Multiscreening po polsku
2019-04-23 10:07
Multiscreening © methaphum - Fotolia.com
Publikacji doczekała się trzecia już edycja realizowanego przez Grupę Roboczą Audiowideo IAB Polska raportu z badania WWW+TV = Razem lepiej. Opracowanie biorące pod lupę nawyki dotyczące współkonsumpcji wielu ekranów dowodzi, że multiscreening uprawia już 93% badanych, a więc o 10 p.proc. więcej niż przed czterema laty.
Przeczytaj także: Multiscreening 2018
Rezultaty badania wyraźnie dowodzą, że zachowania polskich internautów podążają za ogólnoświatowym trendem coraz rzadszego korzystania z mediów tradycyjnych i popularyzacją cyfrowego dostępu do treści, w którego centrum znajduje się smartfon. Względem poprzedniej, przeprowadzonej w 2014 roku edycji badania zaobserwować dał się przede wszystkim istotny wzrost odsetka osób korzystających z mediów digitalowych, w szczególności w zakresie korzystania z internetu na smartfonie (wzrost o 23 p.p.) przy pokaźnych spadkach odnotowywanych pośród respondentów korzystających z tradycyjnych mediów (telewizja, radio czy prasa drukowana).Czym zajmują się surfujący za pośrednictwem wielu ekranów internauci? Okazuje się, że ponad 2/3 z nich (69% badanych) wskazuje na oglądanie różnego rodzaju materiałów filmowych, zarówno krótko-, jak i pełnometrażowych, co jest najczęstszą (oprócz sprawdzania poczty email - 64%) aktywnością podejmowaną w sieci.
Dłuższe materiały audiowideo są wciąż zdecydowanie częściej oglądane na komputerach, a smartfony dominują w oglądalności tzw. short form video. Na całej próbie badanych oglądanie krótkich formatów audiowideo na inteligentnych telefonach deklarowało 49%. Zawężając próbę do samych użytkowników smartfonów odsetek ten sięgnął 56%. Uwzględniając też tablety, short form video definitywnie przestało więc być domeną PC.
fot. mat. prasowe
Odsetek multiscreeners w latach
W porównaniu do poprzedniej edycji badania we wszystkich modelach multiscreen zaobserwowano wzrosty aktywności. Ogólny wskaźnik, uwzględniający wszystkie modele, wzrósł w omawianym okresie z 83% do 93%. Oznacza to, że oprawie wszyscy korzystają przynajmniej od czasu z co najmniej dwóch ekranów jednocześnie. Największy wzrost dotyczy jednoczesności zachowań w dwóch urządzeniach cyfrowych i wynosi 79% (wzrost o 29 p.p.). Jednoczesne korzystanie z urządzenia cyfrowego także wzrosło i wynosi odpowiednio: gdy główną aktywnością jest oglądanie telewizji - 90%, w przypadku zaś, kiedy jest to korzystanie z urządzenia cyfrowego – 84%.
fot. mat. prasowe
Wykorzystanie mediów tradycyjnych i cyfrowych
Wyniki badania wskazują jednoznacznie, że choć charakter multiscreeningu się zmienia i – co za tym idzie – adaptacji ulegać będą musiały narzędzia marketingowe, inwestycje w działania integrujące komunikację w telewizji i internecie mają nie tylko ogromny potencjał, ale są wręcz niezbędne, aby dostosować się do potrzeb konsumentów - mówi Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska
Wyraźny jest wpływ telewizji na aktywności w sieci związane z markami. Wyniki badania potwierdzają, że wyraźny jest impuls, pod wpływem którego widzowie telewizji podejmują różnego rodzaju działania w sieci. 61% badanych wymieniło przynajmniej jedną z aktywności związanych z markami. Choć dane te nie odnoszą się do frekwencji tego typu działań, wskazują na potencjał synergii i możliwości wykorzystania w działaniach marketingowych – tym bardziej, że na przestrzeni ostatnich czterech lat widoczna jest tendencja wzrostowa tego typu działań.
fot. mat. prasowe
Kluczowe aktywności w sieci per urządzenie
Przeczytaj także:
Multiscreening 2017: rządzi telewizja śniadaniowa
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)