Sieci bezprzewodowe. Niewykorzystany potencjał i obawy o bezpieczeństwo
2019-04-04 10:21
WiFi © sasun Bughdaryan - Fotolia.com
Sieci bezprzewodowe już od dobrych kilkunastu lat są standardem w przestrzeni biznesowej, a coraz częściej również w administracji publicznej. Ich powszechność powoduje jednak, że rzadko są postrzegane jako narzędzie umożliwiające oferowanie zupełnie nowych, innowacyjnych usług. Ciągle również nie znikają, często niczym nieuzasadnione, obawy o ich bezpieczeństwo.
Przeczytaj także: Olimpiada w Rio: uwaga na otwarte sieci Wi-Fi
Tymczasem, czego dowodzi najświeższy raport IDC, infrastruktura WLAN to jeden z bazowych elementów kreowania strategii transformacji cyfrowej w biznesie i administracji publicznej. Pozwala ona nie tylko budować rozwiązania oparte na Internecie rzeczy (IoT), ale również wdrażać wielokanałowe modele sprzedaży (omnichannel) i kontaktować się z mieszkańcami. Jest również gwarancją regularnego i nieograniczonego dostępu do usług w modelu SaaS.Sieci bezprzewodowe z powodzeniem i coraz częściej wykorzystywane są nie tylko w sektorze bankowym czy transporcie - ich użyteczność dostrzega również administracja publiczna. Co ważne, sami dostawcy technologii coraz lepiej rozumieją nowe zasady gry, wprowadzając i promując np. narzędzia do zarządzania środowiskiem sieciowym w chmurze.
Badanie IDC, Cisco i EXATEL wykazało, że 2/3 polskich organizacji udostępnia sieć WiFi pracownikom, gościom czy klientom. Aż w 95,5% przypadków sieć WiFi jest przeznaczona do użytku pracowników, a w 73,5% udostępniana jest gościom danej organizacji.
fot. sasun Bughdaryan - Fotolia.com
WiFi
Sieci bezprzewodowe można eksploatować na wiele różnych sposobów, często wychodzących poza stereotypowy dostęp do Internetu. Katalog możliwości, jakie daje WiFi jest obszerny, począwszy od inteligentnych budynków (gdzie możliwe do zastosowania scenariusze to nawigacja wewnątrz budynków czy zarządzanie aktywami), po wsparcie systemów obsługi klientów lub mieszkańców. Co ciekawe, aż 41% respondentów badania IDC jest zdania, że rozwiązania bezprzewodowe budują pozytywny wizerunek organizacji.
Pierwszym krokiem do pozbycia się kabli jest… bezpieczeństwo
Sieci bezprzewodowe WLAN powinny być niezbędnym elementem polityki bezpieczeństwa w każdej organizacji. Aby jednak podróż w „bezprzewodowym” kierunku przebiegła pomyślnie, przedsiębiorstwa muszą na nowo zdefiniować kwestię bezpieczeństwa IT oraz postawić ją na czele listy priorytetów. Nowocześnie rozumiane bezpieczeństwo, w ujęciu holistycznym, stanowi bowiem podstawę każdej strategii transformacji cyfrowej.
„Ważne, aby już u podstaw wszystkich działań związanych z wykorzystaniem sieci bezprzewodowych leżało cyberbezpieczeństwo. Badania oraz praktyki rynkowe pokazują, że pełne monitorowanie przestrzeni radiowej pozwoli uchronić firmę od cyberataku lub innych zagrożeń w sieci. Tymczasem jedynie 48% dyrektorów, kierowników oraz specjalistów odpowiedzialnych za infrastrukturę IT lub sieciową, którzy wzięli udział w badaniu przyznaje, że ich organizacje monitorują sieć radiową organizacji. Niestety oznacza to, że ponad połowa (52%) firm nie wprowadza takich praktyk, mimo tego, że jest to zdecydowanie najbardziej skuteczna i proaktywna metoda wykrywania niebezpiecznych zdarzeń w sieci, oferowana przez współczesne rozwiązania WLAN” – mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.
Tymczasem badanie IDC, Cisco i EXATEL pokazuje, że głównym narzędziem zapewniającym bezpieczeństwo w firmach jest fizyczne odseparowanie sieci bezprzewodowej od LAN (78,8%).
„Najlepszą praktyką z zakresu cyberbezpieczeństwa jest zasada ograniczonego zaufania. Do wszystkiego - czy jest to łącze przewodowe czy bezprzewodowe. Fizyczna separacja jest dobrym rozwiązaniem, ale jednym z tych ostatecznych. Bo - jako organizacja - ograniczamy wtedy mobilność naszych pracowników. Przywiązujemy ich do stanowisk pracy, a nie jest to konieczne. Dobrze zaprojektowana i zabezpieczona sieć bezprzewodowa może być traktowana na równi z „kablem”. Do tego trzeba jednak odpowiednich narzędzi i informacji z monitoringu sieci oraz ruchu, VPN-ów, czy właściwej konfiguracji dostępów. Nie każda organizacja może to wykonać samodzielnie. Ale dzięki outsourcingowi te kompetencje można dość łatwo pozyskać” – mówi Jakub Syta, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w EXATEL.
Kluczowe dane dotyczące stosowania zabezpieczeń sieci WiFi:
- 87% badanych oczekuje, że WiFi samo w sobie będzie bezpieczne.
- 79% uczestników badania przyznaje, że w ich organizacji sieć WiFi jest odseparowana od sieci wewnętrznej.
- Uwierzytelnianie oraz autoryzowanie dostępu użytkowników jest istotne dla 79% ankietowanych.
- Prawie połowa (48%.) wskazało na identyfikowanie i monitorowanie zagrożeń w przestrzeni radiowej.
- 12% osób, które brały udział w badaniu wskazało na inne zabezpieczenia.
Kluczowe wnioski z badania w zakresie ułatwienia pracy przez WLAN:
- Ułatwienie pracy pracownikom jest istotne dla 65%. uczestników badania.
- 61% wskazuje na ułatwienie dla klientów i gości.
- 41%. zaznacza korzyści wizerunkowe (np. Przyjazne Państwo).
- Redukcja kosztów operacyjnych związanych z częstą przebudową sieci LAN jest istotna dla 27% osób.
- 14% wskazuje na funkcje analityczne.
Bez wątpienia bezpieczne sieci bezprzewodowe są równie istotne, co bezpieczne sieci LAN. Tym bardziej, że w niedalekiej przyszłości to bezprzewodowy dostęp do sieci będzie podstawowym modelem korzystania z Internetu. Badanie IDC przeprowadzone we współpracy z Cisco i EXATEL pokazuje jednak, że rynek wciąż wymaga edukacji i namacalnych przykładów wdrożeń. Jego ewolucję przyspieszają zmieniające się modele pracy, wzrost mobilności i nowych form dostępu do aplikacji biznesowych etc. Dlatego istotnym elementem jest inspirowanie decydentów do tego, aby tworzyć nowe usługi dla biznesu w oparciu o bezpieczne sieci WiFi i jak w pełni wykorzystać ich potencjał.
Przeczytaj także:
5 trendów od Cisco na Światowy Dzień Wi-Fi
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)