Znaczenie telefonu stacjonarnego dla Polaków
2006-06-20 00:04
Przeczytaj także: Telefoniczna nagrywarka CD
Czy myśl o koszcie rozmowy telefonicznej spędza nam sen z powiek?
To, czy liczymy się z kosztami w trakcie rozmowy telefonicznej, czy nie, rozkłada się mniej więcej po połowie, przy czym kobiety wykazują tutaj pewną sprzeczność. Osoby o wysokich dochodach wydają się bardziej zwracać uwagę na koszty niż można by się spodziewać.
• Połowa Polaków prędzej czy później zaczyna myśleć o kosztach w trakcie rozmowy przez telefon stacjonarny, ale już dla 47% nie jest to w ogóle istotne. Częściej o kosztach myślą kobiety, chociaż to właśnie one rozmawiają dłużej (54% mężczyzn i 42% kobiet twierdzi, że nie myśli o kosztach).
• Im wyższe dochody, tym mniej myślimy o kosztach w trakcie rozmowy. Jednak nie zawsze. Co ciekawe, wśród osób o najwyższych dochodach (powyżej 3 tys.) wzrasta tendencja do zwracania uwagi na koszty: 21% z nich deklaruje, że zawsze zastanawia się nad kosztem rozmowy w jej trakcie. Dla porównania, w przedziale dochodów od 2500 do 3000 zł miesięcznie podobnie deklaruje już tylko 17%.
• Mniej na koszty rozmów zwracają uwagę osoby, które korzystają również z telefonu komórkowego (55% użytkowników komórek deklaruje, że nie myśli o kosztach, podobnie twierdzi tylko 37% respondentów, którzy nie mają komórki).
Rodzinny charakter telefonu stacjonarnego.
Telefon stacjonarny jest zarezerwowany przede wszystkim dla kontaktów z rodziną.
• Najwięcej z rodziną rozmawiają osoby starsze, po 50 roku życia (ponad 80%), oraz pokolenie 30.latków (76%). Najmłodsi (15-19 lat) najczęściej rozmawiają przez telefon stacjonarny z przyjaciółmi i znajomymi.
• Telefon komórkowy jest mniej "rodzinny" od stacjonarnego. Częściej wybieramy go do rozmów z kolegami z pracy i znajomymi. Gdy Polacy chcą porozmawiać z rodziną lub przyjaciółmi, znaczna większość wybiera telefon stacjonarny (80% i 59% odpowiednio). Tylko dla osób w wieku 20-30 lat telefon komórkowy jest niemal tak często wybieranym sposobem kontaktu z rodziną, co telefon stacjonarny.
Nie ufamy nieznajomym.
Komu chętniej podajemy numer telefonu stacjonarnego, a komu komórkowego? To zależy od tego, jak osobisty i zobowiązujący mamy kontakt z rozmówcą.
• Im bardziej osobisty i zobowiązujący kontakt, tym chętniej podajemy numer telefonu stacjonarnego lub wręcz obydwa numery. Dlatego podając telefon rodzinie, ponad 60% z nas chętniej podaje numer telefonu stacjonarnego.
• Nagabywani przez przedstawiciela handlowego firmy, w której chcemy coś kupić, 35% z nas podaje telefon stacjonarny, 27% komórkowy, a 22% - żadnego.
• Polacy są nieufni wobec osób poznanych przypadkiem. Prawie połowa z nas nie podałaby takiej osobie żadnego numeru telefonu, przy czym im wyższe wykształcenie, tym bardziej ta tendencja spada.
Przeczytaj także:
Telefon i cyfrowa ramka w jednym
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl