Chatboty w HR. Jak wdrożyć AI w rekrutacji i zarządzaniu?
2019-03-21 12:25
Chatboty w HR? © phonlamaiphoto - Fotolia.com
Transformacja cyfrowa obejmuje swoim zasięgiem już niemal wszystkie dziedziny życia i gospodarki, więc nie jest zaskoczeniem, że swoje odbicie znajduje również w obszarze rekrutacji oraz zarządzania wewnętrznymi sprawami pracowniczymi. HR zaczyna dziś na coraz większą skalę korzystać z takich rozwiązań jak wirtualni asystenci czy chatboty.
Przeczytaj także: Sztuczna inteligencja w rekrutacji i poszukiwaniu pracy. Co na to Polacy?
Z badań zrealizowanych ostatnio przez Gartnera wynika, że rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji wdrożyło już 37% firm, a na przestrzeni ostatnich czterech lat rzesza firm wykorzystujących różne narzędzia automatyzacji powiększyła się o 270%. Firmy najwyraźniej mają już świadomość, że szybka i efektywna komunikacja jest dziś podstawą, zwłaszcza, jeżeli mowa o niezakłóconym funkcjonowaniu działu HR i skutecznych oraz wydajnych interakcjach z pracownikami. Nie od dzisiaj wiadomo, że o wartości przedsiębiorstw w znacznej mierze przesądza kapitał ludzki. Z tego też względu należy dbać o niego wielopłaszczyznowo - poczynając od rekrutacji, przez onboarding, po zagadnienia wewnątrzfirmowe.Zapewnieniu dobrej komunikacji mogą przysłużyć się Chatboty, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) oraz technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) w swobodny sposób porozumiewają się z rozmówcami za pomocą czatu (umieszczonego na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub w dedykowanych aplikacjach i komunikatorach).
fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com
Chatboty w HR?
Wirtualni Asystenci przeprowadzą rekrutację
Chatboty Rekrutacyjne to idealne wsparcie w procesach poszukiwania nowych pracowników. Chatboty udzielą zainteresowanym kandydatom wszelkich informacji dotyczących firmy czy dostępnych stanowisk, wymagań i obowiązków oraz samej aplikacji – bez udziału rekruterów. Umożliwią przesłanie CV, a nawet przeprowadzą wstępną rozmowę kwalifikacyjną – porozmawiają z potencjalnymi kandydatami, zadając im wstępne pytania, które specjaliści ds. HR w spokoju przeanalizują i sprawdzą, czy kandydatura jest adekwatna do danego stanowiska pracy. Oszczędzą tym samym czas – a potencjalni pracownicy unikną dodatkowego stresu związanego z rozmową o pracę. Chatboty są przyjazne i pomocne, a przede wszystkim nie oceniają podenerwowanych kandydatów.
Chatboty ułatwią proces onboardingu pracowników
Proces wdrażania nowych pracowników jest czasochłonny dla obydwu stron, a dla działów HR przede wszystkim jest dodatkowo powtarzalny. Przekazanie szeregu dokumentów oraz informacji o firmie i procedurach, regulaminów oraz kwestii polityki firmy jest obowiązkowym elementem w przypadku każdego nowozatrudnionego. Wirtualni Asystenci mogą zastąpić kadrowe i szybko przeszkolić pracowników oraz przeprowadzić ich przez wszystkie niezbędne formularze, jakie muszą wypełnić np. zgody i oświadczenia czy dokumenty o poufności. Chatboty dają również możliwość przeszkolenia pracowników w różnych zagadnieniach np. z BHP lub firmowych systemów – sprawdzą poziom wiedzy i przeprowadzą testy.
Automatyzacja procesów zwiększy produktywność zespołu HR i pracowników
Chatboty w działach HR to pomocna dłoń dla osób odpowiedzialnych za kadry oraz samych pracowników. Specjaliści ds. HR wśród swoich obowiązków mają wiele zadań w obrębie planowania i koordynowania pracowniczych kwestii, a do tego muszą być stale obecni dla pracowników, którzy często zwracają się do nich ze swoimi potrzebami, wątpliwościami czy pytaniami dotyczącymi spraw wewnętrznych. I właśnie to zadanie mogą przejąć Chatboty – firmowe bazy wiedzy. Co więcej – Wirtualni Asystenci mogą być świetnym źródłem wiedzy o nastrojach panujących w firmie – pracownikom łatwiej zgłaszać uwagi poprzez zautomatyzowane narzędzia, które nie wymagają osobistego stawiennictwa w kadrach.
Chatboty wykorzystujące AI mogą na bieżąco zbierać informacje o potrzebach poszczególnych pracowników i pomagać im w odnalezieniu się w wewnętrznych procedurach. Zapewniają wysoki poziom komfortu, ponieważ pracownicy mają więcej śmiałości w zadawaniu nurtujących ich pytań przez czat niż podczas indywidualnych spotkań z HR-owcami. Na rozmowę z Wirtualnymi Asystentami nie trzeba się również umawiać na godzinę, można po prostu podłączyć się do komunikatora i uzyskać błyskawiczne odpowiedzi.
Jak rekrutują Chatboty?
Zappos
Zappos to jeden z gigantów e-commerce zajmujący się sprzedażą odzieży i obuwia. Chatbot Zappos dostępny jest przez dedykowaną karierze w firmie stronę internetową i spełnia kilka funkcji. Kandydatom umożliwia dopasowanie ofert pracy pod względem doświadczenia, przejrzenie informacji o marce (również tych na temat kultury organizacyjnej i wartości) oraz odpowiada na podstawowe pytania związane z funkcjonowaniem firmy, takie jak lokalizacja biur czy możliwe benefity pracownicze.
Shamrock Foods
Shamrock Foods, amerykańska firma świadcząca usługi gastronomiczne, to kolejny z przykładów pracodawców wykorzystujących Chatbota rekrutacyjnego. Wirtualny Rekruter Shamrock Foods zapamiętuje dane kontaktowe oraz zadaje kilka pytań dotyczących doświadczenia, tak aby specjalista odpowiedzialny za rekrutowanie nowych pracowników mógł zadecydować o następnych krokach. Chatbot dostępny jest przez stronę internetową poświęconą rekrutacji do firmy.
STRV
STRV to technologiczna spółka działająca w Stanach Zjednoczonych i Europie, która do poszukiwania pracowników wykorzystuje Messengera. Chatbot STRV pozwala wybrać lokalizację i specyfikę wolnego stanowiska oraz przeprowadza kandydata przez krótki wywiad, zbierając dane kontaktowe.
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia
Chatboty wspierające rekrutację oraz rozwiązujące sprawy kadrowe są coraz popularniejsze również w Polsce. Centrum Pomocy Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia, uruchomione przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, to wsparcie dla bezrobotnych, poszukujący pracy oraz pracodawców – bez wychodzenia z domu. Wirtualna Urzędniczka InteliWISE udziela niezbędnych informacji w zakresie rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy, dostępnych ofert pracy czy tworzenia CV i listów motywacyjnych. Chatbot odciążył urzędy pracy w zakresie obsługi klienta. Dane pozyskane przez użytkowników poprzez czat są komplementarne i merytoryczne, więc coraz mniej osób decyduje się na osobiste wizyty w urzędach. Wirtualna Urzędniczka działa przez stronę internetową wortalu.
Komunikacja jest istotna dla wielu branż i dziedzin, jednak w świecie HR to absolutnie najistotniejszy element i warto wspomóc kandydatów do pracy oraz pracowników poprzez zautomatyzowane rozwiązania. Chatboty są zawsze pod ręką, niezależnie od pory dnia i nocy, a co najważniejsze – nie są krytyczne względem rozmówcy i zapewniają pełen komfort kontaktu.
Przeczytaj także:
Polskie firmy coraz chętniej wdrażają sztuczną inteligencję
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
transformacja cyfrowa, HR, zarządzanie zasobami ludzkimi, automatyzacja, chatboty, sztuczna inteligencja, metody rekrutacji
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)