eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKonsumenci nie chcą usług w zamian za dane osobowe

Konsumenci nie chcą usług w zamian za dane osobowe

2019-04-04 09:35

Konsumenci nie chcą usług w zamian za dane osobowe

Dane osobowe © vchalup - Fotolia.com

Bezpieczeństwo danych osobowych to kwestia nie do przecenienia. Okazuje się, że mamy tego świadomość - konsumenci z coraz większą nieufnością traktują firmy, które gromadzą i sprzedają ich dane osobowe reklamodawcom. Jednocześnie przeszło połowa badanych deklaruje bezradność wobec takich praktyk.

Przeczytaj także: Ochrona danych osobowych: prywatność to świętość?

Wraz z postępem cyfryzacji użytkownicy są coraz bardziej świadomi nie tylko kwestii bezpieczeństwa, ale także sposobów, w jaki dzielą się z firmami swoimi danymi osobowymi. Problem kradzieży tożsamości lub wrażliwych danych nie dziwi już dzisiaj chyba nikogo. Ciągle istnieje jednak dość spora grupa osób, które są w stanie "przehandlować" swoje dane osobowe w zamian za np. zniżki zakupowe. Z drugiej strony, wzrasta również nieufność konsumentów.
Konsumenci mają wszelkie powody, aby patrzeć ze sceptycyzmem na duże firmy obiecujące towar lub usługę w zamian za dane osobowe. Problem nie ogranicza się jednak tylko do wycieku haseł. Coraz więcej konsumentów z podejrzliwością patrzy na duże firmy, które wykorzystują ich prywatne dane do celów marketingowych lub reklamowych - komentuje Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.

Ostatnie doniesienie dowiodły, że hasła użytkowników Facebooka do ich kont były przechowywane w postaci zwykłego (nieszyfrowanego) tekstu i dostępne dla tysięcy pracowników „sieci społecznościowej”, wynika z badań przeprowadzonych przez Anagog.

fot. vchalup - Fotolia.com

Dane osobowe

Konsumenci z coraz mniejszym zaufaniem patrzą na firmy zarabiające na ich prywatnych danych.


Dwóch na trzech konsumentów stwierdziło, że jest skłonnych pozbyć się aplikacji, które zbierają informacje niezwiązane ze swoją funkcją, z wyjątkiem sytuacji, w których aplikacja taka stanowi dla nich szczególną wartość. 42% twierdzi, że oczekuje sprzedawców oferujących usługi telefonii komórkowej bez zbierania danych osobowych. A 29% uważa, że do wyświetlania odpowiednich ofert firmy powinny wykorzystywać zaawansowane technologie bazujące na profilu klienta, zachowując jego anonimowość, a nie wysyłać informacje do nieznanych zewnętrznych serwerów infrastruktury chmurowej.

36% uczestników badań uważa, że praktyka gromadzenia danych osobowych i sprzedawania ich marketerom to „globalna epidemia, z którą należy walczyć”. 19% stwierdziło, że „pobieranie moich danych osobowych jest czynnością bezwzględnie przestępczą”, a trzy czwarte respondentów przyznało, że nie ma pojęcia czy – i kiedy – używane przez nich aplikacje zbierają dane osobowe. Na tle tych statystyk, być może, najbardziej niepokojącym jest fakt, że 43% ankietowanych twierdzi, iż jest wściekła na proceder zbierania danych osobowych przez duże korporacje, ale czuje się „bezsilna”, aby zmienić sytuację.

Na pytanie czy zaakceptowaliby niewielką opłatę, między 1 a 3 USD, gwarantującą poufność danych, 54% respondentów dało odpowiedź pozytywną

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: