezpieczeństwa. Na przestrzeni ostatnich czterech lat organizacja F5 SOC zdołała wyeliminować wiele szkodliwych stron internetowych. Znakomita większość, bo 75,6% z nich było powiązanych z atakami phishingowymi. Kolejne stanowiły: złośliwe skrypty (11,3%) i przekierowania URL, które także są używane w operacjach phishingowych.Najczęstszą formą ataku phishingowego jest podszywanie się pod znaną markę. 71% wysiłków atakujących w okresie wrzesień-październik 2018 r. skupiała się na podrabianiu jednej z dziesięciu organizacji, najczęściej korporacji technologicznych. Aż 58% phishingowców podszywało się w badanym okresie pod Microsoft, Google, Facebook, Apple, Adobe, Dropbox i DocuSign.
13 z 20 najszybciej rosnących celów stanowiły organizacje finansowe, z czego banki to 55% celów ataków phishingowych; pięć z nich to największe europejskie jednostki. To właśnie najgroźniejsze programy malware wystartowały jako malware bankowy. Przykładem są: Trickbot, Zeus, Dyre, Neverquest, Gozi, GozNym, Dridex i Gootkit – bankowe trojany znane z rozprzestrzeniania się z kampanii phishingowych.
fot. vchalup - Fotolia.com
Phishing
F5 Labs podkreśla istotność implementacji ochrony kontroli dostępu, włączając uwierzytelnianie wieloskładnikowe i kontrolę danych dostępowych dla zapobiegania wyłomom phishingowym. Rekomendacje dobrych praktyk naszych ekspertów zawierają następujące taktyki:
- Etykietowanie korespondencji mailowej. Czytelne etykietowanie korespondencji przychodzącej ze źródeł zewnętrznych zapobiega podszywaniu się. Prosta specjalnie sformatowana wiadomość – ostrzeżenie – zwiększy czujność użytkowników.
- Oprogramowanie antywirusowe. AV software jest krytycznym narzędziem do zaimplementowania w każdym systemie, do którego użytkownicy mają dostęp. W większości przypadków, aktualne oprogramowanie antywirusowe zatrzyma próbę instalacji malware. Ustawienie polityki AV na codzienną aktualizację – to niezbędne minimum.
- Filtrowanie sieci. Rozwiązanie filtrujące sieć pomaga zablokować dostęp do stron phishingowych. Pomoże też edukować pracowników, pokazując błąd wiadomości użytkownikowi.
- Deszyfrowanie ruchu i inspekcja. F5 Przeanalizowało domeny malware od Webroot, aktywne w okresie IX-X 2018. 68% z nich pochodziło spod portu 443, który jest standardem TCP używanym przez strony szyfrujące komunikację w SSL/TLS. Jeśli organizacje nie deszyfrują ruchu przed inspekcją, malware zainstalowane przy ataku phishingowym nie zostanie wykryte w sieci.
- Single Sign On. Jeden podpis elektroniczny. Im mniej danych dostępowych muszą pamiętać użytkownicy, tym mniej chętnie dzielą się nimi w aplikacjach, rzadziej tworzą słabe hasła i rzadziej przechowują je w mało bezpieczny sposób.
- Report Phishing. Niektóre rozwiązania mailowe mają już wbudowany przycisk phish alert do powiadamiania IT o podejrzanej aktywności. Jeśli Twój email nie ma takiej automatyzacji, poinstruuj użytkowników, aby zadzwonili do helpdesku czy zespołu bezpieczeństwa.
- Uporczywe przypadki – zmiana adresów emailowych. Rozważ zmianę adresów mailowych pracowników, jeśli są regularnie czy częściej atakowani phishingowo.
- Użyj CAPTcha. Technologia pozwalająca rozpoznać ludzi i boty jest przydatna. Użytkownicy mogą odbierać ją jako denerwującą, jest więc wskazana przy największym prawdopodobieństwie, że skrypty pochodzą od bota.
- Przeglądy kontroli dostępu. Prawa dostępu dla pracowników powinny być przeglądane regularnie, szczególnie tych, którzy mają dostęp do systemów krytycznych. Priorytetem powinien być trening anty-phishingowy dla tej grupy pracowników.
- UWAGA: Nowo zarejestrowane domeny. Strony phishingowe są zwykle nowo zarejestrowanymi domenami. Gdy F5 robiło wrześniowy przegląd listy aktywnych domen phishingowych, tylko 62% z nich było aktywnych w kolejnym tygodniu!
- Zaimplementuj rozwiązania wykrywające oszustwa sieciowe. Pomogą wykryć klientów zainfekowanych malware, zatrzymując możliwość logowania cyberprzestępców do Twojego systemu. Pomogą też zobaczyć nielegalne transakcje.
Przeczytaj także:
Lato, czyli czas na phishing
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zagrożenia internetowe, cyberprzestępcy, wirusy, phishing, ataki typu phishing, ataki phishingowe, bezpieczeństwo w internecie, fałszywe maile
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)