eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka I 2019

Koniunktura konsumencka I 2019

2019-01-24 11:14

Koniunktura konsumencka I 2019

Optymizm konsumentów rośnie © MG - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak prezentują się nastroje polskich konsumentów? Z danych cyklicznie prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że nasz optymizm jest o niebo lepszy niż przed miesiącem. Lepsze nastawienie mamy zarówno wobec obecnej, jak i przyszłej sytuacji.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2018

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2019 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 4,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,4. Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem.

Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,4 i 5,4 p. proc.).

Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 3,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,9 p. proc dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu do stycznia 2018 r. obecna wartość BWUK była niższa o 0,8 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2019 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,2.

Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wyraźną poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy wzrost (o 7,4 p. proc.) dotyczył oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 5,4 p. proc. i 3,8 p. proc. Nieznacznie pogorszyła się jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia. W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 2,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) był wyższy o 4,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W styczniu 2019 r. przeprowadzono 1218 wywiadów w okresie 07-16.01.2019 r. (w tym 79 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: