Sektor MŚP ocenił 2018 rok
2019-01-08 09:12
Sektor MŚP pozytywnie ocenia 2018 rok © Fotofuchs - Fotolia.com
Co myślą o minionym roku polscy przedsiębiorcy? Okazuje się, że uważają go za co najmniej udany. Z badania zrealizowanego przez Diners Club Polska wynika, że aż 82,5 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP ubiegłe 12 miesięcy ocenia jako dobre lub raczej dobre. Największe zadowolenie deklarują firmy z branży usługowej. Negatywne opinie formułuje 16,9 proc. badanych. Głównym celem na najbliższy czas jest pozyskiwanie klientów.
Przeczytaj także: Sektor MŚP w dobrej kondycji, ale nie bez obaw na przyszłość
2018 rok zapisze się w historii polskiej przedsiębiorczości jako udany. Co trzecia firma z sektora MŚP oceniła ostatnie 12 miesięcy jako dobre, a co druga jako raczej dobre. Z odmiennego założenia wyszło 16,9 proc. badanych – wynika z najnowszej odsłony realizowanego przez Diners Club Polska badania „Kondycja polskich MŚP”.- Porównując dane za 2017 r. widać niewielki spadek, jeśli chodzi o ocenę sytuacji, jednak wynik nadal jest bardzo dobry. Jest też zdecydowanie lepszy niż za 2016 r., z którego niezadowolonych było aż 45 proc. przedsiębiorców. To pokazuje, że koniunktura w polskich MŚP jest dobra. Z naszego badania wynika jednak, że w 2019 r. możemy się spodziewać niewielkiego spowolnienia. Niemniej wyniki powinny być nadal na wysokim poziomie – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.
Ostatni rok najlepiej wspominać będą firmy usługowe - przeszło 37 proc. z nich określiło go jako dobry, a 47,2 proc. jako raczej dobry. Ostatnie 12 miesięcy pozytywnie podsumowują także firmy przemysłowe. Dla prawie 28 proc. był to pozytywny okres, a dla 56,2 proc. raczej pozytywny. Najwięcej niezadowolonych z ostatniego roku było w branży rolniczej – 40,3 proc. badanych.
Nie do końca zrealizowane plany
Mimo dobrej oceny ostatniego roku nie wszystkim przedsiębiorcom udało się spełnić założone cele. Planów nie zrealizowało co trzecie przedsiębiorstwo z branży rolniczej. Nie spełniła ich także co czwarta firma handlowa. Największy odsetek przedsiębiorstw, którym udało się zrealizować plany, to firmy z branży usługowej.
- Niezrealizowane cele dotyczą przede wszystkim zwiększenia zatrudnienia. W minionym roku planowało powiększyć personel ponad 40 proc. badanych. Ze względu na m.in. rekordowo niskie bezrobocie i rynek pracownika, udało się to tylko połowie z nich – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.
2019 r. zapowiada się dobrze
Jak wynika z badania Diners Club Polska, najważniejszym celem na najbliższy rok dla firm z branży usługowej (43 proc.), handlowej (39,8 proc.) i przemysłowej (38,4 proc.) jest pozyskanie nowych klientów. Inne plany mają tylko firmy rolnicze – 40,3 proc. z nich chce skupić się na utrzymaniu obecnych klientów. Co ciekawe, drugim najważniejszym obszarem dla tej branży są inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania – stawia na nie co trzecie przedsiębiorstwo.
Lepszej kondycji finansowej w 2019 r. spodziewa się 28,5 proc. przedsiębiorców z całego sektora MŚP. Pogorszenie sytuacji przewiduje 11 proc. ankietowanych Najlepiej będzie w branży przemysłowej – poprawę zapowiada ponad 35 proc. badanych. Z kolei najczęściej pesymistycznie patrzą w przyszłość firmy z branży rolniczej – 38,4 proc. z nich.
fot. mat. prasowe
Czy minione 12 miesięcy określiłby Pan/Pani jako dobre/udane dla Pana/Pani firmy?
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, nastroje gospodarcze, warunki prowadzenia działalności
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)