Jak zbliżyć dział kadr i finansów?
2019-02-26 13:10
Jak zbliżyć dział kadr i finansów? © rogerphoto - Fotolia.com
Dział kadr nie powinien funkcjonować w oderwaniu od działu finansowego. Niestety, współpracy tej na przeszkodzie stają krótkowzroczność i głęboko zakorzenione nawyki. Jak to zmienić? Z badania, które firma Oracle zrealizowała pośród 1510 specjalistów ds. finansów i biznesu, wynika m.in., że kluczem do sukcesu jest biegłość w wykorzystywaniu narzędzi analitycznych. O tej jednak można myśleć dopiero wówczas, gdy znikać zacznie luka kompetencyjna i różnice kulturowe pomiędzy działami.
Przeczytaj także: Tylko 1/5 firm dba o jakość danych
Samo posiadanie danych to nie to samo co zdolność do ich wykorzystania
Dzisiejszy rynek pracy jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej, co zresztą jest naturalną konsekwencją postępu technologicznego, rosnących kosztów rekrutacji oraz coraz większego popytu na nowe umiejętności. Te działy kadr, którym zależy na sukcesie, powinny wnikliwie przyjrzeć się swojemu podejściu do narzędzi analitycznych, kompetencji oraz współpracy.
- W tym roku znakomita większość, bo aż 95% specjalistów ds. kadr i finansów planuje uczynić swoim priorytetem współpracę opartą na danych.
- Aby jednak działania bazujące na danych kończyły się powodzeniem, działy kadr i finansów muszą zdobyć nowe kwalifikacje. Badanie pokazało, że 49% respondentów nie potrafi obecnie używać narzędzi analitycznych do przewidywania wyników, a 81% nie potrafi podejmować decyzji na podstawie danych predykcyjnych.
„Działy kadr i finansów posiadają odmienne, ale wzajemnie się uzupełniające umiejętności. Mimo że w przeszłości blisko ze sobą nie współpracowały, obecnie musi się to zmienić, aby przedsiębiorstwa mogły skutecznie konkurować na dzisiejszym szybko ewoluującym rynku i w gospodarce opartej na kompetencjach” — powiedział Donald Anderson, dyrektor ds. rozwoju biznesu i kompetencji w firmie Oracle. „Pierwszym krokiem do przełamania tradycyjnych barier i nawiązania porozumienia między działami kadrowymi i finansowymi jest chęć współpracy oraz odpowiednie kompetencje w zakresie gromadzenia i analizy danych, tak aby mogły one być wykorzystane do podejmowania odpowiednich decyzji biznesowych. Wywrze to zauważalny wpływ na wyniki przedsiębiorstwa”.
fot. rogerphoto - Fotolia.com
Jak zbliżyć dział kadr i finansów?
Ludzie są ważniejsi niż wdrażanie nowych technologii
Mimo że narzędzia do analizy danych są coraz popularniejsze w świecie kadr i finansów, bez efektywnej współpracy i umiejętności ich obsługi korzyści z nich będą ograniczone. Aby wykorzystać ich pełny potencjał, oba działy muszą pokonać różnice kulturowe i uzupełnić lukę umiejętności.
- Największą barierą na drodze do współpracy między działami kadrowymi i finansowymi jest krótkowzroczność — 71% ankietowanych twierdzi, że ich działy koncentrują się na celach kwartalnych, a nie na strategicznym rozwoju.
-
Różnice kulturowe pomiędzy działami były kolejną istotną przeszkodą — prawie jedna trzecia (29%) respondentów uznała odmienne zwyczaje panujące w tych działach za największą barierę.
Szefowie działów kadrowych i finansowych potrzebują jednej wersji prawdy
Większość przedsiębiorstw (80%) uważa, że działy kadrowe i finansowe już teraz pomagają im podejmować lepsze decyzje oparte na danych. A jeśli ich zespoły zdobędą nowe umiejętności, bardziej ukierunkowane na współpracę, organizacje będą mogły czerpać jeszcze większe korzyści biznesowe:
- 88% respondentów uważa, że współpraca między działami kadrowymi i finansowymi poprawi wyniki biznesowe, a 76% twierdzi, że zwiększy elastyczność biznesową.
-
Ponad połowa (57%) organizacji planuje uzyskać bardziej całościowy obraz sytuacji przedsiębiorstwa dzięki współpracy, a 52% specjalistów ds. kadr i finansów uważa, że pomoże im to stać się bardziej strategicznymi partnerami.
Sztuczna inteligencja utoruje drogę do lepszej współpracy i wyższym wynikom biznesowym
Specjaliści ds. kadr i finansów sięgają po nowe technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI), aby pomagać przedsiębiorstwu osiągać lepsze wyniki.
- Podczas gdy jedna czwarta (25%) ankietowanych używa AI przede wszystkim do identyfikowania pracowników planujących odejście, a 22% do odwzorowywania procesów rekrutacji, mniej z nich używa narzędzi AI do przewidywania wydajności (18%) lub szukania najbardziej utalentowanych pracowników (15%).
- W przyszłym roku 71% respondentów planuje wykorzystywać AI do przewidywania, jacy kandydaci będą najbardziej wydajni, oraz wyszukiwania najlepszych kandydatów na podstawie analizy CV (70%).
Przeczytaj także:
Big data: analityka twardych danych plus miękkie umiejętności
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)