Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
2019-05-16 10:08
Przeczytaj także: Polski transport w 2019 r.
Badania Instytutu Keralla Research potwierdzają, że czynnikiem silnie kształtującym funkcjonowanie branży TSL będą przede wszystkim kłopoty z pozyskaniem kierowców. Dziś z takiego założenia wychodzi co druga z badanych firm przewozowych. Dla porównania, jeszcze przed rokiem tego rodzaju opinię formułowało 28 proc. transportowców.Bieżący rok to dla branży TSL cała seria wyzwań. Wprowadzany przez UE Pakiet Mobilności zmienia przede wszystkim strukturę kosztów tego biznesu, usieciowienie każe stać się częścią gigantycznego systemu wymiany informacji, zmiany legislacyjne implementowane przez rząd porządkują rynek, ale też uszczuplają marżowość przewozów, na dodatek aktualna jest niepewność, co do stylu i zasad według których Brytyjczycy odejdą od unijnego stołu – komentuje wyniki Katarzyna Pydych, General Director Instytutu Keralla Research.
Prognozy zakładające trudny czas dla rynku przewozowego pojawiały się już przed rokiem, a bieżący odczyt wskaźnika FIT jest potwierdzeniem, że miało być gorzej i niestety jest. Jego wskazówka pokazuje obecnie 48,51 pkt., a więc znajduje się prawie 5 pkt. niżej od wskazania sprzed roku.
Zgodnie z prognozami Instytutu Keralla Research, zarówno problemy przewoźników z rosnącymi kosztami prowadzonej działalności, jak też szybko wdrażane efekty polityki eliminowania szarej strefy, doprowadziły do pogorszenia sytuacji branży transportowej. Co ważne, dziś do tych informacji dochodzi jeszcze rejestrowany spadek popytu na przewozy, który coraz bardziej odczuwa część przewoźników.
Na niską wartość wskaźnika wpływ mają też prognozy firm transportowych dotyczące trudności z utrzymaniem płynności finansowej w kolejnych miesiącach. Ponad 38 proc. przewoźników ocenia, że w relacji do ubiegłego roku liczba upadłości w branży transportowej już wzrosła (roku temu tak samo odpowiadało 18,3 proc.), a 46,7 proc. badanych jest zdania, że firm wycofujących się z rynku transportowego w całym 2019 roku będzie jeszcze więcej.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik FIT
Wskaźnik FIT oparty jest m.in. o informacje o zadłużeniu firm transportowych.
Informacje o badaniu
Badanie wykonano na losowej, reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie n=300 firm przewozowych. Wskaźnik FIT oparty jest m.in. o informacje o zadłużeniu firm transportowych, skali zatorów płatniczych w branży, przewidywanych upadłościach, a także prognozowanym frachcie i planowanych inwestycjach. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, natomiast wynik poniżej 50 wskazuje na słabnącą kondycję branży TSL i wzrost ryzyk sektorów współpracujących z transportem.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)