Brexit w polskich mediach
2019-05-13 12:27
Brexit © zdravinjo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Autorzy raportu przyjrzeli się częstotliwości występowania hasła „brexit” w polskich mediach tradycyjnych i społecznościowych. Analizą objęto okres od 24 stycznia 2017 do 12 kwietnia 2019 roku. Jak się okazało, w badanym okresie pojawiło się aż 1,1 mln informacji poświęconych Brexitowi, z czego 845,9 tys. stanowiły wpisy i komentarze opublikowane na łamach mediów społecznościowych. Brexit najczęściej pojawiał się w wypowiedziach użytkowników Facebooka (65 proc. udziału w całości przekazu). Tweety stanowiły 20 proc. udziału, a publikacje na łamach YouTube’a – 6 proc. Wzmianki osiągnęły zasięg 568 mln i wygenerowały 1,5 mln polubień.Analiza dowodzi, że w internecie, prasie, radiu i telewizji ukazało się łącznie 226,5 tys. informacji na temat Brexitu. Źródłem pochodzenia większości z nich (74 proc.) były serwisy internetowe. 11 proc. odnotowano w radiu, 9 proc. w telewizji. Pozostałe 6 proc. materiałów opublikowały tytuły prasowe. Szacunkowy ekwiwalent reklamowy* doniesień z mediów tradycyjnych wyniósł 2 mld zł. Temat podejmowały głównie źródła ogólnopolskie – do nich należało aż 85 proc. całego przekazu na temat Brexitu.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji na temat Brexitu w social mediach
Wagę zagadnienia w polskich mediach odzwierciedla również częstotliwość występowania tematu na okładkach tytułów prasowych - Brexit pojawił się na nich aż 621 razy. Najczęściej były to jedynki „Rzeczpospolitej” - 142 razy. Po 48 okładek Brexit zebrał na łamach „Gazety Wyborczej” i „Dziennika Gazety Prawnej”. O 3 mniej – w „Parkiecie”.
Brexit – najważniejsze fakty
Analiza rozkładu publikacji z mediów tradycyjnych w czasie odzwierciedla najistotniejsze momenty w całym procesie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Pierwszym takim momentem był 29 marca 2017 roku, kiedy nastąpiło oficjalne rozpoczęcie Brexitu - Theresa May podpisała list, który uruchomił art. 50 Traktatu Lizbońskiego, o czym w „Rzeczpospolitej” pisano:
„Żarty się skończyły z dniem ogłoszenia wyniku referendum. Choć byli i tacy, którzy łudzili się, że Brexit jakimś cudem zostanie odwleczony, od początku należało to traktować jako zwykłą iluzję. Brytyjczycy, z radością czy bez, zaakceptowali wynik powszechnego głosowania i zaczęli przygotowania do procedury wychodzenia z Unii. Wczorajszy list premier May to pierwszy krok stricte formalny”.
(„Rzeczpospolita”, 2019.03.30)
W efekcie w marcu 2017 r. odnotowano łącznie 16 171 materiałów. 3 miesiące później rozpoczęły się negocjacje w sprawie Brexitu, co zaowocowało zwiększoną aktywnością mediów – 10 650 publikacji. W mediach nie brakowało sceptycznych prognoz:
„Przewiduje się, że zmniejszenie przepływów migracyjnych z UE będzie miało negatywny wpływ na rozwój Wielkiej Brytanii — spowolnienie o 0,3 p.p. w przypadku „miękkiego Brexitu” i do 0,6 p.p. w przypadku „twardego Brexitu”. Przedsiębiorstwa mogą stracić na atrakcyjności, ale w oczach inwestorów nadal będą oferować znaczne korzyści. Pomimo odporności brytyjskiej gospodarki na zawirowania, wśród przedsiębiorstw coraz powszechniejsza będzie postawa wyczekiwania, która nasili się jeszcze bardziej na etapie negocjacji związanych z Brexitem”.
(Inwestycje.pl, 2017.06.12)
W grudniu tego samego roku media w 6691 materiałach komentowały fakt osiągnięcia wstępnego porozumienia między Wielką Brytanią i Komisją Europejską w sprawie warunków Brexitu. W styczniu 2019 roku brytyjski parlament odrzucił umowę ws. Brexitu, co przyniosło falę doniesień medialnych (17 606). Jednak zdecydowanie największa aktywność mediów przypadła na marzec 2019 roku – łącznie 25 414 doniesień. Informacje dotyczyły dyskusji w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z UE bez umowy.
fot. mat. prasowe
Brexit na okładkach tytułów prasowych
Które media zabierały głos?
Top 5 najaktywniejszych mediów w dyskusji wokół Brexitu stanowiły: Polskie Radio 24 – 5 463 informacje, TVN24 BiŚ – 5 240, Radio TOK FM – 4158, TVP Info – 3 833 oraz Najnowsze-wiadomosci.eu – 3 547 publikacji.
Spośród tytułów prasowych najwięcej tekstów opublikowała „Rzeczpospolita” – 1718. Na drugim miejscu znalazł się „Parkiet” – 841, a za nim „Gazeta Wyborcza” – 813.
W internecie najwięcej publikacji na temat Brexitu pojawiło się na portalu Najnowsze-wiadomosci.eu – 3 547, Stooq.com– 3446 oraz Polskieradio.pl – 3 401.
fot. mat. prasowe
Top 5 najaktywniejszych mediów
Wśród stacji radiowych temat najczęściej poruszało Polskie Radio 24 – 5 463 informacji, Radio TOK FM – 4 158 i Polskie Radio Program 1 – 3017.
Na antenach stacji telewizyjnych poza TVN24BiŚ, gdzie odnotowano najwięcej informacji - 5 240 – temat Brexitu chętnie podejmowały również TVP Info (3 833) oraz Polsat News (3037).
*Ekwiwalent reklamowy (Advertising Value Equivalent) to wskaźnik wykorzystywany do oceny wagi informacji medialnych, porównujący powierzchnię, liczbę odsłon, liczbę unikalnych użytkowników, czy czas emisji danej informacji do tożsamej emisji reklamowej. Wyraża sumę środków finansowych, jakie należałoby wydać, gdyby dany materiał był reklamą. Ekwiwalent reklamowy szacunkowy uwzględnia wartość całej informacji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)