Czy firmy są gotowe na utratę danych?
2019-05-30 13:36
Firmy nie zabezpieczają danych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Co zrobić w obliczu ataku ransomware?
Informacja to dziś niezbędny element pracy niemal wszystkich przedsiębiorstw. Tymczasem aż trzy pośród czterech najczęstszych powodów zakłóceń działalności dotyczą właśnie danych. Są to:- cyberataki uniemożliwiające dostęp do informacji (28%),
- utrata danych (28%) oraz
- brak możliwości odzyskania danych (27%).
Okazuje się, że na przestrzeni ostatniego roku minimum jednej z powyżej wskazanych sytuacji doświadczyło na własnej skórze nawet 76% firm.
Wiele powodów, wiele kosztów
W przeszło połowie przypadków odzyskiwanie danych to proces, który zajmuje ponad tydzień. To wystarczy, aby zdezorganizować pracę nawet w małej firmie. Warto również pamiętać, że utrata danych nie tylko generuje koszty, ale również przekłada się na zmniejszenie produktywności pracowników, redukcję dochodów, a w niektórych przypadkach oznacza również kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów. Na tym jednak nie koniec. Do tego dochodzą bowiem straty wizerunkowe, spadek zaufania i lojalności klientów, a nawet utrata nowych możliwości biznesowych. Informacje giną z wielu powodów – awarii sprzętu i oprogramowania, błędów i pomyłek pracowników, braku zasilania, czynników naturalnych, takich jak pożar, burza czy zalanie, kradzieży sprzętu, ataków cyberprzestępców.
Reguła 3-2-1, czyli skuteczna ochrona
W ubiegłym roku firmy zarządzały już średnio 9,7 PB danych – wartość ta wzrosła o 569% w dwa lata . Aby zapewnić informacjom realne bezpieczeństwo, przedsiębiorstwo powinno posiadać co najmniej trzy egzemplarze danych, przechowywać je na dwóch różnych nośnikach oraz mieć jedną kopię zapasową na zewnątrz firmy. Tę regułę spełniają usługi backupu danych, które umożliwiają tworzenie kopii w czasie rzeczywistym. Dane są duplikowane i szyfrowane na urządzeniu lokalnym oraz w chmurze, w centrum danych dostawcy. Umożliwia to szybkie przywracanie właściwych plików, folderów, maili, kontaktów, załączników lub nawet całych kont, również w przypadku ich zablokowania czy usunięcia.
fot. mat. prasowe
Firmy nie zabezpieczają danych
– Nie wszystko da się przewidzieć, można jednak minimalizować skutki utraty ważnych informacji. Zarządzane usługi backupu danych umożliwiają nadzór nad wszystkimi miejscami przechowywania danych i kontrolę nad kopiami przez całą dobę, a także przywracanie gotowości do pracy bez konieczności wcześniejszej naprawy usterki. Usługi te są także dostępne w ramach szerszych pakietów oprogramowania i sprzętu IT, które zapewniają m.in. pomoc techniczną konsultantów. Nasze doświadczenia z podobnych wdrożeń wskazują, że takie rozwiązania są korzystne zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw, gdyż eliminują konieczność inwestycji w serwery czy oprogramowanie – wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów ITS w firmie Konica Minolta.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)