Dostajemy świadczenia pozapłacowe, których nie chcemy
2019-03-04 12:41
Opieka medyczna pożądanym benefitem © 9dreamstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czy świadczenia pozapłacowe odpowiadają na potrzeby pracowników?
Najnowszy z Raportów płacowych cyklicznie opracowywanych przez Hays Poland wyraźnie dowodzi, że świadczenia pozapłacowe oferują dziś niemal wszyscy pracodawcy. Co otrzymują pracownicy? Okazuje się, że tegoroczne propozycje firm są zbliżone do ubiegłorocznych. Standardem są opieka medyczna oraz karta sportowa. Przeszło połowa firm proponuje zatrudnionym również wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, z których pracownicy mogą korzystać również w czasie prywatnym.Coraz częściej elementem pakietu świadczeń pozapłacowych są również ubezpieczenie na życie, dopłaty do dodatkowej edukacji oraz możliwość pracy elastycznej. To, w jaki sposób kształtuje się oferta pracodawców, potwierdza coraz większą dbałość o dobre samopoczucie pracowników. Na popularności zyskuje polisa lekowa, bezpłatna opieka stomatologiczna, dodatkowe przerwy w pracy na aktywność fizyczną, a nawet gabinet lekarski i zabiegi rehabilitacyjne dostępne w firmie. Ponadto 60% firm różnicuje ofertę świadczeń dodatkowych dla swoich pracowników. Przykładem są samochody służbowe, dostępne najczęściej wyłącznie dla kadry zarządzającej.
fot. mat. prasowe
Świadczenia pozapłacowe oferowane przez firmy
NIESPEŁNIONE OCZEKIWANIA
Pomimo wysiłków pracodawców, aż 43% zatrudnionych nie jest usatysfakcjonowanych z otrzymywanych świadczeń dodatkowych. Pracownicy nie doceniają benefitów głównie dlatego, że są nieodpasowane do ich potrzeb.
– Na przestrzeni lat coraz ważniejszym benefitem dla pracowników staje się ubezpieczenie na życie oraz rozmaite formy dofinansowań – edukacji, posiłków, opieki nad dziećmi. Pracownicy bardzo precyzyjnie określają swoje oczekiwania. Pozytywnym trendem jest to, że coraz więcej pracodawców chce słuchać i zamiast standardowego pakietu świadczeń sięga po rozwiązania będące realną odpowiedzią na konkretne potrzeby. Przykładem jest pierwsze na rynku ubezpieczenie zdrowotne połączone z pomocą prawną, aplikacja wspierająca work-life balance zatrudnionych oraz nowatorskie programy oszczędnościowe – komentuje Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland.Pracownicy nie doceniają benefitów również dlatego, że nie jest im znana ich wartość. Komunikacja – a raczej jej brak – to obok niedopasowania do oczekiwań jeden z błędów pracodawców.
fot. mat. prasowe
Najważniejsze świadczenia pozapłacowe
Które świadczenia znalazły się na tegorocznej liście najistotniejszych dla zatrudnionych? Podobnie jak w zeszłym roku najważniejsza pozostaje opieka medyczna, ale w rozszerzonym wariancie oraz możliwość pracy elastycznej, ceniona przez przedstawicieli wszystkich pokoleń na rynku pracy. Waga, jaką pracownicy przypisują elastyczności w miejscu pracy jest widoczna w badaniach Hays od kilku lat. Pomimo iż możliwości takie deklaruje 70% firm, to – jak również wynika z badania – oferowane rozwiązania są niedopasowane do potrzeb pracowników, którzy często także nie posiadają wystarczającej wiedzy na temat dostępnych dla nich rozwiązań. Tymczasem praca elastyczna ma tak duże znaczenie dla pracowników, ponieważ jest to jedno z narzędzi ułatwiających zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. A równowaga ta jest zachwiana w życiu niemal 40% pracowników.
KOMUNIKACJA I KONSEKWENCJA
Wyzwania, którym firmy będą musiały sprostać w nadchodzących miesiącach, związane są przede wszystkim z niedoborem odpowiednich kandydatów oraz ich wysokimi oczekiwaniami względem pracodawcy. Oznacza to konieczność wypracowania strategii obejmującej nie tylko atrakcyjny poziom wynagrodzeń, ale również pakiet odpowiednich świadczeń. To również czas, w którym firmy będą zmuszone zadbać o jakość komunikacji z obecnymi i przyszłymi pracownikami.
Ważnym aspektem w zakresie świadczeń dodatkowych pozostaną również trendy i moda – m.in. na zdrowe nawyki żywieniowe, aktywny styl życia, wspieranie zrównoważonego rozwoju. Zawsze należy jednak mieć na uwadze, że idealna polityka świadczeń pozapłacowych powinna wspierać wartości promowane przez organizację.
– Jeśli firma kieruje się określonym zestawem wartości i w zgodzie z nimi dobiera zarówno pracowników, jak i benefity, to zwiększa szansę na stworzenie organizacji złożonej z zadowolonych profesjonalistów – dodaje Jadwiga Miśtak, ekspertka ds. HR w Hays Poland.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)