Koniunktura konsumencka II 2019
2019-02-20 13:10
![Koniunktura konsumencka II 2019 [© vegefox.com - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka II 2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-II-2019-215332-200x133crop.jpg)
Nastroje konsumenckie zbliżone do styczniowych © vegefox.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2019
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2019 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,5*. Wśród składowych wskaźnika, wyższą wartość odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,1 i 1,2 p. proc.). Natomiast pogorszyły się przede wszystkim oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,6 p. proc.). W porównaniu do lutego 2018 r. obecna wartość BWUK była niższa o 0,7 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lutym 2019 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,2*. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,1 i 1,2 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,8 p. proc.). W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 1,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2019 r. przeprowadzono 1240 wywiadów w okresie 04-13.02.2019 r. (w tym 88 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)