Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli
2019-04-18 12:08
Zero waste - teoria a praktyka © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zero waste i second hand nie dla Polaka?
Zero waste, czyli „brak śmieci” lub „brak marnowania”, to styl życia, w myśl którego powinniśmy żyć tak, aby generować jak najmniejszą ilość odpadów. Według ostatnich doniesień, na tę filozofię ma zamiar przejść wyspa Bornholm, stając się tym samym pierwszym pierwszym w Europie regionem, w którym nic nie będzie się marnować. A jak z zero waste radzą sobie Polacy?Z badania zrealizowanego przez Gumtree wynika, że do zasad zero waste stosują się przede wszystkim Polacy z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (38%), a rzadziej osoby zamieszkujące tereny wiejskie (27%). Okazuje się również, że częściej postrzegamy zero waste jako pojęcie stricte ekologiczne (65%) niż ekonomiczne (17%). Wśród korzyści wynikających z zastosowania zasad ZW najczęściej wymieniamy redukcję ilości odpadów (52%). O redukcji emisji dwutlenku węgla i skażenia środowiska mówi 17% respondentów, a na ochronę przed niedoborem zasobów wskazuje co ósmy (12%).
- Jak pokazują wyniki naszego badania, wiedza Polaków na temat ekologii wciąż jest stosunkowo niewielka. Pod względem poziomu odzysku tworzyw sztucznych Polska na tle europejskich krajów - skandynawskich oraz zachodnich, wypada blado. Mamy duży potencjał i jesteśmy gotowi do aktywności na rzecz środowiska, jednak powinniśmy zwracać większą uwagę na odpowiedzialność, jaka w tej kwestii spoczywa na naszych barkach – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.
Pięć zasad zero waste:
- Odmawianie (np. niebranie rzeczy niepotrzebnych tylko dlatego, że są bezpłatne)
- Ograniczanie
- Wykorzystywania ponownie
- Recykling
- Kompostowanie
Plastikowy problem
Negatywne oddziaływanie toreb foliowych na środowisko to problem całej Europy. Są jednak kraje, których mieszkańcy potrafią ograniczyć korzystanie z takich torebek do minimum. Mowa o Duńczykach, którzy statystycznie używają tylko czterech foliówek w ciągu roku na osobę, podczas gdy Polacy aż 450 sztuk. Tego typu torby na zakupy coraz częściej zastępowane są przez te wykonane z materiału. W opinii 80% respondentów, bawełniane torebki są bardziej ekologiczne niż jednorazowe reklamówki. Średnio co trzeci badany zauważa, że cechują się one większą trwałością, jednak tylko co dziesiąty przyznaje, że takie działanie pozwala na redukcję zużywanego plastiku. Jak wyglądają deklaracje Polaków w kwestii korzystania z plastikowych słomek do napojów? Aż 64% badanych twierdzi, że ich nie używa. Wśród nich najwięcej jest osób w wieku powyżej 50 lat (73%), podczas gdy w grupie wiekowej 18-29 jest ich już tylko 52%.
fot. mat. prasowe
Zero waste - teoria a praktyka
„Brzydkie” nie znaczy gorsze
W skali całego świata marnowane jest więcej jedzenia niż potrzeba, aby wyeliminować globalny problem głodu. Marnowanie produktów spożywczych to obecnie jeden z największych problemów społecznych oraz ekonomicznych. Warto pamiętać, że wyprodukowanie żywności wiąże się z dużym obciążeniem dla środowiska. Jak wynika z badania Gumtree Polska, Polacy nie lubią wyrzucać jedzenia. Co trzecia badana osoba w ogóle nie wyrzuca żywności, 18% Polaków robi to rzadziej niż raz miesiącu, a 10% ankietowanych raz na miesiąc. Raz na tydzień wyrzuca żywność 16% Polaków. Niechęć do marnowania może być związana z przyzwyczajeniami minionego ustroju, ale również ze względami ekonomicznymi.
fot. mat. prasowe
Zero waste - korzyści dla środowiska
Wiele warzyw i owoców marnuje się jeszcze na etapie produkcji, ze względu na ich nieidealny wygląd. Przyczyną takiego procesu jest duże przywiązanie konsumentów do ich doskonałego stanu i pięknych kolorów. Jak pokazują wyniki badania, podczas zakupów spożywczych, dla 63% Polaków wygląd warzyw i owoców ma duże znaczenie – decydują się na zakup tylko tych, które ich zdaniem wyglądają najlepiej. Tylko 12% badanych celowo wybiera te brzydsze, by chronić je przed wyrzuceniem na śmietnik.
fot. mat. prasowe
Zero waste - działania i zwyczaje
Badanie Gumtree.pl zostało zrealizowane przez SW Research w dniach 19-22.02.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1036 Polaków w wieku 18-65 lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)