Kompetencje cyfrowe to konieczność
2019-02-01 09:51
Kompetencje cyfrowe to konieczność © REDPIXEL - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kompetencje cyfrowe: jak pokonać ich deficyt?
Polscy pracownicy świetnie zdają sobie sprawę, że w scyfryzowanym świecie część posiadanych przez nich umiejętności zupełnie się zdewaluowało. Takie przekonanie wyraża 58% uczestników badania Randstad i właściwie w każdej z przebadanych grup wiekowych odsetek ten przekracza połowę respondentów. Najwyższe wskazanie osiągnięto wśród najmłodszych ankietowanych (do 24 roku życia) - aż 2/3 z nich jest przekonanych, że technologie wymagają zupełnie nowych umiejętności.Dynamiczny rozwój nowoczesnych kompetencji sprawia, że czujemy wręcz presję, aby z nowinkami technologicznymi być na bieżąco. Takiej odpowiedzi udziela aż 61% badanych. Pod tym względem jesteśmy zresztą na trzecim miejscu wśród europejskich narodów. Taką presję częściej od Polaków czują Włosi (80%) i Węgrzy (62%), ale są też społeczeństwa, które do zawrotnej prędkości technologicznego postępu podchodzą z większym dystansem – to mieszkańcy Luksemburga (29%), Grecji (29%) i Austrii (25%).
Polacy: technologie trzeba poznawać, żeby nie wypaść z rynku pracy
Polacy są też w czołówce narodów, które uważają, że aby nie wypaść z rynku pracy i mieć szansę na zatrudnienie aż do emerytury, trzeba podnosić kompetencje kluczowe w cyfrowym świecie. Tak działać zamierza 88% respondentów z Polski. Nieznacznie częściej takie deklaracje składają w Europie tylko Hiszpanie (88%), Portugalczycy (89%) i Rumuni (89%).
fot. REDPIXEL - Fotolia.com
Kompetencje cyfrowe to konieczność
Wpływ technologii na miejsca pracy postrzegany jest przez Polaków raczej jako szansa niż zagrożenie. Tego zdania jest 79% respondentów w naszym kraju. Wśród najmłodszych uczestników badania (od 18 do 24 lat) ten odsetek sięga nawet 83%, ale pozytywny wpływ przemian technologicznych najczęściej dostrzegają ankietowani w wieku od 35 do 44 lat (84%). Polacy w Europie są wśród największych entuzjastów wpływu procesów cyfrowych na miejsca pracy. Częściej jako szansę oceniają ten wpływ tylko Włosi (80%), Grecy (82%) i Portugalczycy (83%). Największe obawy pojawiają się natomiast wśród Luksemburczyków, Szwajcarów i Holendrów.
Jak dodaje, wpływ przemian technologicznych na środowisko pracy doskonale widać w branży HR. Kandydaci oczekują od nas sprawnego procesu rekrutacji, skutecznego dopasowywania ofert do ich potrzeb i możliwości szybkiego kontaktu w dowolnym momencie. Nowoczesne rozwiązania, w tym automatyzacja, sztuczna inteligencja czy machine learning, pozwalają sprostać tym oczekiwaniom.
– Entuzjastyczne podejście Polaków do nowoczesnych technologii już od dawna dostrzegamy w wielu aspektach naszej codzienności. Przejawy cyfryzacji procesów w handlu kojarzą nam się z komfortem, a elektroniczna bankowość – z oszczędnością czasu i możliwością załatwiana formalności jednym kliknięciem. Trudno więc dziwić się, że takich samych ułatwień spodziewamy się po technologiach wprowadzanych w naszych miejscach pracy – wyjaśnia Marcin Sieńczyk, chief technology innovation officer w Randstad Polska.
Zdobywać kompetencje cyfrowe: samemu, u pracodawcy czy w szkole?
Zdaniem 79% Polaków to pracodawcy powinni organizować szkolenia, które uczą pracowników umiejętności poruszania się w cyfrowym środowisku pracy. Tymczasem tylko 45% ankietowanych deklaruje, że ich szefowie organizują takie szkolenia, np. w zakresie sztucznej inteligencji czy machine learningu. Pod tym względem Polska i tak jest na trzecim miejscu w Europie po Rumunii (45%) i Hiszpanii (47%), ale daleko nam do Indii, gdzie 78% respondentów spotkało się z takimi szkoleniami w swoim miejscu pracy. Tymczasem to wkrótce będzie naszą codziennością, bo – według deklaracji uczestniczących w badaniu Polaków – już co drugi pracodawca w kraju wprowadza w firmie takie rozwiązania.
Dlatego Polacy często samodzielnie poszerzają swoją wiedzę z zakresu nowych technologii. Na bieżąco z cyfrowymi nowinkami jest 69% ankietowanych z naszego kraju. Pod tym względem zajmujemy w Europie trzecie miejsce po Rumunach (76%) i Grekach (72%). W nadążaniu za zmieniającym się środowiskiem pracy potencjalnie wspomagać może pracowników także szkolnictwo. Zdaniem 69% Polaków szkoły i uczelnie przygotowują do tych zmian, kształtując odpowiednie umiejętności, ale przekonanych o tym jest już tylko 67% osób z wykształceniem wyższym. Polacy w ocenie systemu edukacji pod tym kątem plasują się na czwartym miejscu w Europie. Lepiej swoje szkolnictwo postrzegają Brytyjczycy (72%), Rumuni (73%) i Szwedzi (73%).
Informacje o badaniu
Badanie Randstad zostało zrealizowane w ramach globalnego projektu Workmonitor, w którym uczestniczą respondenci z 34 krajów świata w wieku od 18 do 65 lat. Są to osoby pracujące co najmniej 24 godziny w tygodniu. W Polsce badanie zostało zrealizowane na grupie 400 respondentów w dniach 23 października – 9 listopada 2018.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)