eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyEdelman Trust Barometer 2019: oczy zwrócone na pracodawców

Edelman Trust Barometer 2019: oczy zwrócone na pracodawców

2019-01-29 13:45

Edelman Trust Barometer 2019: oczy zwrócone na pracodawców

Zaufanie © Dmytro - Fotolia.com

Firma Edelman przedstawia najnowszą odsłonę corocznego raportu Edelman Trust Barometer. Opracowanie dowodzi, że wprawdzie mamy właśnie do czynienia z kolejnym wzrostem ogólnego wskaźnika Trust Index, który względem minionego roku podniósł się o 3 p.p., sięgając w ujęciu globalnym 52 pkt, to jednak ciągle trudno jest mówić o istotnej, pozytywnej zmianie w zaufaniu do głównych instytucji publicznych.

Przeczytaj także: Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski

Jak dowodzi najświeższe badanie, w 15 spośród 26 krajów poziom zaufania wciąż nie zdołał przekroczyć granicy 50 punktów. Najmniejsza ufność charakteryzuje naszych wschodnich sąsiadów - wynik Rosji to zaledwie 29 pkt. Mało ufni są również Japończycy (39 pkt) i Hiszpanie (40 pkt). Na drugim biegunie plasują się Chiny (79 pkt), Indonezja (73) oraz Indie (72). Jeśli przyjrzeć się największym spadkom zaufania wobec rządu, mediów, biznesu i organizacji pozarządowych, to tu również prym wiodą Rosja i Hiszpania, w przypadku których roczny spadek Trust Index sięgnął 7 punktów.

„Mój pracodawca” godny zaufania bardziej niż rząd czy media


Nowa odsłona Edelman Trust Barometer dowodzi, że zdecydowanie większym zaufaniem obdarzamy relacje, nad którymi możemy mieć choć trochę kontroli. Potwierdzeniem tego jest wysoki, bo aż 75-procentowy odsetek ankietowanych deklarujących zaufanie wobec swojego pracodawcy. Organizacjom pozarządowym ufa już tylko 57 proc. badanych, biznesowi 56 proc., rządowi 48 proc., a mediom zaledwie 47 proc.

58 proc. pracowników deklaruje, że wymaga od swojego pracodawcy, by był wiarygodnym źródłem informacji w kluczowych kwestiach społecznych. Ponadto 71 proc. respondentów uważa, że szefowie firm powinni reagować i zabierać głos w przypadku ważnych wydarzeń branżowych, kryzysów, problemów z pracownikami, ale także w kwestiach politycznych. Pracownicy oczekują, że ich pracodawca aktywnie przyłączy się do nich w promowaniu kwestii społecznych (67 proc.). Ponad trzy czwarte (76 proc., wzrost o 11 pkt) ankietowanych zgadza się, że szefowie firm powinni przejąć inicjatywę w działaniach, zamiast czekać, co narzuci im rząd.

Badanie wykazało, że pracodawcy, którzy pracują nad budowaniem zaufania, mogą liczyć na wymierne korzyści: pracownicy, którzy ufają swojemu pracodawcy, wykazują wobec niego większe zaangażowanie (71 proc.), lojalność (74 proc.), poparcie (78 proc.) i zobowiązanie (83 proc.) niż pracownicy, którzy są sceptyczni wobec swojego pracodawcy.

fot. Dmytro - Fotolia.com

Zaufanie

Pracodawcy są obecnie najbardziej zaufaną instytucją - aż 75 procent respondentów deklaruje, że ufa „swojemu pracodawcy”.


78 proc. ankietowanych uważa, że sposób, w jaki firma traktuje swoich pracowników rzutuje na to, czy ta firma jest godna zaufania. 67 proc. respondentów deklaruje, że dobra reputacja danej firmy może spowodować, że kupią lub wypróbują jej produkt czy usługę.

Wszyscy chcemy zmian


Najnowsze badanie ujawniło aż 16-punktową różnicę poziomu zaufania między bardziej ufającą, wykształconą grupą społeczeństwa z przychodami mieszczącymi się w górnych 25 proc., a sceptyczną resztą populacji. Pomimo rozbieżności w zaufaniu, świat jest zjednoczony na jednym froncie - wszyscy pragną zmian. Tylko co piąty ankietowany uważa, że system, w którym żyje, działa na jego korzyść, a prawie połowa ogólnej populacji uważa, że ten system go ogranicza.

Zaczynamy częściej sięgać po informacje


Wyniki ETB 2019 wykazały, że obecnie tradycyjne media oraz wyszukiwarki internetowe są postrzegane jako tak samo wiarygodne źródło informacji – na poziomie 65 punktów (najwyższy poziom w historii badania). Zaufanie do informacji podawanych w mediach społecznościowych nadal jest niskie i wynosi 43 punkty. W porównaniu do ubiegłego roku, nastąpił jednak bezprecedensowy skok jeśli chodzi o konsumowanie wiadomości i informacji. 72 procent ankietowanych sięga po newsy więcej niż raz w tygodniu, czyli o 22 punkty więcej niż rok temu. Odnotowano ogromny wzrost zaangażowania szczególnie w przypadku kobiet. Analitycy wskazują, że to jeden z efektów akcji #MeToo - kobiety coraz częściej udostępniają i dzielą się w internecie różnego rodzaju raportami.
„W ostatnich latach mamy do czynienia z kryzysem przywództwa i globalnym kryzysem zaufania do instytucji. I choć, jak wynika z tegorocznych badań Edelman Trust Barometer, ludzie nadal pesymistycznie patrzą w przyszłość i kontestują system, w którym żyją, paradoksalnie szukają stabilizacji. Tę znajdują w relacjach, nad którymi mogą mieć kontrolę, czyli z własnymi pracodawcami – mówi Przemysław Mitraszewski, Managing Partner w firmie Lighthouse, która jest wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce – Ludzie oczekują, że w tych trudnych i niepewnych zarówno politycznie, jak i gospodarczo czasach, biznes, a w szczególności pracodawcy, wezmą po prostu sprawy w swoje ręce. Firmy mają robić więcej niż wynika to wyłącznie z potrzeb biznesowych. Mają inicjować zmiany, angażować i uaktywniać pracowników, działać w środowiskach lokalnych. Szefowie firm powinni zabierać głos w kluczowych kwestiach społecznych i politycznych, palących, bieżących sprawach, chociażby w takich jak ostatnia akcja przeciwstawiania się mowie nienawiści.

Prezesi i właściciele muszą dziś konsekwentnie budować zaufanie wewnętrzne w firmie, pamiętać, że to pracownik i relacje z nim determinują przyszłość ich biznesu. To oznacza, że znaczenie employer brandingu i corporate citizenship'u będzie w kolejnych latach konsekwentnie rosło.”


*O badaniu Edelman Trust Barometer
O badaniu Edelman Trust Barometer
Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 19 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 27 krajach w okresie od 19 października do 16 listopada 2018 roku.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: