Trendy technologiczne SAS 2019
2019-01-28 10:17
AI © AA+W - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowe technologie: 7 najważniejszych trendów 2019
Trendy technologiczne 2019 według SAS:
1. Nowe źródła danych
Korzystając z zasobów sieci nieustannie pozostawiamy po sobie cyfrowe ślady, które następnie wykorzystywane są przez analityków i speców od marketingu. To właśnie na ich podstawie tworzone są zakupowe podpowiedzi dla internautów czy określane są najlepsze sposoby skutecznej komunikacji z klientem. Informacje te pochodzą już nie tylko z komputerów i smartfonów, ale również z zegarków, opasek czy samochodów. Samochód, który w oparciu o nasze codzienne nawyki i zadania do realizacji będzie planować nam trasę, jest kwestią niedalekiej już przyszłości. Możemy spodziewać się np., że system w drodze do domu przypomni nam o odbiorze zamówienia z apteki, a następnie zasugeruje, abyśmy wstąpili do ulubionego sklepu, bo właśnie trwa tam przecena naszych ulubionych produktów.
2. Etyka AI
Jak wynika z badania SAS, Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights, 70% firm wdrażających projekty z zakresu sztucznej inteligencji szkoli pracowników z etycznego aspektu wykorzystania tej technologii. Dynamiczny rozwój AI napędzany przez coraz większą ilość danych i wzrost mocy obliczeniowej sprawił, że technologia ta staje się nieodłącznym elementem naszego życia. Sugestie filmów i seriali na platformie Netflix, asystenci głosowi, tacy jak Siri, Cortana czy Alexa, określenie ryzyka danego problemu zdrowotnego na podstawie analizy danych medycznych lub wykrywanie podejrzanych operacji finansowych to tylko kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji. Zapewnienie odpowiedniego nadzoru będzie jednym z głównych wyzwań, z którym musi zmierzy się biznes w 2019 roku, gdyż błędne działanie AI może mieć negatywne skutki biznesowe. 60% organizacji, które wdrożyły projekty z zakresu sztucznej inteligencji lub planuje to zrobić wskazało, że obawia się wpływu decyzji podejmowanych przez maszyny na zaangażowanie klientów. Przykładowo mogą one nie wykazać się dostateczną empatią w kontaktach z kupującymi, działać w sposób dyskryminujący lub poprzez błędną konfigurację wykorzystywać prywatne i osobiste informacje o kliencie np. w procesie oceny ryzyka kredytowego.
fot. AA+W - Fotolia.com
AI
Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ogromny wpływ na nasze życie mają trendy technologiczne. W 2019 roku kluczowe będzie efektywne jej wykorzystanie, jednocześnie pamiętając o bezpieczeństwie i etyce. Dzięki temu możemy mieć pewność, że posłuży ona dobru ludzkości i nie zacznie działać na jej zgubę. Oczywiście wizja „buntu maszyn” jest mało realna i pozostaje domeną filmów science fiction, ale obserwujemy przypadki, kiedy boty były wykorzystywane do generowania fake newsów, które wprowadzały w błąd rzesze ludzi. Inny przykład stanowią nadużycia, z którymi zmagają się m.in. sektor bankowy, ubezpieczeniowy, publiczny czy medyczny. Dzięki automatyzacji procesów analitycznych i sztucznej inteligencji, możemy identyfikować oraz skutecznie przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom – tłumaczy Patryk Choroś, Business Development Director w SAS.
3. Poufność danych
Wejście w życie 28 maja 2018 roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na zawsze zmieniło rzeczywistość biznesową niemal każdej organizacji. Konsumenci zyskali niespotykane dotąd możliwości kontroli tego, w jaki sposób firmy wykorzystują ich dane osobowe. Mogą oni wymagać od przedsiębiorstw m.in. informacji o tym, gdzie i w jaki sposób są przechowywane ich dane, a także poprosić o ich usunięcie z zasobów firmowych. O tym, że RODO nie jest martwym przepisem świadczy fakt, że w trakcie pierwszych miesięcy obowiązywania rozporządzenia do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło ponad 2000 skarg. Jeżeli dana organizacja nie wdrożyła jeszcze odpowiednich procedur, w 2019 roku musi zadbać o zabezpieczenie informacji dotyczących klientów. Inaczej narazi się na straty finansowe i wizerunkowe.
4. Wydobycie wartości z danych
Biznes doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że dane stanowią jeden z najważniejszych zasobów. Dostępne rozwiązania sprawiają, że przetwarzanie zbiorów big data nie stanowi obecnie wyzwania, o wiele trudniejsza jest ich interpretacja i umiejętne odczytywanie zawartych w nich wzorców. Niedobór specjalistów na stanowiskach data scientist to dla biznesu wciąż poważny problem. Wpłynie to na coraz większą demokratyzację analityki, polegającą na szerszym i łatwiejszym dostępie do narzędzi analitycznych wewnątrz organizacji, a także postęp automatyzacji pozwalającej na elastyczne zarządzanie informacjami bez konieczności posiadania unikatowych kompetencji. Systemy prezentujące wyniki analiz w sposób przejrzysty i zrozumiały będą niezwykle istotne w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych, wykrywaniu zagrożeń czy identyfikowaniu potencjalnych szans.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)