eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyAsystent głosowy. Ile muszą się jeszcze nauczyć Siri i inni?

Asystent głosowy. Ile muszą się jeszcze nauczyć Siri i inni?

2019-03-31 00:28

Asystent głosowy. Ile muszą się jeszcze nauczyć Siri i inni?

Asystent głosowy © folienfeuer - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Postęp technologiczny sprawia, że wręcz nieustannie poszukujemy ułatwień. Te ostatnie przynosi nam m.in. asystent głosowy, umożliwiający mówienie zamiast pisania na klawiaturze. I wprawdzie wirtualny pomocnik niewątpliwie ułatwia nam życie, to jednak jeszcze dość często staje się obiektem krytyki. Dotyczy ona przed wszystkim kwestii związanych z bezpieczeństwem - użytkownicy obawiają się bowiem, że będą podsłuchiwani.

Przeczytaj także: Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?

Przed nami wyniki badania zrealizowanego przez firmę reichelt elektronik. Licząca sobie 1000 osób rzesza Polaków została zapytana o to, czy i w jaki sposób korzysta z asystenta głosowego. Ankietowanych poproszono również o refleksję odnośnie przyszłości tego rozwiązania.

Rankingi najpopularniejszych dostawców


Korzystanie z asystenta głosowego deklaruje już 87 procent respondentów, 4 procent preferuje wspomaganie za pomocą rozwiązań automatyki domowej, a 9% korzysta z obu rozwiązań. Liderem pośród asystentów głosowych okazuje się Google Assistant, któremu ufa 42% respondentów. Siri zyskała 7% głosów, a Alexa zaledwie 1%.

Gadżet czy prawdziwa pomoc?


Pomoc asystenta głosowego nie sprowadza się jedynie do wyszukiwania w internecie, choć to właśnie ta funkcjonalność cieszy się największą popularnością wśród (74 proc.). Według badania 49% osób odtwarza z pomocą asystentów muzykę, a 54% używa ich do czytania wiadomości lub raczej zleca ich czytanie.

31 procentom asystent głosowy pomaga w życiu codziennym w sprawach organizacyjnych, takich jak prowadzenie terminarza, rzadziej zaś zdarza się z pomocą asystentów językowych kupować żywność lub towary przez Internet (kolejno po 19% i 10%).

Natomiast najrzadziej asystenci sterują w Polsce funkcjami inteligentnego domu. Sterowanie urządzeniami kuchennymi i AGD ma miejsce u dwunastu procent badanych, a drzwi wejściowe otwiera z pomocą asystenta tylko pięć procent.

Zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa


Pomimo obiecujących ułatwień w życiu codziennym, niektórzy Polacy nadal mają sporą dozę sceptycyzmu w kwestii posługiwania się asystentami głosowymi. Na przykład 44 procent uczestników badania odrzuca pomysł zakupu asystenta głosowego.

fot. mat. prasowe

Asystenci głosowi zyskują popularność

Asystenci głosowi zyskują popularność, ale 22% użytkowników zgłasza obawy związane z ich bezpieczeństwem.


Największym wyzwaniem dla producentów będzie zatem przekonanie konsumentów, że asystent głosowy jest przydatny. 65 procent respondentów twierdzi, że go nie potrzebuje. Znaczący odsetek respondentów (50%) wyraził poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa:
  • 42% spośród nich obawia się, że ich dane zostaną niewłaściwie wykorzystane oraz nie ma pewności, gdzie dane będą przechowywane
  • 30% obawia się, że komunikacja jest podsłuchiwana
  • 38% obawia się ryzyka ataku hakera
  • 26% sądzi, że reklamodawcy używają asystentów głosowych do celów reklamowych
  • 14% ma obawę, że urządzenie nie zrozumie poleceń głosowych lub nie zrozumie ich prawidłowo
  • 38% postrzega jako problem niechcianą aktywację asystenta przez nieprawidłowo rozumiane polecenia (również wydawane przez dzieci)

Kto podsłuchuje? Nawet użytkownicy mają obawy


Zadziwiający wynik: Nawet wśród tych ankietowanych, którzy już używają asystentów głosowych, aż 22 procent twierdzi, że ma zastrzeżenia. Głównym tego powodem jest ponownie kwestia bezpieczeństwa: 62 procent twierdzi, że niepokoi ich niewłaściwe wykorzystanie danych i nieznajomość miejsca ich przechowywania. W przypadku 40 procent z nich kluczową rolę w ich obawach odgrywa ryzyko ataków hakerów, a dla 32 procent ryzyko podsłuchiwania komunikacji.

Z badania jasno wynika, że dla polskich konsumentów kluczową kwestią jest bezpieczne użytkowanie. Nie jest więc zaskakujące, że 50 procent twierdzi, że aby technologia mogła doświadczyć przełomu, muszą zostać przezwyciężone obawy związane z bezpieczeństwem danych itp.

"Google i reszta, życzę sobie ....".


Wysiłek włożony w opracowanie indywidualnych rozwiązań, jak również często zabawne i wyśmiewane błędy w wysławianiu się asystentów głosowych wskazują, jak skomplikowana jest stojąca za nimi technologia. Niemniej jednak konsumenci dostrzegają potencjał asystentów:
  • 58% twierdzi, że należy poprawić rozpoznawanie mowy przez asystenta.
  • 45% wskazuje, że należy zapobiegać wykonywaniu błędnych poleceń.
  • 8% pragnie optymalizacji nieprawidłowych aktywacji asystenta.
  • 33% uważa za konieczne rozszerzenie funkcjonalności - zwłaszcza w odniesieniu do kompatybilności z innymi urządzeniami.

Patrząc w przyszłość


Producenci stale pracują nad dalszym rozwojem swoich asystentów głosowych, aby uzyskać przewagę w wyścigu ku „technologii przyszłości”. Być może wysłuchają oni 42 procent respondentów, którzy stwierdzili, że chcą większego wsparcia w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Zgodnie z ze słynnym zapytaniem "Alexa, co powinienem dzisiaj na siebie włożyć?" 25 procent chciałoby uzyskać ogólną pomoc w podejmowaniu decyzji w życiu codziennym. Z kolei 32 procent respondentów chce także, aby ich nowy przyjaciel rozpoznawał ludzkie emocje i był w stanie na nie reagować. Zanim jednak tak się stanie, prawdopodobnie upłynie jeszcze trochę czasu.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: nowe technologie, asystent głosowy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: