Zachowania konsumentów: codzienne zakupy Polaków
2019-04-26 11:03
Zakupy w sieci © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Generacja Z na e-zakupach
Codzienne zakupy domeną 8 mln internautek i 7 mln internautów
Jak wynika z badania, codzienne zakupy to domena pań. Robi je aż 8 090 573 dorosłych kobiet (93,3%), a grupa, która deklaruje brak aktywności w tym zakresie liczy sobie raptem 577 432 przedstawicielek płci pięknej (6,7%).
W grupie mężczyzn do regularnych zakupów przyznaje się 7 303 491 mln (83,4%) osób. W ich przypadku grupa deklarująca niezaopatrywanie gospodarstw domowych w produkty okazuje się być większa niż w przypadku kobiet - stanowi 1 452 532 internautów (16,6%).
Mężczyźni bardziej „zakupowi” w większych miastach
Interesujących danych dostarcza również analiza zachowań w podziale na wielkość zamieszkiwanej miejscowości. Okazuje się, że im większe miasto, tym większa skłonność Polaków do codziennych zakupów. W przypadku miast powyżej 50 tys. mieszkańców, robi je 94,5% kobiet i 87,2% mężczyzn. Wśród kupujących występuje także mniejsza różnica pomiędzy płciami: pań jest o 7,3 p.p. więcej niż panów.
Z kolei na wsiach i w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców regularne zakupy deklaruje mniej liczna grupa dorosłych Polaków: 92,5% kobiet i 80,9 % mężczyzn. W ośrodkach tych występuje także większa różnica pomiędzy płciami: panie stanowią o 11,6 p.p. większą grupę kupujących niż panowie.
fot. mat. prasowe
Codzienne zakupy w miastach pow. 50 tys. mieszkańców
„Zakupowicze” bardziej zainteresowani budownictwem i nieruchomościami, mniej erotyką i motoryzacją
Przeanalizowaliśmy także, czy osoby robiące zakupy i nierobiące ich różnią się między sobą pod kątem zainteresowań i tematyki stron, które odwiedzają. Badanie Gemius/PBI wykazało, że w marcu 2019 roku osoby robiące zakupy częściej odwiedzały serwisy z kategorii: „budownictwo i nieruchomości” (60% vs 55%), a także „styl życia” (88% vs 86%) oraz „biznes, finanse, prawo” (80% vs 78%). Z kolei osoby niepodejmujące zakupowych obowiązków są bardziej zainteresowane serwisami z kategorii „erotyka” (48% vs 41%), „motoryzacja” (65% vs 60%), „nowe technologie” (69% vs 65%) oraz „sport” (60% vs 57%).
fot. mat. prasowe
Zasięgi kategorii tematycznych
Powyższa analiza została przeprowadzona dzięki wprowadzeniu nowej zmiennej socjodemograficznej do badania Gemius/PBI. Od marca 2019 na podstawie wyników badania można przeanalizować również zachowania internautów związane z podejmowaniem codziennych zakupów. Uwzględniono sytuację, w której internauci deklarowali zarówno bycie jedyną osobą robiącą zakupy, jak i jedną z kilku w gospodarstwie domowym, które podejmują się tego obowiązku. Zaprezentowane dane dotyczą tylko populacji internautów, którzy udzielili odpowiedzi na pytanie o codzienne zakupy.
– Informacja o tym, jak osoby robiące zakupy w gospodarstwie domowym zachowują się w sieci, jest bardzo interesująca. Dane Gemius pokazują na przykład, że chętniej odwiedzają one strony sklepów internetowych, możemy się więc domyślać, że także tutaj te osoby są odpowiedzialne za zakupy. Mając taką wiedzę możemy skuteczniej kierować do nich treści poradnikowe, recenzje produktów i oferty specjalne – mówi Marcin Niemczyk, Kierownik Zespołu Analiz Marketingowych Ringier Axel Springer Polska.
fot. mat. prasowe
Kobiety a codzienne zakupy
– Przedstawiane przez Gemius/PBI dane stanowią dużą wartość dla media plannerów. Przede wszystkim pomagają zweryfikować deklaracje wydawców odnośnie profilu osób odwiedzających określone placementy oraz pozwalają na lepszą optymalizację kampanii kierowanych do takich wąskich grup – dodaje Szymon Lipiński, Data & Strategy Director w Wavemaker.
fot. mat. prasowe
Codzienne zakupy w miastach pon. 50 tys. mieszkańców
fot. mat. prasowe
Mężczyźni a codzienne zakupy
Badanie Gemius/PBI
Badanie Gemius/PBI to standard pomiaru widowni internetowej w Polsce. Dzięki niemu możliwy jest jednolity pomiar ruchu w serwisach internetowych. Wynikami badania posługują się gracze rynku internetowego: właściciele serwisów www, podmioty oferujące usługi związane z reklamą internetową - domy mediowe, agencje interaktywne, podmioty rynku e-commerce, inwestorzy oraz bezpośredni reklamodawcy. Projekt badawczy uruchomiono pod koniec maja 2016, a na początku czerwca 2016 firmy Gemius i PBI opublikowały wyniki pierwszego wspólnego pomiaru.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)