Najlepiej oceniane sklepy internetowe 2018
2019-02-27 12:08
Opineo.pl opublikował ranking sklepów internetowych 2018 © burdun - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najlepiej oceniane sklepy internetowe 2014
Opineo.pl to jeden z pierwszych na rodzimych rynku serwisów pomagających e-kupującym w podejmowaniu najsłuszniejszych decyzji zakupowych. Portal gromadzi wystawiane przez internautów opinie o sklepach, firmach i produktach, i bazując na nich każdego roku tworzy zestawienie najlepszych sklepów internetowych, nagradzając ich laurami w kategorii głównej i 15 kategoriach specjalistycznych.Ranking Opineo.pl stanowi integralną część Raportu Opineo, który może stanowić swoistego rodzaju kompendium wiedzy na temat rozwoju krajowej branży e-commerce. Opracowanie nie tylko wskazuje na liderów rynku, ale wyodrębnia również trendy panujące w handlu internetowym, a takim jest np. coraz to bardziej zawężająca się specjalizacja internetowych sprzedawców.
- Szczególnie w rankingach branżowych widać, że nawet nieduże serwisy, które znalazły dla siebie ciekawą niszę, z powodzeniem rywalizują z wielkimi multisklepami - mówi Grzegorz Sroka, kierujący Opineo.pl. - Polski konsument staje się coraz bardziej świadomy i dociekliwy, od dawna nie skupia się jedynie na najniższej cenie. Dlatego nawet najlepsza oferta przegra z dużą liczbą negatywnych ocen internautów - dodaje.
Najlepsza dziesiątka e-sklepów tegorocznego rankingu reprezentuje zupełnie odmienne branże, co pokazuje, że Polacy są coraz bardziej otwarci na zakupy przez internet, niezależnie od poszukiwanego przez nich asortymentu. Coraz chętniej także je oceniają - zwycięzca rankingu w samym 2018 roku zdobył aż 164 tysiące opinii. W przeważającej większości pozytywnych.
– Kupujący online stanowią dzisiaj ponad połowę wszystkich internautów w Polsce. Jednak motorem napędzającym sprzedaż w internecie są tzw. connected spenders, którzy stanowią w Polsce 8 milionową grupę konsumentów. Connected Spenders czytają opinie o produktach i to właśnie oni sami je recenzują. Ze względu na mobilny i aktywny styl życia reprezentantów Connected Spenders, największą szansę na ich utrzymanie mają e-sklepy inwestujące w trend convenience – komentuje Karolina Flaht-Soroka, client business partner w Nielsenie.
By dostać się do ścisłej czołówki rankingu, trzeba było się wykazać średnią ocen nie niższą niż 4,78 punkta. Aż cztery sklepy z listy przekroczyły próg 4,9 punkta, a o ostatecznym wyniku przesądziła liczba opinii wystawionych w 2018 roku.
W poprzedniej edycji rankingu, eobuwie.com.pl uzyskał drugi najwyższy wynik spośród wszystkich 210 wyróżnionych sklepów specjalistycznych. Od tego czasu zdobył czterokrotnie więcej opinii zadowolonych klientów, utrzymując jednocześnie najwyższe noty.
fot. mat. prasowe
Ranking główny
AGD/RTV
Do kategorii AGD/RTV wyraźnie puka już trend coraz węższej specjalizacji w handlu online. Wysoko w tegorocznej edycji rankingu znaleźli się nie tylko przedstawiciele wirtualnych elektromarketów. Silną reprezentację mają również ci internetowi sprzedawcy, którzy oferują części zamienne czy akcesoria. To sygnał, że klienci e-sklepów wcale nie muszą mieć wszystkiego w jednym miejscu. Wręcz przeciwnie. Coraz chętniej zaglądają tam, gdzie znajdą specjalistów i ofertę precyzyjnie dopasowaną do konkretnej potrzeby. Wyścig o tytuł lidera stoczyły tym razem dwa sklepy o wyraźnie różnej charakterystyce.
fot. mat. prasowe
Artykuły medyczne
Już teraz większość liczących się e-aptek umożliwia zamawianie leków na receptę. Trzeba je jednak odebrać w punkcie stacjonarnym. Czym więc starają się konkurować potentaci farmaceutycznego rynku online? Asortymentem, cenami, kosztami i czasem dostawy, promocjami oraz oczywiście profesjonalną obsługą klienta. I wszystko wskazuje na to, że liderzy tej kategorii wiedzą, jak zyskać uznanie w oczach e-pacjentów. Na podium stanęły dokładnie te same sklepy, co w poprzedniej edycji rankingu, a ich przewaga nad konkurentami wyraźnie się powiększyła. Trzeba również odnotować, że rynek coraz intensywniej zdobywają serwisy specjalizujące się w wąskiej dziedzinie medycyny: sklepy dla diabetyków czy okulistyczne.
fot. mat. prasowe
Artykuły medyczne
Artykuły zoologiczne
Jeśli spojrzeć na sklepy zoologiczne przez pryzmat jakości obsługi i opinii o poszczególnych markach, okaże się, że jest to jedna z najbardziej wyrównanych kategorii w całym rankingu. Podium było w zasięgu nawet siedmiu e-sklepów. Czołówka rywalizowała więc na bonusy: rabaty, promocje, programy partnerskie i konkursy. Niemal każdy ze sklepów stara się też dostarczyć swoim klientom solidnej dawki praktycznej wiedzy. Sekcje poradnikowe, ciekawostkowe blogi czy działalność charytatywna - to elementy, bez których dobry internetowy sklep zoologiczny nie może się dzisiaj obejść.
fot. mat. prasowe
Artykuły zoologiczne
Dla dzieci
O pozycjach w pierwszej dziesiątce rozstrzygały niuanse. Różnice na poziomie setnych części punktu pokazują, jak wyrównana jest stawka sklepów, które rywalizują o uwagę rodziców. W przypadku trzech pierwszych miejsc mamy jeszcze jeden, interesujący wniosek. Na podium znalazły się sklepy, które nie handlują klasycznym asortymentem dziecięcym: zabawkami ani ubrankami. W tym roku niekwestionowanymi zwycięzcami kategorii okazały się sklepy oferujące produkty higieniczne i żywieniowe oraz gadżety i akcesoria okolicznościowe. Od przebrań i kostiumów, po dekoracje imprezowe. Znalezienie dla siebie ciekawej niszy na rynku i zagospodarowanie jej w profesjonalny sposób to dziś skuteczna recepta na sukces. Również w wymagającym segmencie dziecięcym. Nie tylko zabawki i odzież. Choć właśnie taki asortyment to - wydawać by się mogło - całkiem naturalne, pierwsze skojarzenie z tą kategorią. Losy podium w branży dziecięcej ważyły się do ostatniej chwili, a wynik może zaskakiwać, także samych klientów.
fot. mat. prasowe
Dla dzieci
Dom i wnętrze
Aranżacja domu czy mieszkania to ważna decyzja. I najczęściej podejmowana na lata, więc powinna być dobrze przemyślana. Nic więc dziwnego, że obowiązkową sekcją w każdym sklepie z tej branży jest solidnie opracowany dział z poradnikami, podpowiedziami i inspiracjami. Od lidera kategorii można uczyć się, jak prowadzić bloga pomimo wąskiej specjalizacji. Meble, wyposażenie kuchni, jadalni, łazienki czy ogrodu? Internetowi sprzedawcy coraz chętniej służą nie tylko asortymentem, ale też profesjonalną radą. Czołówka rankingu pokazuje, że to kierunek odpowiadający na potrzeby klientów.
fot. mat. prasowe
Dom i wnętrze
Gry
Od planszowych klasyków z dzieciństwa, po nieprzebraną liczbę odmian gier karcianych, figurkowych czy logicznych - pojęcie “gry” jest naprawdę szerokie. A ich sprzedawcy wypracowali kilka ciekawych i niespotykanych na szerszą skalę sposobów na przyciągnięcie potencjalnych klientów. Jednym z nich są na przykład... wypożyczalnie. Smaczków jest znacznie więcej. Wśród tych ciekawszych znajdziemy organizowanie turniejów dla fanów poszczególnych tytułów, oferty komisowe czy wymiany, a nawet możliwość kupienia gier uszkodzonych. Gracze mają wyjątkowo kreatywne podejście do internetowego biznesu. Kolejna kategoria, w której rywalizacja toczyła się na ułamki punktów, a o ostatecznym układzie tabeli zdecydowały niuanse.
fot. mat. prasowe
Książki
W ciągu minionego roku klienci aż pięciu internetowych księgarni podzielili się opiniami na ich temat ponad 10 tysięcy razy. Dwie najlepsze przekroczyły nawet poziom 20 tysięcy komentarzy. Stąd wniosek, że mimo wszystko wciąż czytamy chętnie i wcale nie tak mało. Z drugiej jednak strony, górne pozycje tabeli wyników zajmują ci przedstawiciele branży księgarskiej, którzy kuszą niskimi cenami lub wyjątkowo wysokimi rabatami i promocjami. Zarówno pod względem liczby opinii wystawianych przez czytelników, jak i ostatecznej punktacji, zarysowała się wyraźna przewaga trzech e-księgarni.
fot. mat. prasowe
Militaria
Klient sklepów militarystycznych nie trafia do nich przypadkiem. Z reguły wie, czego szuka i trzeba zaoferować mu wyłącznie sprzęt dobrej jakości. Pod tym względem liderzy rankingu radzą sobie doskonale. Aby pokonać konkurentów, wytaczają więc dodatkowe działa. Na przykład specjalistyczne usługi serwisowe, porady prawne (w tej branży bardzo potrzebne!), wideotutoriale, kluby zakupowe czy testy sprzętu. W tym roku stawka była wyjątkowo wyrównana. Jednak przed szereg nieznacznie wysunęli się dwaj liderzy, którzy kwestię ostatecznego zwycięstwa rozstrzygnęli w bezpośrednim pojedynku. Podobnie zresztą, jak w poprzedniej edycji rankingu Opineo.pl. Z tą różnicą, że tegoroczny tryumfator wziął rewanż na rywalu i kolejność na dwóch pierwszych miejscach edycji 2018 jest tym razem odwrotna. Internetowe arsenały stoczyły wyrównany bój o prymat w swojej kategorii. W dużej mierze na asortyment. Bo oprócz poszukiwaczy broni myśliwskiej czy replik, to właśnie tutaj zakupy robią miłośnicy survivalu, rekonstrukcji historycznych, profesjonalnego outdooru czy nawet sztuk walki i samoobrony.
fot. mat. prasowe
Militaria
Motoryzacja
Specjaliści od hamulców, lamp, opon, akcesoriów dla motocyklistów czy nawet części zamiennych do sprzętu rolniczego - każdy ze sklepów rywalizujących w kategorii Motoryzacja może śmiało nazwać się liderem w swoim segmencie. Na ostatecznym kształcie tabeli w dużej mierze zaważyły dodatkowe udogodnienia, które e-sprzedawcy oferują klientom. Wśród ciekawych rozwiązań znajdziemy oferty rabatów i zniżek do stacjonarnych serwisów i warsztatów, które kupiony w internecie sprzęt zamontują, a nawet opcję dostawy z montażem. Ciekawa jest możliwość doboru części po numerze VIN samochodu czy bezpłatne konsultacje telefoniczne z ekspertami. Nic dziwnego, że średnia ocen jest w przypadku każdego sklepu zbliżona do maksymalnej. Wyścig o pierwsze miejsce miał jednak wyraźnego zwycięzcę. I jest to zwycięzca jednośladowy. Branża motoryzacyjna zdecydowanie stawia na specjalizację. Im węższą, tym lepiej. W efekcie to jedyna kategoria tegorocznego rankingu, w której rywalizujące sklepy w zasadzie... nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji.
fot. mat. prasowe
Motoryzacja
Odzież i obuwie
To sytuacja, kiedy klient najpierw wybiera się do stacjonarnego sklepu, żeby upatrzony produkt obejrzeć, dotknąć i przymierzyć, a dopiero potem szuka takiego modelu w internecie. Aby złowić klienta we własną sieć, trzeba się więc wyjątkowo postarać. Stąd w u liderów tegorocznego rankingu Opineo.pl w kategorii Odzież i obuwie spotkać można wiele interesujących i unikalnych rozwiązań. Od darmowej wysyłki niezależnie od wartości koszyka, przez ekstremalnie wydłużone terminy rezygnacji z zakupów, ofertę odroczonych płatności, spersonalizowaną politykę rabatową, po skarbonkę, do której trafia część wydanej kwoty. Można ją przeznaczyć na kolejne zakupy. Czy te rozwiązania się sprawdzają? Liczba opinii i poziom zadowolenia kupujących mówią same za siebie. A zwycięzca kategorii okazał się jednocześnie najlepszym sklepem internetowym w całym tegorocznym rankingu. Branża modowa to jeden z najtrudniejszych kawałków e-handlowego tortu. To właśnie internetowi sprzedawcy butów i ubrań w największym stopniu zmagają się z tak zwanym efektem odwróconego ROPO.
fot. mat. prasowe
Odzież i obuwie
Sport
W sporcie od dobrego sprzętu bardzo często zależy ostateczny wynik. Szybciej, wyżej, dalej, bardziej precyzyjnie czy bezpieczniej - tam gdzie liczą się ułamki sekund i centymetrów, pomoc niosą profesjonalne akcesoria. Klienci polskich internetowych sklepów sportowych potrafią docenić sprzedawców, którzy dają im taką ofertę. Dowodem - liczba opinii w Opineo.pl i ich średni wynik. Sklepy sportowe, zwłaszcza te specjalizujące się w konkretnej dyscyplinie, oferują coraz więcej ciekawych rozwiązań. Sprzęt sygnowany nazwiskami gwiazd, serwis przed i po sezonie, zestawy-niespodzianki, których zawartość klient poznaje dopiero po doręczeniu, albo do 100 dni na zwrot towaru. Niebanalnych pomysłów na rywalizację jest wiele. Tym razem o trumfie zadecydował jednak efekt skali i doświadczenie, przeniesione do e-commerce z potężnego zaplecza sprzedaży stacjonarnej. Ta branża miała zdecydowanego faworyta. Choć pojawił się na starcie pierwszy raz, z miejsca zdominował rywalizację i wygrał ze zdecydowaną przewagą nad konkurentami. Co nie znaczy jednak, że pozostali zawodnicy poddali się bez walki.
fot. mat. prasowe
Telefony
Solidne etui lub pokrowiec. Mocne, hartowane szkło lub chociaż folia ochronna na wyświetlacz. Szybkie ładowarki, adaptery, kable czy rękawiczki do obsługi zimą. Pomaganie w tym, by wymarzony smartfon posłużył jak najdłużej i w jak najlepszym stanie, okazuje się być doskonałym modelem biznesowym. Równie dobrym, jak same smartfony w konkurencyjnych cenach. Kto robi to najlepiej na polskim rynku? Trzy sklepy uzyskały wyraźną przewagę nad konkurencją, zdobywając dwucyfrową liczbę punktów. I jednocześnie górując liczbą opinii, jakimi ich klienci chcą podzielić się ze światem. Gigantyczna konkurencja na rynku elektroniki użytkowej doprowadziła do niecodziennej sytuacji w tegorocznej odsłonie rankingu Opineo.pl w kategorii Telefony. Na czołowych pozycjach znalazły się sklepy, które oferują nie
smartfony czy klasyczne słuchawki, lecz akcesoria do nich.
fot. mat. prasowe
Telefony
Zdrowie i uroda
O popularności kategorii internetowych sklepów zajmujących się zdrowiem i urodą niech świadczy fakt, że każdy z pretendentów do zwycięstwa uzyskał w ciągu ostatniego roku ponad 20 tysięcy opinii klientów, a siedmiu sklepom udało się przekroczyć poziom 10 tysięcy opinii. Większość uczestników rankingu poprawiła własne rekordy z poprzednich edycji. Wniosek - przybywa osób, które chcą dzielić się wrażeniami z zakupów związanych ze zdrowiem i urodą. Wyraźnie też rysuje się czołówka sklepów, które w dbaniu o siebie pomagają najlepiej i najskuteczniej. I choć pierwsza trójka osiągnęła w tegorocznej edycji wyraźną przewagę punktową i zdobyła zdecydowanie największą liczbę ocen, to rywalizacja o pozostałe miejsca była wyjątkowo wyrównana. Poziom 10 punktów udało się przekroczyć aż dziewięciu sklepom. W tej kategorii zmierzyli się reprezentanci branży suplementów z przedstawicielami internetowego segmentu kosmetycznego. Tym razem w rankingu Opineo.pl palmę pierwszeństwa dzierżą ci pierwsi. się sklepy, które oferują nie smartfony czy klasyczne słuchawki, lecz akcesoria do nich.
fot. mat. prasowe
Zdrowie i uroda
Zegarki i biżuteria
Serie limitowane, gustowne dodatki jako gratisy do zakupów, opcja grawerowania dowolnych treści lub kształtów, porady stylistów, specjalistów od etykiety, a nawet prowadzenie skupu biżuterii - liderzy w tej kategorii prześcigają się w usługach, które dodatkowo dopieszczą klientów z odpowiednio grubymi portfelami. Wyniki tegorocznego rankingu Opineo.pl pokazują jednak, że branża ma jednego, wyraźnego lidera - zarówno pod kątem końcowej punktacji, jak i liczby uzyskanych opinii. I to opinii zbliżonych do ideału. Bo cała kategoria Zegarki i biżuteria pochwalić się może najwyższą średnią ocen spośród wszystkich polskich e-sklepów. Nieprzypadkowo. Sama oferta to za mało, żeby liczyć się w branży dla wyjątkowo wymagających klientów. Stąd w sklepach z zegarkami i biżuterią znajdziemy najwięcej dodatkowych usług, które pozwalają kupującym czuć się wyjątkowo.
fot. mat. prasowe
Zegarki i biżuteria
Żywność
W tegorocznym rankingu Opineo.pl prym w kategorii produktów, które można zjeść, wiodą sprzedawcy, którzy potrafili pobudzić apetyt na wyszukaną ofertę. Zdrowa żywność, niebanalne słodycze, egzotyczne przyprawy czy specjalistyczna oferta dla kawoszy i miłośników herbaty - liderzy kategorii Żywność to prawdziwi specjaliści w swoim fachu. Mają też w zanadrzu ciekawe, e-commercowe rozwiązania. Wysyłka do wszystkich krajów Unii Europejskiej, personalizowane produkty, blogi kulinarne i porady dietetyczne - to tylko kilka sposobów na przyciągnięcie potencjalnych klientów czymś więcej, niż asortymentem, który można włożyć do koszyka. A więc smacznego! Cyberdelikatesy to jedna z najmłodszych kategorii e-handlu, choć i tutaj znajdziemy sklepy z dużym doświadczeniem. Branża jest trudna i wymagająca, radzą w niej sobie tylko najlepsi.
fot. mat. prasowe
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)