eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościeGospodarka.pl polecaSkuteczny mailing. Jaka lista mailingowa i targetowanie będą najlepsze?

Skuteczny mailing. Jaka lista mailingowa i targetowanie będą najlepsze?

2019-03-20 11:17

Skuteczny mailing. Jaka lista mailingowa i targetowanie będą najlepsze?

Skuteczny mailing. Jaka lista mailingowa będzie najlepsza? © georgejmclittle - Fotolia.com

Mailing jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingu. Dzieje się tak mimo, że wiele osób w pierwszej chwili kojarzy go z niechcianymi wiadomościami, których wiele dostajemy na swoją skrzynkę. Powodem jest mnóstwo maili wysyłanych każdego dnia do wszystkich kont znajdujących się w wybranych bazach. Takie działania mają niewielkie szanse na powodzenie. Aby mailing był skuteczny, musi spełnić kilka warunków.

Przeczytaj także: 13 najczęstszych błędów przy wysyłaniu mailingu

Główną zaletą mailingu, dającą mu znaczną przewagę nad innymi formami reklamy, jest możliwość targetowania wysyłki. Dzięki temu szybko i skutecznie docieramy do grona zainteresowanych odbiorców a przez to zwiększamy efektywność ponoszonych przez nas wydatków reklamowych.

Kiedy mailing będzie skuteczny?


W skuteczności mailingu istotne są różne czynniki. Bardzo ważny jest tytuł maila. Znaczenie ma preheader oraz ciekawa i przemyślana kreacja. Odpowiednia godzina i dzień wysyłki również nie pozostają bez znaczenia.

Jednak pierwszym i podstawowym czynnikiem, decydującym o skuteczności mailingu, jest dotarcie z naszą wiadomością do odpowiedniej grupy odbiorców. Tych, których nasze produkty czy usługi mogą zainteresować, gdyż są dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań.

Identyczny mailing, wysłany do całej bazy, będzie mieć niewielką skuteczność, rzadko będzie otwierany i najprawdopodobniej nie zainteresuje większości osób, które go dostaną. Taki sam mailing, wysłany do precyzyjnie dopasowanej grupy docelowej, znacząco zwiększy szansę na skuteczność naszych działań. W ten sposób do minimum zmniejszymy liczbę maili wysłanych do przypadkowych osób. Zawęzimy grono odbiorców, którzy dostaną reklamę tylko do tych, którzy mogą być najbardziej zainteresowani.

Kryteria targetowania mailingu


Różnorodne kryteria targetowania udostępniane przez administratorów baz, pozwalają dotrzeć do różnych grup klientów, zarówno z sektora B2C, jak i B2B.

Podstawowe kryteria, które mamy do dyspozycji w większości baz, to:
  • wiek,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • wielkość miejscowości,
  • województwo.

Są również bazy, w których mamy dostępne bardzo szczegółowe kryteria do dopasowania wysyłki, np.
  • wysokość osiąganych dochodów,
  • wykonywany zawód,
  • branża, z którą jest związany użytkownik/właściciel maila,
  • wielkość firmy, w której pracuje
  • a nawet geolokalizacja użytkowników.

Jest to szczególnie ważne, gdy nasza oferta jest skierowana do sektora B2B, gdzie oferty dedykowane do konkretnej grupy zawodowej przekładają się na najlepsze wyniki. Mając do dyspozycji takie kryteria, możemy dotrzeć nie tylko do firm z konkretnej branży ale nawet do osób zajmujących w nich konkretne stanowiska.

Przykłady


Przykład 1. Reklama sklepu internetowego z zabawkami
Prowadzimy sklep internetowy z zabawkami dla małych dzieci. Aby dotrzeć do grupy, w której będzie najwięcej osób zainteresowanych naszymi produktami, skierujmy nasz mailing do kobiet w wieku 25-40 lat. Możemy tutaj dodać również kryterium dochodowe, jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży produktów z wyższymi cenami.

Przykład 2. Wyjazdy integracyjne dla firm
Nasza firma zajmuje się organizacją wyjazdów integracyjnych dla firm. Skierujmy nasz mailing do dyrektorów personalnych, menadżerów zespołów, pracowników działów kadr i HR oraz właścicieli firm zatrudniających pracowników.

Przykład 3. Sprzedaż mieszkań na nowym osiedlu
Jako deweloper chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów z ofertą mieszkań na nowo budowanym osiedlu w Warszawie. Naszą ofertą najbardziej będą zainteresowane osoby od 25 lat, posiadające stałe dochody i zamieszkałe w Warszawie lub okolicach Warszawy.

Przykład 4. Promocja nowego modelu notebooka
Zależy nam na dotarciu do osób zainteresowanych zakupem najnowszego modelu laptopa z „wyższej półki cenowej”. Naszą wysyłkę możemy skierować do osób powyżej 25 lat posiadających wysokie dochody miesięczne.

Możemy jednak targetować wysyłkę również na inne grupy docelowe, do których nasz mailing będzie skuteczniejszy, np. do informatyków, programistów, grafików komputerowych, dla których ten sprzęt jest podstawowym narzędziem pracy.

Innym rozwiązaniem jest skierowanie wysyłki do osób, które mogą być zainteresowane zakupem takiego sprzętu w większych ilościach (dla swoich pracowników): szefowie działów IT, dyrektorzy w średnich i dużych firmach, właściciele firm, osoby zatrudnione w dziale zakupów.

Przykład 5. Pośrednik finansowy – oferta pożyczek
Zajmujemy się pośrednictwem finansowym i zależy nam na pozyskaniu nowych klientów na pożyczki. Skierujmy wysyłany przez nas mailing do osób dorosłych z niskimi lub średnimi dochodami (np. do 5.000 zł) mieszkających w miejscowości i okolicy, w której prowadzimy naszą działalność.

Minimalna wysyłka


Im więcej kryteriów targetowania zastosujemy, tym mocniej zawęzimy liczbę osób, które otrzymają nasz mailing. Zwróćmy jednak uwagę, czy koszt naszej wysyłki nie wypada poniżej minimalnej wysyłki realizowanej dla tej bazy (w takiej sytuacji wzrasta nam bowiem koszt dotarcia do pojedynczego użytkownika). Jeśli w bazie jest bardzo mało kont spełniających wszystkie nasze kryteria, warto zastanowić się nad „poluzowaniem” któregoś z warunków.

W niektórych bazach będziemy musieli dopłacić za każde kryterium targetowania osobno, w innych opłata za targetowanie nie zależy od ilości wybranych kryteriów.

Do jakiej bazy wysłać mailing? Jaka lista mailingowa będzie najlepsza?


Planując wykonanie mailingu w pierwszej kolejności zastanówmy się więc, do kogo chcemy dotrzeć. Jaka jest grupa osób najbardziej zainteresowanych naszym przekazem. Jakie kryteria mają dla nas największe znaczenie.

Następnym etapem powinno być znalezienie odpowiedniej bazy, która pozwoli nam dotrzeć do interesującej nas grupy docelowej. Dostępne bazy różnią się nie tylko ceną za realizację wysyłki, liczbą rekordów, dostępnymi kryteriami targetowania ale także sposobem pozyskiwania danych.

Wybierając bazę, do której zrealizujemy wysyłkę, zwróćmy też uwagę na kilka szczegółów:
  1. W jaki sposób są pozyskiwane adresy do bazy
  2. Na jakiej podstawie określane są poszczególne informacje o użytkownikach
  3. Czy zapisani użytkownicy wyrazili zgodę na akcje marketingowe
  4. Czy właściciel bazy aktualizuje ją i usuwa adresy, o których wie, że są nieaktualne
  5. Czy użytkownik może w łatwy sposób wypisać się z bazy.

Są to kwestie istotne dla jakości i wiarygodności bazy.

Czy warto kupić bazę do wysyłki mailingów?


Zdarzają się administratorzy, którzy sprzedają swoją bazę zainteresowanym. Odradzamy jednak kupno takiej bazy. Często są tworzone poprzez skanowanie danych z rozmaitych stron, bez wiedzy i zgody właścicieli adresów mailowych. Zawierają dużo adresów nieaktualnych lub nawet nieistniejących. Realizując nasze mailingi do takiej bazy, ryzykujemy nie tylko reputacją, ale również działamy niezgodnie z prawem i narażamy się m.in. na kary finansowe czy blokadę wszystkich naszych wysyłek.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest realizacja wysyłki mailingu do bazy będącej w posiadaniu godnego zaufania administratora. Wtedy mamy pewność, że nasza wysyłka jest realizowana zgodnie z prawem i trafia do rzeczywistych osób zapisanych do bazy.


Skuteczny mailing. Jaka lista mailingowa będzie najlepsza?

Wyślij precyzyjnie targetowany mailing

Szukasz nowych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów? Skorzystaj z naszej bazy mailingowej. Mamy ponad 760 tys. adresów e-mail i różnorodne kryteria targetowania. Pomożemy w doborze właściwej grupy docelowej i przygotowaniu kreacji.

Biuro reklamy eGospodarka.pl

Telefon: (22) 621 07 85
E-mail: reklama@egospodarka.pl
Skype: eGospodarka.pl