Poniedziałek, czyli czas na zakupy przez internet
2019-01-16 11:07
Sklep internetowy © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online
Mówiło się, że po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele zakupy przeniosą się do sieci, gdzie sprzedaż jest nieograniczona i z powodzeniem może być kontynuowana przez wszystkie 7 dni tygodnia. I rzeczywiście prognozy te, przynajmniej częściowo, doczekały się realizacji. E-sklepy faktycznie dostrzegły wzrost niedzielnej sprzedaży, ale warto jednak podkreślić, że jest on w znacznej mierze potwierdzeniem ogólnych trendów, które panują obecnie w e-commerce - raport serwisu Interaktywnie potwierdza, że wartość handlu online rośnie w naszym kraju w tempie ponad 20 proc. rocznie.Badania prowadzone przez Retail Institute w 2017 r. dowodziły, że galerie handlowe największy szturm klientów przeżywały w soboty i niedziele. Kolejna analiza, zrealizowana przez IQS w marcu ubiegłego roku, czyli już po wprowadzeniu ograniczeń w handlu, sugerowała, że zainteresowanie konsumentów przeniosło się na piątki. Analiza ekspertów Shopera pokazuje, że zamknięte supermarkety nie spowodowały jednak zmiany zwyczajów w sieci i przesunięcia gorączki zakupów przez internet na weekend. Sobota i niedziela w 2018 r. były na tej platformie najmniej popularnymi dniami zakupowymi w tygodniu.
- Intuicja podpowiada, że skoro w sieci można porównać tysiące ofert, a przejrzenie ich może potrwać bardzo długo, więc idealnym czasem na zakupy przez internet będzie weekend. Dane pokazują, że jest odwrotnie. W 2018 r. ruch w sklepach na naszej platformie był w weekendowe dni o 13 proc. mniejszy niż średnia od poniedziałku do piątku - opowiada Łukasz Kozłowski z Shopera - W soboty i niedziele ruch słabo przekłada się na faktyczne zakupy. Dzienna liczba transakcji w weekendy była w ubiegłym roku o 30 proc. mniejsza, a przychody sklepów aż o 43 proc. niższe niż w dni robocze. Słabsza od średniej sprzedaż dotyczy także dni świątecznych przypadających w środku tygodnia - zauważa ekspert Shopera.
fot. thodonal - Fotolia.com
Sklep internetowy
Dane Blue Media z ostatniego kwartału 2018 roku, na podstawie liczby i wartości transakcji zakupów dokonanych przy wykorzystaniu Płatności Online Blue Media, w zasadzie potwierdzają wyniki Shopera. Ze względu na obroty poniedziałek jest ponad dwukrotnie mocniejszy niż sobota lub niedziela. To odpowiednio 20 proc. obrotów do 7 proc. w sobotę i 8 proc. w niedzielę.
- Co ciekawe, w niedzielę wartość transakcji była niska, ale gdy spojrzymy na ich liczbę - może nas zaskoczyć fakt, że jest ich tego dnia najwięcej w porównaniu do innych dni tygodnia. W niedziele przypadające na ostatni kwartał 2018 roku konsumenci finalizowali 18 proc. zakupów, ale też ewidentnie były to zakupy bardzo drobne, skoro stanowiły jedynie 9 proc. wartości sprzedaży w całym tygodniu. Poniedziałek był pod względem liczby dokonanych zakupów porównywalny i jednocześnie prowadzi ze względu na wartość zakupów. Poniedziałek powinien być ulubionym dniem e-sprzedawców - mówi Marcin Szczur z Blue Media.
Szczyt w poniedziałek, dołek w sobotę
Z danych Shopera wynika, że najaktywniejsi na zakupach przez internet jesteśmy w pierwszych dniach nowego tygodnia, a zwłaszcza w poniedziałek. Ruch na stronach sklepów tego dnia był w 2018 r. o 8 proc. wyższy niż tygodniowa średnia.
- Każdy sprzedawca powinien przeprowadzić podobną analizę dla swojego sklepu. Dla specyficznych branż poniedziałkowa górka i weekendowy dołek mogą okazać się nieco bardziej spłaszczone albo wręcz przeciwnie. Jeśli dane pokrywają się z ogólną tendencją na rynku e-commerce, warto popłynąć na fali i wykorzystać zwiększone zainteresowanie zakupami na początku tygodnia. Można w poniedziałki zaoferować niewielki rabat lub prezent, by małymi zachętami podbić sprzedażowy szczyt jeszcze wyżej - podpowiada Łukasz Kozłowski z Shopera.
Poniedziałek jest także dniem, kiedy najwięcej wizyt w e-sklepach kończy się sfinalizowaniem zakupu - 1 na 54. W soboty to tylko 1 na 80. Liczba poniedziałkowych transakcji w ubiegłym roku w sklepach internetowych Shopera przewyższała tygodniową średnią o 22 proc. i była prawie dwukrotnie wyższa niż średni wynik z soboty.
Podobnie wygląda statystyka dotycząca wydatków na zakupy online. W drugim półroczu 2018 r. typowe poniedziałkowe wydatki w sklepach na platformie Shoper przewyższały kwotę wydatków sobotnich aż o 133 proc. a średnią tygodniową o 29 proc.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
janusz.z / 2019-01-21 14:06:25
Dziwnie się składa, ale sam też kupiłem w zeszły poniedziałek słuchawki do biegania na megascenie. Zawsze trzeba uważać bo wiele stron lipnych jest i warto dokładnie zweryfikować przed zakupem. A te słuchaweczki bardzo dobre są, szybko przyszły i przesyłka była dobrze zabezpieczona. [ odpowiedz ] [ cytuj ]