eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetFacebook, Instagram i LinkedIn na celowniku cyberprzestępców

Facebook, Instagram i LinkedIn na celowniku cyberprzestępców

2019-05-14 11:55

Facebook, Instagram i LinkedIn na celowniku cyberprzestępców

Phishing © bnorbert3 - Fotolia.com

Szacunki wskazują, że w tym roku cyberprzestępcy ukradną nam 2 bln dolarów, a więc kwotę, na którą 38 mln Polaków musiałoby pracować okrągłe 4 lata. Cyberprzestępczy półświatek najwyraźniej nie próżnuje, a jedną z jego ulubionych metod kradzieży pozostaje stary, dobry phishing. Jak wynika z najnowszych badań, najszybciej rozwija się on w social mediach, gdzie tylko w I kw. br. zanotowano 75-procentowy wzrost tego rodzaju oszustw. Jak nie dać się złowić na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn? Oto garść porad od Xopero.

Przeczytaj także: Jak nie dać się złowić na phishing?

Kosmiczne zarobki cyberprzestępców


Cisco Systems prognozuje, że w tym roku ataki hakerów pozwolą im zarobić 2 bln dolarów, czyli czterokrotnie więcej niż PKB, które w tym samym czasie wypracuje nasz kraj. Aby dokładnie wyobrazić sobie ogrom tej kwoty, warto zwizualizować sobie pięć stosów studolarówek, które dosięgają sięgających orbitującej 400 km nad Ziemią Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jak “łowi” się w sieci


Z perspektywy kosmicznych korzyści, jakie przynoszą cyberprzestępcom ataki, ich rozwój nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Jednym z najpopularniejszych sposobów kradzieży pozostaje phishing. Przypomnijmy, jest to rodzaj oszustwa internetowego polegającego na wyłudzaniu poufnych danych. Służą temu przeważnie wiadomości zawierające złośliwe załączniki lub linki kierujące użytkowników na pozornie autentyczne strony logowania znanych i wiarygodnych instytucji lub firm. Często wystarczy samo kliknięcie, aby jednocześnie zainicjować proces ściągania na komputer złośliwego oprogramowania. Skradzione dane uwierzytelniające wykorzystywane są przez oszustów jako punkt wyjścia do dalszych ataków lub sprzedawane na DarkWebie.

fot. bnorbert3 - Fotolia.com

Phishing

Wzrost ataków phishingowych w social mediach.


Ulubione marki oszustów


Obie te metody wymagają od przestępców umiejętności podszycia się pod znane firmy i instytucje. Wizerunków których najchętniej używają? Według raportu "Phishers Favorites" na liście 10 ulubionych marek znalazły się m.in. Microsoft, PayPal, Netflix, Facebook czy DHL oraz banki, z których w Polsce najbardziej znany jest Credit Agricole. W tym zestawieniu rośnie jednak znaczenie mediów społecznościowych.

Wzrost ataków phishingowych w social mediach


W pierwszym kwartale 2019 r. na terenie Ameryki Północnej oraz Europy ilość oszustw w social mediach wzrosła o 74,5%. Na liście ulubionych portali, poza wspomnianym Facebookiem, znalazły się Linkedin oraz Instagram. Ilość oszustw na Facebooku wzrosła o 155,5%, podczas gdy na Instagramie aż o...1868,8% (!).

Skąd taki wzrost zainteresowania mediami społecznościowymi? Przede wszystkim z powodu ich powszechności. Z danych raportu “Digital 2019” wynika, że konta w social mediach posiada blisko 45% całej populacji.

Z Facebooka korzysta na co dzień 2,23 mld, z Instagrama 1 mld, a z Linkedina 303 mln ludzi. Spędzają w nich średnio 2 godziny i 16 minut dziennie, czyli ⅓ całkowitego czasu, jaki przebywają w sieci. Z cytowanego raportu wynika również, że średnio co czwarty użytkownik wykorzystuje social media w swojej pracy. Zważywszy na ilość powstających profili firmowych, jak również rosnącą rolę social mediów w komunikacji, również biznesowej, możemy być pewni, że ilość zagrożeń w mediach społecznościowych będzie w dalszym ciągu wzrastać.

Jak nie dać się “złowić”?


Wzrost wykorzystania social mediów w celach służbowych to wbrew pozorom ogromny problem dla firm – zauważa Bartosz Jurga, Head of Sales w Xopero Software – z badań wynika, że to pracownicy odpowiadają za 48% naruszeń bezpieczeństwa w firmach i stanowią najsłabsze ogniwo całego systemu ochrony danych biznesowych. Na szczęście, problem został zauważony przez pracodawców, którzy zaczynają edukować swoje zespoły. Tylko w tym roku działania edukacyjne zamierza prowadzić aż 80,6% firm, a blisko połowa zwiększy swoje inwestycje w tym zakresie.

Jak edukować? Przedsiębiorcy mogą korzystać z wachlarza możliwości - szkoleń, wewnętrznych newsletterów o zagrożeniach, kontrolowanych ataków phishingowych realizowanych przez działy IT czy bezpłatnych webinarów edukacyjnych dla firm organizowanych cyklicznie na platformie e-Bezpieczna Polska.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: