Jak reklamują się małe firmy?
2019-05-16 12:20
Jak reklamują się małe firmy? © vgstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Slogan reklamowy a tożsamość marki
Świadomość tego, że sukces w biznesie to nie tylko staranne przygotowanie, dobry pomysł i przemyślana jego realizacja, ale również odpowiednia reklama, ma coraz większa rzesza przedsiębiorców. Nierzadko jednak, zwłaszcza w przypadku małych firm, środki na nią są dość mocno ograniczone. To jeden z powodów, dla których warto zainteresować się alternatywnymi sposobami na dotarcie do klientów.Polacy są bardzo przedsiębiorczy i twórczy, dlatego na naszym rynku jest wiele małych firm oferujących produkty tworzone z pasji. Niestety wiele z nich pozostaje niezauważonych, ponieważ przedsiębiorcom brakuje funduszy za zakup klasycznej przestrzeni reklamowej. Model rekomendacji produktów czy usług przez dotychczasowych klientów może być bardzo skuteczną alternatywą dla tradycyjnych reklam, dlatego w naszej kampanii Dobry Głos dla Firm chcemy inspirować do tego, aby wystawianie opinii było naturalną formą doceniania – komentuje Barbara Pasterczyk, dyrektor banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING.
fot. vgstudio - Fotolia.com
Jak reklamują się małe firmy?
Strona www czy fanpage?
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że nawet w przypadku małych firm obecność w Internecie jest kluczowa dla pozyskiwania nowych klientów. Potwierdzeniem tego mogą być rezultaty badania zrealizowanego przez SWPS, z którego wynika, że własną stronę www posiada 85% firm, a 75% prowadzi fanpage na Facebooku. Dość interesująco przedstawia się fakt, że wśród przedsiębiorców ze starszej grupy wiekowej (+55) posiadanie strony internetowej deklaruje aż 94%, z czego jedynie 44% prowadzi działania na Facebooku. Na media społecznościowe wskazują młodsi przedsiębiorcy, między 25 a 34 rokiem życia, ale wśród nich wskazanie na promocję firmy przez Facebooka również nie przekracza 80%.
Reklama w internecie, ale jaka?
Na przestrzeni ostatniego roku 64% badanych przedsiębiorców inwestowało w reklamę w Internecie, z czego największą popularnością cieszyły się reklamy w mediach społecznościowych (75%), pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej (59%) oraz reklamy banerowe na różnych stronach internetowych (47%). Wielu przedsiębiorców przyznało jednak, że działania okazały się kosztowne, a przy tym mało skuteczne. Często powodem nieinwestowania w reklamy internetowe jest brak wiedzy o sposobie ich tworzenia.
Nie zawsze duży budżet i sprawne poruszanie się wśród dostępnych narzędzi reklamowych jest kluczem do sukcesu sprzedażowego. Czasami najlepszą reklamą może być opinia zadowolonego klienta. Świadczą o tym wyniki zleconego przez nas badania, jak i pozytywny odbiór teledysków, które dla firm nagrała w naszej akcji Katarzyna Nosowska – dodała Barbara Pasterczyk.
Opinie klientów najcenniejsze dla małych firm
Skoro nie reklamy w Internecie i w mediach, to w jaki sposób małe firmy radzą sobie na rynku? Okazuje się, że bardzo popularny wśród firm jest marketing szeptany. W przypadku 91% małych i 92% mikro firm, głównym narzędziem komunikacji produktów i usług jest tzw. marketing szeptany. Oprócz tego ok. 30% mikro i małych firm korzysta z materiałów drukowanych, czyli ulotek i folderów. Umiarkowaną popularnością cieszą się billboardy, a wśród małych firm widać popyt na działania telemarketingowe.
Mimo tego, że firmy szukają różnych sposobów na promocję swoich produktów i usług, rekomendacje dotychczasowych klientów są dla nich wciąż najcenniejsze. Według ogólnodostępnych danych, aż 85% konsumentów podejmuje decyzje o kupnie dopiero po przeczytaniu recenzji. Mają one również wpływ na zaufanie. Większość badanych prędzej skorzysta z usług firmy, która wyświetla oceny bądź opinie na swojej stronie niż takiej, która takie dane ukrywa. Dlatego, jeśli jesteśmy zadowoleni z produktu bądź usługi, warto się tym podzielić w sieci, ponieważ w ten sposób przyczyniamy się do rozwoju i promocji danej marki. Do tego w swojej akcji Dobry Głos dla Firm zachęca ING Bank Śląski.
„Dobry Głos dla firm” to akcja, którą bank rozpoczął w 2018 roku. Twarzą tegorocznej edycji jest Katarzyna Nosowska, która ze zgłoszonych na stronie www.glosdlafirm.pl opinii wyśpiewała 15 i nagrała do nich teledyski. Za aranżację i muzykę odpowiada sama artystka wraz z Pawłem Krawczykiem a za reżyserię teledysków Alan Willmann. Dodatkowo każdy przedsiębiorca mógł skorzystać ze specjalnie przygotowanego, dedykowanego wideo z artystką i zamieścić je na swoim fanpage’u.
*badanie przeprowadzono na zlecenie ING Banku Śląskiego w kwietniu 2019 roku. W badaniu wzięło udział N=300 osób z mikro N=134 oraz małych przedsiębiorstw N= 166. Mikro przedsiębiorstwa to firmy zatrudniające poniżej 10 osób, a małe od 10 do 50 osób.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)