Znaczenie telefonu stacjonarnego dla Polaków
2006-06-20 00:04
Przeczytaj także: Telefoniczna nagrywarka CD
Odebrać, czy nie - oto jest pytanie.
Coraz częściej znajdujemy się w sytuacji, gdy jesteśmy świadkami rozmów telefonicznych innych osób, które odbierają telefon w naszej obecności. Jakie zachowania uznajemy za dozwolone, jak sami się zachowujemy w takich sytuacjach?
• Sytuacja, gdy spotykamy się z kimś i nagle dzwoni telefon tej osoby jest w pewnym sensie sytuacją konfliktową. Czy nasz rozmówca powinien odebrać telefon w naszej obecności, czy zignorować go? Zdecydowana większość Polaków akceptuje to, że ich rozmówca odbiera telefon. Tylko 3% uważa, że powinien dzwoniący telefon zignorować.
• Różnimy się jednak bardzo co do tego, jak nasz rozmówca powinien zachować się po odebraniu telefonu. 45% z nas uważa, że powinien on przeprosić dzwoniącego i kontynuować rozmowę z nami, 29% nie przeszkadza, jeśli będzie on przy nas rozmawiał przez telefon, 18% wolałoby, aby wyszedł on do innego pomieszczenia. Im wyższe wykształcenie, tym mniej tolerujemy fakt przerywania rozmowy z nami i rozmawiania przez telefon w naszej obecności.
• Zapytani o to, jak sami zachowujemy się w podobnej sytuacji, okazuje się, że stosujemy nieco inne normy wobec siebie i innych. O ile Polacy przede wszystkim oczekują, aby ich rozmówca odebrał telefon, ale potem przeprosił dzwoniącego i powrócił do rozmowy z nimi (45%), o tyle robi tak tylko 34% z nas. W większości (38%) odbieramy telefon i rozmawiamy jak gdyby nigdy nic w towarzystwie osoby, z którą się spotkaliśmy.
• Najbardziej konsekwentną grupą respondentów byli ci, którzy gdy dzwoni ich telefon, przepraszają dzwoniącego i powracają do rozmowy z osobą, z którą się spotkali. Aż 82% z nich oczekuje podobnego zachowania od innych. Co ciekawe, tylko ¼ tych, którzy w ogóle nie odbierają telefonu uważa, że inni również nie powinni go odbierać.
Badanie zostało przeprowadzone pod koniec marca br. przez instytut badawczy TNS OBOP na reprezentatywnej próbie. W badaniu wzięło udział ponad tysiąc respondentów w całym kraju.
Przeczytaj także:
Telefon i cyfrowa ramka w jednym

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl