Kto korzysta z usług tanich linii lotniczych?
2006-06-13 11:58
Rosnąca konkurencja w branży przewozów lotniczych sprawia, że polski konsument może wybierać w ofertach, a latanie przestaje być luksusem dla nielicznych - czy na pewno? Raport Acxiom Polska mówi o tym, kim są klienci tanich przewoźników lotniczych.
Przeczytaj także: Tanie linie lotnicze: co piszą media?
Spośród respondentów, którzy odpowiedzieli na ostatnią wysyłkę Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska w marcu b.r., ponad 3 tysiące osób przyznało, iż przynajmniej raz podróżowało tanimi liniami lotniczymi - stanowią oni 7,4 % wszystkich badanych.Należą oni do grupy aktywnych turystów, z których 39% w ciągu ostatniego roku na urlop wyjeżdżało 2 razy, a 14% nawet więcej niż dwa razy. Trzeba jednak zaznaczyć, iż tylko 25% z nich korzystało z usług tanich przewoźników więcej niż raz. Jeśli chodzi o miejsce spędzania wakacji, najczęściej (51%) wybierają kraje europejskie, choć całkiem duża grupa podróżuje także poza Stary Kontynent (23%, podczas gdy dla wszystkich respondentów odsetek ten wynosi zaledwie 3%).
Klientami tanich linii są zwykle osoby lepiej zarabiające – dochody netto prawie połowy z nich przekraczają 2600 zł. Grupa ludzi zarabiających ponad 4 tys. zł netto miesięcznie jest nadreprezentowana ponad dwukrotnie (w stosunku do ogółu respondentów). Zaś odsetek osób posiadających dochody powyżej 5 i 7 tys. zł jest wyższy nawet 3 –5- krotnie.
O wyższym statusie materialnym klientów tanich przewoźników świadczą także posiadane przez nich oszczędności, których posiadanie deklarują znacznie częściej niż inni respondenci z badanej grupy. 46% osób korzystających z tanich linii lotniczych zgromadziło jakieś oszczędności, a 15% z nich miałoby środki na dostatnie życie przez rok. Płacą oni także wyższe rachunki za telefon stacjonarny (40% przeznacza na ten cel więcej niż 100 zł miesięcznie) oraz za telefon komórkowy (powyżej 100 zł miesięcznie wydaje 27%).
Tanimi liniami latają osoby lepiej wykształcone (średnie lub wyższe wykształcenie posiada 90% korzystających z tych usług), studenci oraz osoby o stabilnej pozycji zawodowej: specjaliści, prywatni przedsiębiorcy, kierownicy i dyrektorzy, a także ludzie uprawiający wolne zawody. Duża część (26%) nie posiada dzieci i żyje w jedno/dwuosobowych gospodarstwach domowych.
Nie interesują się wielogodzinnym spędzaniem czasu przed telewizorem - preferują natomiast bardziej aktywne formy wypoczynku takie jak: pływanie, grę w golfa, jazdę konną czy śledzenie trendów mody.
Przeczytaj także:
Siódma czarna lista przewoźników lotniczych
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl