Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie? Co działa, a co nie?
2019-03-15 12:36
Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie? © tevalux11 - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Jeszcze kilkanaście lat temu sprzedaż detaliczna odbywała się za pośrednictwem jednego, tradycyjnego kanału sprzedaży, czyli sklepów stacjonarnych. Wraz z rozwojem nowych technologii, zwłaszcza tych wykorzystujących Internet, sytuacja zmieniła się diametralnie. Dostęp do sieci sporo zmienił w naszym życiu, ale zasadnicze reguły prowadzenia biznesu - to jeden z wniosków, jaki nasuwają odpowiedzi udzielone przez sklepy internetowe na potrzeby opracowanego przez platformę Shoper raportu “Multiwyzwania”.W odpowiedzi na pytanie o czynniki, które w największym stopniu przekładają się na sprzedaż, ankietowani najczęściej wskazywali (49 proc. odpowiedzi) na systematyczne urozmaicanie oferty sprzedażowej oraz wysoką jakość obsługi klienta, a więc - de facto - na esencję handlu od jego zarania.
Pozostałe odpowiedzi sprzedawców dotyczą już jednak działań typowych dla XXI w. i specyfiki handlu w sieci. W ciekawy sposób pokazują, że branża e-commerce jest zgodna, co do tego, jakie metody działają, a jakie nie.
- Raport pokazuje, że tylko 4 proc. sprzedawców nie prowadzi żadnych działań, aby przyciągnąć klientów do swojego e-sklepu. Zdecydowana większość stosuje ich cały szereg - od promocji na Facebooku po udział w targach. Za przekonaniem właścicieli o skuteczności niektórych metod stoi analiza z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, często jest to po prostu intuicja. Jednak ich poparte doświadczeniem preferencje dają już pewną wskazówkę dla początkujących, jak rozwijać e-biznes - mówi Dominik Cisoń, Customer Success Specialist w Shoper.
Co działa?
Niemal połowa (46 proc.. sklepów) uważa, że skuteczna sprzedażowo jest reklama w sieci. Nieco mniej (41 proc.) dodaje działania w mediach społecznościowych. Te odpowiedzi uzupełniają się. Z innego pytania zadanego w badaniu wynika bowiem, że sklepy najchętniej prowadzą kampanie w sieci w największych mediach społecznościowych - na Facebooku i Instagramie, choć popularne są również Google Adwords. Właściciele sklepów wskazują również na prowadzenie atrakcyjnej polityki cenowej, zdobywanie rekomendacji od zadowolonych klientów i budowanie wizerunku jako metody, które przynoszą sukces sprzedażowy.
fot. mat. prasowe
Co ma najlepsze przełożenie na sprzedaż?
- Wśród sprzedawców, którzy wykorzystują media społecznościowe do zdobywania klientów warto zwrócić uwagę na e-sklep Natalii Knopek, która swoje kanały zbudowane wokół bloga Simplife.pl o jodze i zdrowym stylu życia w nienachalny sposób wykorzystuje do promocji nowego sklepu z biżuterią. Dobrze w social mediach czuje się też sklep Lata Kita z wysokiej jakości przysmakami dla psów, który na potrzeby Facebooka tworzy kreacje graficzne o atrakcyjnej i spójnej z marką formie. Klienta zdobywa się jednak tak naprawdę dopiero po pierwszym zakupie. Tą sztukę opanował m.in e-sklep Skład Prosty, który wysyła bardzo miłe i przemyślane e-maile transakcyjne, zostawiając kupującego z dobrym wrażeniem. Regularnie kupuję też w sklepie Męska Wyspa, który w ramach budowania relacji z klientem, dołącza próbki swoich kosmetyków. Obsługa jest bardzo miła i kulturalna i np. umożliwia połączenie zamówień ze sklepem Lawendowa Farma - zauważa Dominik Cisoń.
Co nie działa?
Większość sprzedawców (57 proc.) deklaruje, że oferta ich sklepu dostępna jest także w serwisie Allegro. Z drugiej strony, tylko co piąty uważa, że obecność na portalach aukcyjnych przekłada się na wzrost sprzedaży. Tylko co dziesiąty ankietowany widzi korelację między a obecnością ich e-sklepu w porównywarkach cen, a wzrostem sprzedaży. Podobnie jest z inwestycją w lepszą szatę graficzną. Tylko 15 proc. właścicieli sklepów jest zdania, że atrakcyjny wygląd witryny sklepowej poprawia ich wyniki sprzedażowe, ale mimo to 41 proc. pracowało nad jego poprawieniem w 2018 r., a co czwarty planuje ulepszać szatę graficzną w tym roku.
- Doświadczenia sprzedawców pokazują, że są aspekty prowadzenia e-biznesu, którymi warto się zająć, aby zaistnieć na rynku, np. pojawiając się w aukcjach internetowych czy robiąc wrażenie oryginalnym wyglądem e-sklepu. Nie powinno się jednak poświęcać im zbyt dużo czasu, bo wynik sprzedażowy robi co innego - komentuje Dominik Cisoń. - Ciekawe jest również przekonanie, że nowinki marketingowe, czyli prowadzenie bloga i współpraca z influencerami nie działają. Może to wynikać z niewłaściwego stosowania tych narzędzi. Wbrew obiegowej opinii influencer to nie celebryta wynajęty do reklamy, który przyprowadzi do sklepu tłum klientów. A na blogu firmowym nie powinno się pisać, co nowego u nas słychać, a wykorzystywać go jak narzędzie SEO. Połowa sprzedawców, która deklaruje, że zajmie się pozycjonowaniem, powinna mimo wszystko rozważyć blogowanie - podpowiada ekspert Shopera.
Oprócz pozycjonowania (zainwestować w nie chce 55 proc. sklepów), najwięcej sprzedawców (59 proc.) chce w tym roku skupić się na wprowadzeniu do oferty nowych marek i produktów, a 23 proc. na uatrakcyjnieniu wizualnej strony sklepu.
Po kilka-kilkanaście procent głosów otrzymały inne metody działań, w tym całkiem nowatorskie jak wprowadzenie nowych metod płatności, uruchomienie chatbota, czy skorzystanie z usługi Shoper Kampanie. Pokazuje to, że właściciele wiedzą, że oferta jest najważniejsza, ale nie boją się próbować nowych dróg rozwoju.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
krzysiekk / 2019-03-27 13:28:32
Fajną opcją dla mojej działalności, przynoszącą korzyści było dodanie do strony narzędzia BAZO, wiedzieliśmy kto odwiedza naszą stronę i staraliśmy się nawiązać kontakt z potencjalnymi kontrahentami. Z ponad połową firm odwiedzających naszą stronę nawiązaliśmy współpracę. [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Komentarz usunięty