Eksport - szanse i obawy
2019-06-11 10:28
Eksport © Sondem - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski eksport na trójkę z małym plusem
Za taki obrót spraw odpowiedzialne są nie tylko największe koncerny produkcyjne, ale również przedsiębiorstwa z sektora MSP. Te ostatnie ciągle jednak zdają się obawiać debiutu na zagranicznych rynkach i to pomimo zachęt i ułatwień, które proponuje eksporterom państwo, głównie za pośrednictwem PARP. Z badania Bibby MSP Index wynika, że zasadnicze obawy związane z eksportem to:- wahania kursów walut (37 proc.wskazań małych i średnich przedsiębiorców);
- brak płynności (35 proc.);
- pozyskanie wiarygodnych informacji o kontrahentach (18 proc.);
- sprawna logistyka (16 proc.).
Co czwarta z firm przebadanych na potrzeby badania Bibby MSP Index zakłada, że w nadchodzących 6 miesiącach ich eksport zanotuje wzrosty. Najwyraźniejsze jest jednak przekonanie, że wysyłka towarów pozostanie na dotychczasowym poziomie (65 proc. respondentów). W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa nie będą podejmować żadnych nowych działań eksportowych, a jedynie obsługiwać dotychczasowe kontrakty. Co ciekawe 21 proc. twierdzi, że w ostatnich miesiącach eksport ich firmy wzrósł, a 63 proc. – że pozostał na tym samym poziomie.
– Wyjście z produktem lub usługą na rynki zagraniczne to przedsięwzięcie wymagające odwagi i inwestycji; trzeba poświęcić czas na rozpoznanie rynków, potrzeb odbiorców, zwyczajów handlowych, a jeśli ktoś chce skorzystać z programów pomocowych dla eksporterów, to też musi zagłębić się w analizy i przygotowywanie dokumentacji – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Inwestycje mają też charakter finansowy, wymagają nakładów chociażby na marketing. Dodatkową barierą dla rozwoju polskiego eksportu w najbliżej perspektywie jest pogłębiający się niedobór pracowników. Nie dziwi zatem fakt, że przedsiębiorcy wzbraniają się przed podjęciem ryzyka i widzą szereg utrudnień.
Jak uciszyć obawy?
Główne obawy, wymieniane przez respondentów Bibby MSP Index, mogłyby zostać skutecznie rozwiane, gdyby przedsiębiorcy korzystali z faktoringu. Tymczasem z tego samego badania wynika, że ponad połowa przedsiębiorców nie korzysta z faktoringu, ponieważ nie widzi takiej potrzeby. W powszechnym mniemaniu faktoring pomaga utrzymać płynność finansową, ale już sposoby, w jaki może zabezpieczyć przed wahaniami kursów walut, czy dostarczyć wiarygodne informacje o nowych kontrahentach, nie są znane statystycznemu przedsiębiorcy.
fot. Sondem - Fotolia.com
Eksport
– Kiedy obniża się popyt w Niemczech, polski eksport ciągną Czechy, Wielka Brytania, Francja i Włochy. Ale w sytuacji słabnącej koniunktury krajów unijnych przedsiębiorcy powinni częściej rozważać działalność eksportową na rynki pozaunijne, zarówno te rozwinięte jak USA, Kanada, Izrael, czy Japonia, jak i te rozwijające się, niekiedy dość egzotyczne – radzi Jerzy Dąbrowski. – Im większa odległość geograficzna dzieli firmę od kontrahenta, tym ważniejsze stają się kwestie takie jak weryfikacja sytuacji płatniczej, zabezpieczenie przed niewypłacalnością, sprawny monitoring płatności.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)