eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje4 globalne trendy w Customer Experience

4 globalne trendy w Customer Experience

2019-05-15 13:32

4 globalne trendy w Customer Experience

Customer Experience © blacksalmon - Fotolia.com

Mood Media prezentuje Trendbook ukazujący główne, globalne trendy w zakresie customer experience. Opracowanie, bazujące na strategiach stosowanych przez firmy reprezentujące pięć kontynentów, przygląda się 30 przykładom doświadczeń klienta w punkcie sprzedaży. I to właśnie na tej podstawie jego autorzy formułują 4 kluczowe czynniki decydujące o pozytywnych reakcjach klientów. Są to: dostosowanie do potrzeb zgłaszanych przez użytkowników, zanurzenie w marce, tworzenie społeczności oraz wygody.

Przeczytaj także: Jak technologia i nauka kreują doświadczenia zakupowe?

Globalny punkt widzenia ukazał zaskakująco spójne tendencje w poszczególnych krajach.


Jednym z zasadniczych spostrzeżeń, do których doprowadziła analiza Mood Media, jest spójność zaobserwowanych trendów. Wprawdzie customer experience jest zróżnicowane ze względu na położenie geograficzne kraju i poziom jego rozwoju ekonomicznego, to jednak dla sklepów zapewniających swoim klientom najbardziej pozytywne doznania, postrzeganie akurat tych marek okazywało się niemal identyczne. W praktyce oznacza to, że od Wietnamu, przez Francję, Nigerię i Chile na płaszczyźnie projektowania i działania doświadczenia klienta w punkcie sprzedaży są globalne. Okazuje się również, że w jakość doświadczeń klienta inwestuje już nie tylko sprzedaż detaliczna.

Lektura Trendbook Mood Media pozwala również przyjrzeć się niezwykłej wręcz globalnej ewolucji, której bezpośrednim następstwem jest sukces odniesiony przez centra handlowe. W Kolumbii do końca tego roku zostaną otwarte aż 24 nowe centra handlowe. Co więcej, obecne centra handlowe, to już nie tylko miejsca zakupów, coraz częściej służą one jako centra kultury i rozrywki: mieszcząc wesołe miasteczka w Indonezji, organizując festiwale i koncerty w Maroku, goszcząc teatry na Wybrzeżu Kości Słoniowej, a nawet uniwersytety.

Starając się być jak najbliżej swoich klientów, marki redefiniują także pojęcie wygody − coraz większe znaczenie przy wyborze lokalizacji punktu sprzedaży jest bliskie zamieszkania grupy docelowej. Przykładem mogą tutaj być marki 7Fresh w Chinach i Cartier w Japonii. Dzięki niewielkim, lokalnym sklepom oba brandy odpowiadają zarówno na zapotrzebowanie na szybką dostawę, jak i na oczekiwania klientów, względem dostosowywania asortymentu i ogólnej atmosfery punkty sprzedaży.

fot. blacksalmon - Fotolia.com

Customer Experience

Mood Media zidentyfikowało cztery główne, globalne tendencje, które umiejscawiają klienta, w centrum doświadczenia.


Ponadto, na całym świecie, coraz więcej sprzedawców internetowych i cyfrowych startupów, dołącza do swojej oferty fizyczną przestrzeń handlową. Nawet tacy giganci jak Amazon w Meksyku, czy Alibaba w Chinach, inwestują w małe niezależne firmy, tworząc nowe standardy Phygital Marketingu, takie jak „Kliknij i odbierz”, czy wprowadzanie coraz nowocześniejszych opcji płatności.
- Dzisiejsi konsumenci są niezwykle dobrze poinformowani i bardzo świadomi faktu, że mogą żądać lepszego customer experience. Chcą mieć wszystko w zasięgu ręki, bez chwili zwłoki. Chcą żeby wszystko zostało im dostarczone w tzw. mgnieniu oka. Marki wiedzą, że stoją w sytuacji zagrożenia racji bytu i muszą tworzyć coraz bardziej spersonalizowaną i angażującą, przygodę klienta z marką. Można powiedzieć, że dla utrzymania konkurencyjności, sklepy muszą nijako odnajdywać się na nowo. Wyraźnie widzimy ten nowopowstający typ handlu - mówi Valentina Candeloro, Międzynarodowa Dyrektor ds. Marketingu w Mood Media.

Cztery główne tendencje odświeżające customer experience w punkcie sprzedaży


Mood Media zidentyfikowało cztery główne, globalne tendencje, które umiejscawiają klienta, w centrum doświadczenia.

1) Dopasowanie


O dopasowaniu możemy mówić między innymi w sklepach Levi's Tailor, które umożliwiają klientom drukowanie nowoczesnych ubrań w 3D, na miejscu w sklepie. Innym przykładam może być wprowadzenie sztucznej inteligencji, choć ta nie utorowała sobie jeszcze drogi do zwykłych sklepów. Jakkolwiek niektóre wczesne wersje sztucznej inteligencji, które już pojawiły się na rynku, wydają się być całkiem interesujące. Mowa tu na przykład o cyfrowym asystencie, wykorzystywanym w sklepie Vodafone Kiri, do witania klientów i odpowiadania na ich proste pytania. Innym niesamowitym przykładem jest najnowszy projekt Adidasa „Speedfactory”.

2) „Zanurzenie w marce”


Żeby to osiągnąć, marki mają do dyspozycji dwa środki: sztukę i zabawę. I tak na przykład salony kanadyjskiego Samsunga, wyglądają jak małe dzieła sztuki w centrum handlowym. Z kolei General Pants w Sydney odtworzył w sklepie połowę boiska do koszykówki, dając klientom możliwość sprawdzenia produktów w akcji.

3) Sklep jako społeczność


Marki pracują także nad tworzeniem emocjonalnej więzi z klientami, więzi, która przenika produkty i kreuje poczucie wspólnoty. Posiadając zarówno fizyczne, jak i cyfrowe przestrzenie, gdzie podobnie myślący konsumenci mogą się spotykać, zacieśnia tę więź. Istnieją trzy typy doświadczeń klientów, które są doskonałymi tego przykładami:
  • Wspólne użytkowanie: Pirch w Nowym Jorku zachęca klientów, by czuli się w sklepie z AGD jak u siebie. Goście witani są gorącą kawą i świeżą lemoniadą przy kuchennym blacie, a wszystkie sprzęty dostępne w sklepie – piekarniki, krany, prysznice, grille etc. – są w pełni sprawne i gotowe do użycia.
  • Spotkania: Coraz częściej sklep jest miejscem spotkań lub miejscem relaksu, dopełnionym kawiarnią lub restauracją. Branco Galicia w Argentynie oferuje kawiarnię Starbucks, darmowe WiFi, przestrzeń coworkingową i specjalistyczne porady. Z kolei Revolve Clothing w Stanach Zjednoczonych, poszedł o krok dalej. Oferuje swoim klientom miejsce spotkań, ale dostęp do niego można uzyskać jedynie otrzymując zaproszenie. Tym samym klienci korzystający z niego, dodatkowo czują się wybrańcami.
  • Współdzielenie: Idea współdzielenia widoczna jest w sklepach, które służą także za przestrzeń do życia, w której klienci mogą razem się uczyć, uprawiać sporty, trenować lub coś wspólnie odkrywać. Dobrym przykładem jest sklep Lego w Chinach, gdzie całe rodziny zapraszane są do tworzenia innowacyjnych konstrukcji. Sklep Cannon Collective w Australii organizuje z kolei szereg cotygodniowych aktywności, w tym kursy fotografii, wycieczki fotograficzne i warsztaty z edycji zdjęć.

4) Wygoda zdefiniowana na nowo


Świat cyfrowy w olbrzymim stopniu wpływa na świat fizyczny i przywraca znaczenie podstawowego elementu handlu: służenia klientom.
  • 7Fresh w Chinach jest supermarketem nowej generacji specjalizującym się w sprzedaży żywności. Jego innowacyjne podejście do służenia klientom polega na wprowadzeniu do sklepu inteligentnych wózków zakupowych, które prowadzą konsumentów między alejkami. Dodatkowo 7Fresh posiadają aplikację z płatnościami mobilnymi WeChatPay, usługę 30-minutowego doręczenia towaru oraz restaurację, w której zakupione przez klientów produkty mogą zostać na miejscu przygotowane.
  • Woolworths 3.0 w Australii, sklep osiedlowy, który swoim klientom oferuje parking do odbioru zakupów. Korzystając z aplikacji, klienci uprzedzają sklep o swoim przyjeździe i zatrzymują się we wskazanym przez apkę miejscu, eliminując konieczność wysiadania z samochodu w celu odebrania zakupów.
  • Sklep Nike w Los Angeles i niedawno otwarty sklep w Nowym Jorku korzystają z danych Nike Plus, by personalizować wizytę w sklepie: dzięki opcji rozpoznawania wchodzących, dostępności produktów i płatności on-shelf, klienci mogą również rezerwować produkty, które następnie osobiście odbierają na miejscu, a dzięki odpowiednio przygotowanym aplikacjom maja możliwość dokonania zwrotów lub wymiany towaru bez wychodzenia z samochodu. Z kolei inteligentne szafki (smart lockers) odblokowują wyjątkowe oferty i produkty, a dostępni na miejscu konsultanci modowi oferują osobiste rekomendacje.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: