eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaReklamodawcy w TV: branża farmaceutyczna bez konkurencji?

Reklamodawcy w TV: branża farmaceutyczna bez konkurencji?

2019-03-06 10:11

Reklamodawcy w TV: branża farmaceutyczna bez konkurencji?

Reklamy TV © Proxima Studio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Miniony rok okazał się kolejnym, w którym najbardziej aktywnym reklamodawcą telewizyjnym okazała się farmacja - wynika z najnowszej analizy domu mediowego Codemedia. Na miejscu lidera ponownie znalazł się Aflofarm, a tuż za nim uplasowali się Polpharma oraz awansująca z 4. miejsca US Pharmacia. W czołowej "10" zestawienia znalazła się również dość silna reprezentacja firm z branży FMCG. Zauważalny był wyraźny spadek aktywności telekomów.

Przeczytaj także: Lidl liderem reklamy telewizyjnej

W minionym roku wszystkie miejsca na podium przypadły w udziale branży farmaceutycznej. Na dwóch pierwszych pozycjach utrzymały się Aflofarm oraz Polpharma, przy czym warto podkreślić, że istniejący pomiędzy nimi dystans w istotnym stopniu się skurczył. Zwycięzca zanotował spadek aż o 17%, co pozwoliło mu wygenerować GRP rzędu 180 050. Z kolei Polpharma, ze spadkiem o 2%, uzyskała wynik 109 834 GRP. Jedyną firmą z pierwszej trójki, która podwyższyła GRP w porównaniu względem 2017 roku okazała się US Pharmacia (wzrost o 13%).

Jeśli chodzi o największy procentowy skok w TOP10 (37% rdr), to również udało się go dokonać przedstawicielowi branży farmaceutycznej (Natur Produkt Pharma). Co ciekawe, w 2017 roku producent ten nie znajdował się w zestawieniu, pomimo że zanotował największy, ponad 90%, wzrost. Z TOP10 zniknął z kolei GlaxoSmithKline, numer 10. w ubiegłorocznym rankingu. Producent zanotował 20% spadek i osiągnął 46 962 GRP – wynika z analizy Codemedia.

Według raportu PMR w 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rynek leków OTC i suplementów diety napędzany był przez wysoką zachorowalność na grypę (w pierwszym kwartale 2018 r. liczba zachorowań stanowiła już ponad połowę przypadków z 2017 roku), a także wprowadzenia nowości produktowych czy nowych wersji opakowań lub form podania. Dużą rolę odegrała popularność suplementów diety – w szczególności witamin i minerałów, w tym produktów na bazie witaminy D.

Udział drugiej z najbardziej aktywnych branż – FMCG – zmniejszył się w 2018 roku o 8%. Największy spadek wśród reklamodawców odnotowały Unilever oraz Nestle – w obu przypadkach o 19%. Unilever z miejsca 3. przesunął się na pozycję 8., a Nestle o cztery oczka w dół – z miejsca 5. na 9. Od 2017 roku zauważalny jest również wyraźny spadek aktywności telekomów. Kategoria ta, stanowiąca 6% udziału, jest w tegorocznym zestawieniu reprezentowana jedynie przez Polkomtel, który zamyka ranking. Ciekawy jest skok Lidl Polska, który z miejsca 9. w 2017 roku awansował na pozycję 4. Reklamodawca ten samodzielnie reprezentuje w TOP10 sektor handlu generując 9% udziałów. Być może wzmożona aktywność reklamowa ma związek ze zmianami w przepisach dotyczących handlu w niedziele, które weszły w życie w ubiegłym roku. Porównując całoroczne zestawienie, w 2018 roku producenci wygenerowali o 3% mniej GRP niż w 2017.

fot. mat. prasowe

Najwięksi reklamodawcy w telewizji 2018

W 2018 roku branża farmaceutyczna po raz kolejny wygenerowała ponad połowę udziałów w zestawieniu TOP10 największych reklamodawców telewizyjnych.


Biorąc pod uwagę zestawienia od 2016 roku, nie grozi nam zmiana liderów pod względem udziałów. Natomiast ogólne przesunięcia w tabeli będą uzależnione od sytuacji na rynku. Przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2019-2020 roku, o którym informuje OECD, może mieć wpływ na lekkie zahamowanie wydatków na reklamę. Ostrożne i zapobiegawcze podejście do wydatków marketingowych może być efektem spowolnienia konsumpcji prywatnej, a to jednocześnie wpływa na aktywność w mediach, m.in. TV – komentuje Marcin Hajdenrajch, Media Manager w Codemedia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: