W czym pomógłby faktoring?
2019-02-04 12:52
Faktoring © Coloures-Pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zatory płatnicze zmorą biznesu. Jak można ich uniknąć?
Opóźniony spływ należności to poważny problem współczesnego biznesu - uważa 67 proc. respondentów przebadanych na potrzeby najnowszego badania Polskiego Związku Faktorów. Niewiele mniejszy jest odsetek tych, którzy za problematyczne uważają wydłużone terminy płatności oraz niewypłacalność kontrahentów.Tego rodzaju kłopotów doświadczają przede wszystkim małe firmy, zatrudniające od 10 do 49 osób. Niemal połowa z nich utrzymuje, że niedotrzymywanie terminów płatności to "bardzo istotna" bariera rozwoju, a 28 proc. odpowiada, że jest to "raczej istotny" problem. Okazuje się zatem, że uwagę na tę trudność zwraca aż 3 na 4 respondentów. Na wydłużone terminy płatności utyskuje 62 proc. najmniejszych firm, a ponad połowa za problematyczną uważa niewypłacalność kontrahentów.
Im większe, tym lepiej
Znamienne jest to, że im większa firma, tym coraz mniejsza istotność wymienionych problemów. Aż o 14 pp. mniej przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 osób potwierdza, że nieprzestrzeganie terminów płatności przez kontrahentów to dla nich trudność. Odsetek ten jest jeszcze mniejszy w przypadku największych podmiotów (250 lub więcej osób), bo wynosi jedynie 34 proc. Mniej dużych przedsiębiorstw postrzega też jako trudność wydłużone terminy płatności. 49 proc. firm zatrudniających od 50 do 249 osób i 41 proc. firm powyżej 250 pracowników zaznaczyło, że jest to bardzo istotny lub raczej istotny problem. Skala problemu niewypłacalności pozostaje podobna – 46 proc. średniej wielkości firm i 44 proc. największych uważa go za raczej istotny lub bardzo istotny.
fot. Coloures-Pic - Fotolia.com
Faktoring
Wiedza o faktoringu wśród przedsiębiorców
Warto przy tym zauważyć, że wraz ze wzrostem firmy rośnie wiedza na temat faktoringu. Okazuje się, że ponad połowa dużych przedsiębiorstw (zatrudniających od 250 osób) ocenia swoją wiedzę na temat tego rodzaju finansowania jako raczej dużą bądź bardzo dużą. Procent ten jest mniejszy w przypadku firm od 50 do 249 osób – jedynie 40 proc. i w przypadku firm od 10 do 49 osób – tylko 32 proc.
- Ponadto, jak wynika z badania, nie tylko wiedza na temat faktoringu jest większa wśród dużych firm. Wraz z wielkością przedsiębiorstw rośnie również procent tych korzystających z faktoringu. Ponad 30 proc. firm zatrudniających od 250 potwierdza, że korzysta obecnie z tej formy finansowania, podczas gdy w przypadku firm poniżej 250 osób liczba ta zmniejsza się do jedynie 13 proc. – dodaje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Można przypuszczać, że gdyby małe i średnie podmioty częściej decydowały się na faktoring, ich problemy z pozyskiwaniem należności od kontrahentów byłyby mniejsze i w mniejszym stopniu utrudniały funkcjonowanie. Oznacza to, że mimo rosnącego zainteresowania alternatywnymi formami finansowania wśród polskich przedsiębiorców, również z sektora MŚP, dalej niezwykle istotne jest edukowanie ich na temat faktoringu. Jest to zadanie, przed którym stoją firmy faktoringowe.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)